Forum

Nowe linie 90 i 95

1 kwietnia uruchomione zostaną nowe linie autobusowe – 90 i 95.

wysłane przez mch1209 0

Mnie nowe linie 90 i 95 nie do końca satysfakcjonują, co prawda znacznie poprawią dostęp do Urzędu Miasta i uzupełnią lukę na Narutowicza, jednak dalej w centrum jest dużo miejsc w których przydałby się autobus. Wczorajszy wieczór spędziłem nad mapą śródmieścia i myślałem, jak możnaby usprawnić komunikację autobusową w śródmieściu i stworzyłem moją propozycję na układ linii autobusowych w śródmieściu. Postanowiłem nie tworzyć nowych dziwnych tworów, tylko wydłużyłem niektóre linie przez śródmieście (podobny manewr jak kiedyś postąpiono z 87 – to pozwala zaoszczędzić liczbę brygad i przesiadek) tak aby docierały w nowe miejsca dotychczas wykluczone z KM.

https://imgur.com/Qg24GHU

Tutaj schemat (przedstawione 3 koncepcje tras + istniejące linie, które teraz przejeżdżają przez ścisłe centrum, planowane 90 i 95 + wywaliłem 70 która trochę traci sens przy tym układzie linii). Lokalizacje przystanków można traktować jako przykładowe, mogłem też się pomylić przy wyznaczaniu istniejących już.

1. WYDŁUŻENIE 86 DO DWORCA NIEBUSZEWO
Głównym celem wydłużenia 86 jest bardziej efektywna obsługa rejonu Wałów Chrobrego, gdzie obecnie kursuje linia 70. Linia kursowałaby na trasie Plac Rodła-Matejki-Małopolska-Wały Chrobrego, dając bezpośredni dojazd do instytucji w tej okolicy z blokowisk w okolicach osiedla Kaliny itp. Dalej 86 jechałoby ulicą Starzyńskiego i Parkową, co daje kolejne możliwości przesiadki w 5/11, Emilii Plater i Sczanieckiej, co daje możliwość wygodnej przesiadki w 53/60/67 i linie w stronę Komuny Paryskiej, co ułatwia dojazd w rejon Wałów z dzielnic północnych. Teoretycznie tutaj linia mogłaby już kończyć bieg, ale dosyć przyszłościowym rozwiązaniem jest wydłużenie do Dworca Niebuszewo – węzła gdzie będzie można przesiąść się w SKM i linie w kierunku Warszewa itp. Na końcowym odcinku 86 pełniłaby rolę dowozówki z Osiedla Piastowskiego do tramwaju/pociągu podobnie jak teraz 57/63, poza tym łączy obecnie średnio skomunikowane ze sobą okolice Dworca Niebuszewa z okolicami Parkowej/Wałów (obecnie trzeba iść na 53/67, przejechać 2 przystanki i znowu iść albo jechać 2/12 na Plac Rodła i przesiąść się w 5/11 w kierunku Parkowej) dając też łatwy dostęp do SKM osiedlu Grabowo. Co do częstotliwości – myślę że na początek wystarczające jest wydłużenie co drugiego kursu, co daje 20 minut w godzinach szczytu, 30 poza.

2. WYDŁUŻENIE 68 DO DWORCA GŁÓWNEGO
W tym schemacie ruszyłem akurat linię 68, ale może to być też jakaś inna linia kursująca przez Komuny Paryskiej (np. 58/59). Po przekroczeniu Placu Rodła autobus pojechałby przez Plac Żołnierza w stronę podzamcza. W stronę Dworca przejeżdżałby ulicą Farną, przejeżdżając obok zamku i katedry do węzła Wyszyńskiego, natomiast spowrotem ulicą Panieńską i dolną jezdnią Trasy Zamkowej mijając Rynek Sienny – po drodze można też stworzyć przystanki w okolicach Teatru Kana i przyszłego parkingowca. Tym sposobem 68 daje wygodny dostęp do podzamcza dla dzielnic północnych – wygodne przesiadki na Sczanieckiej, prawobrzeża – Wyszyńskiego oraz od Dworca, pod którym by kończyła jadąc trasą linii 75. Tym samym północne dzielnice otrzymują wygodny dojazd do Wyszyńskiego i Dworca bez konieczności przesiadki, co jest zdecydowanie na plus. W dodatku linia ma realne szanse na odciążenie linii 107, dotychczasowe linie mające między innymi takie zadanie (obecne 68 czy 59) nie są atrakcyjniejsze od 107 bo jadą po tej samej trasie i mają niższą częstotliwość, natomiast linia oferująca bezpośredni dojazd do Wyszyńskiego i Dworca przyciągnęłaby więcej pasażerów. Obecna częstotliwość – 20 minut przez cały dzień i 30 wieczorem jest ok, kursy na Rostocką można spokojnie zostawić na Placu Rodła.

3. WYDŁUŻENIE 62 I 83 DO PLACU RODŁA
Ta propozycja trochę się pokrywa z inną, która z tego co pamiętam kiedyś padła – czyli wprowadzenie autobusu na ulicę Kusocińskiego. Tutaj wybrałem linie 62 i 83, które obecnie bardziej pełnią funkcję dowozową i „chowają” się przed 61 i 81 w ciągu komunikacyjnym w stronę Redy. Linie te można zsynchronizować i skierować na nową trasę. Po dotarciu do Placu Szyrockiego autobus odbijałby w stronę Nowego Miasta – które jest trochę zaniedbane jeśli chodzi o komunikację miejską. Tym samym linie obsługiwałyby nowe budownictwo powstałe w okolicach Kusocińskiego. Dalej chciałem pociągnąć linie do Placu Zwycięstwa, najlepszym rozwiązaniem by była prosta trasa Kusocińskiego-Plac Dziecka-Kopernika, jednak skrzyżowanie przy kolejówce nie pozwala na taki manewr. Stworzyłem więc dwa warianty przebiegu: pierwszy przez Głowackiego i Kopernika, drugi przez Sowińskiego i Potulicką. Zaletą pierwszego wariantu jest obsługa Placu Dziecka, natomiast drugi wariant daje możliwość wygodnej przesiadki w 1/9 na Sowińskiego. Nie mogłem zdecydować który jest lepszy, więc oba dałem na mapę. Dalej linie kontynuowałaby trasę do Placu Zwycięstwa, gdzie teoretycznie mogłyby kończyć bieg, jednak myślę że dobrym pomysłem, który szczególnie by się spodobał studentom US i uczniom szkół na Sowińskiego jest przedłużenie ich do Placu Rodła. W stronę Placu Rodła trasa mogłaby przebiegać ulicami Świętego Wojciecha-Bałuki-Wyzwolenia, natomiast spowrotem Piłsudskiego-Śląska-Bałuki-Wojska Polskiego. Postój na Placu Rodła mógłby się odbywać na dotychczasowym peronie 70 w stronę Urzędu. Linie na tej trasie straciłyby dostęp do Placu Kościuszki, ale na wszystkie przejeżdżające tam linie można się przesiąść na Placu Szyrockiego albo na Pl. Zwycięstwa/Bramie Portowej. Uważam, że ta trasa by była o wiele bardziej funkcjonalna niż 90/95 jeśli chodzi o obsługę Nowego Miasta – linia 95 z Placu Dziecka do Placu Lotników ma jechać 18 minut, co nie jest zbytnio zachęcające, natomiast proponowana trasa docierałaby do Placu Rodła w max. 10 minut. Co do częstotliwości – po połączeniu linii w dni powszednie wychodzi takt pół godziny w ciągu dnia, w weekendy trochę gorzej bo są luki w taktach obu linii. Ja w te luki dodałbym nowe kursy 62, które mogłyby kończyć kurs na Redzie albo na Cukrowej tak, aby przez cały dzień w sobotę i niedzielę między Redą i Placem Rodła był takt 30 minut. Podobny ruch zrobiłbym w godzinach szczytu tak, aby takt wynosił 20 minut, dla przykładu: 15:00 – linia 83, 15:20 – linia 62 do Ustowa, 15:40 – linia 62 do Redy.

Pomysł należy traktować jako luźna propozycja, wiem że nie ma tyle taboru, kierowców i pieniędzy żeby tak szaleć, szczególnie że niektóre linie są dużą konkurencją dla tramwaju, do których teraz upycha się jak najwięcej ludzi. Ekspertem też nie jestem ale pomarzyć o dopełnionej siatce KM w centrum zawsze można :D Jednak mimo to chciałbym poznać opinie innych, czy linie z propozycji mają jakąkolwiek rację bytu czy są tylko bezsensownym wytworem wyobraźni.

Pozdrawiam!
8
Nowe linie 90 i 95 · 3 lata temu · Kawoszek
Re: Nowe linie 90 i 95 · 3 lata temu · MQ
Re: Nowe linie 90 i 95 · 3 lata temu · bartez
Re: Nowe linie 90 i 95 · 3 lata temu · Kawoszek
Numer · 3 lata temu · pioko17
Re: Numer · 3 lata temu · fan004
Re: Numer · 3 lata temu · MlodyS53
Re: Numer · 3 lata temu · fan004
Re: Numer · 3 lata temu · pioko17
Re: Numer · 3 lata temu · fan004
Re: Numer · 3 lata temu · Tramwajarz
Re: Numer · 3 lata temu · bartez
Re: Numer [OT] · 3 lata temu · fan004
Re: Numer · 3 lata temu · fan004
Re: Numer · 3 lata temu · Kostek
Re: Numer · 3 lata temu · Kacper
Re: Numer · 3 lata temu · pioko17
Re: Numer · 3 lata temu · bartez
Przystanki · 3 lata temu · Kostek
Re: Przystanki · 3 lata temu · janek12345
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · janek12345
Re: Przystanki · 3 lata temu · lukaszenko
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
Re: Przystanki · 3 lata temu · Wojtek
Re: Przystanki · 3 lata temu · t105n 
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · MlodyS53
Re: Przystanki · 3 lata temu · janek12345
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
Re: Przystanki · 3 lata temu · Kacper
Re: Przystanki · 3 lata temu · Kostek
Re: Przystanki · 3 lata temu · lukaszenko
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
Re: Przystanki · 3 lata temu · Michal
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · Michal
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · Kacper
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
Re: Przystanki · 3 lata temu · fan004
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
Re: Przystanki · 3 lata temu · stochu
Re: Przystanki · 3 lata temu · bartez
SPAK · 3 lata temu · arko5
Re: SPAK · 3 lata temu · bartez
Re: SPAK · 3 lata temu · AutobusemxSzczecin
Re: SPAK · 3 lata temu · bartez
Re: SPAK · 3 lata temu · Michal
Re: SPAK · 3 lata temu · maciekos95
Trasy nowych linii · 3 lata temu · Waszka
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kanarek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Ferrix
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Wojtek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · MQ
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · mch1209
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kanarek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kostek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kanarek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kostek
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · MlodyS53
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Michal
Re: Trasy nowych linii · 3 lata temu · Kostek