Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 73: Basen Górniczy - Wielgowo Borsucza - Basen Górniczy

[dodane 11.10.2008, g. 08:40 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 30.06.2016, g. 09:47 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 72: Basen Górniczy - ŚmierdnicaLinia 74: (Łukasińskiego Ogrody - Bezrzecze) Mierzyn Szkoła - Bezrzecze »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
MAN podczas jednego z wieczornych kursów
MAN podczas jednego z wieczornych kursów
1024x768; 101.2 KB
Trasa (wersja od 4 września 2006 roku): Basen Górniczy – Gdańska – Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Zwierzyniecka – Szosa Stargardzka – Żuka – Przylesie – Przytorze – Zdunowska – Sokołowskiego – Bałtycka - Tczewska - Goleniowska - Newtona - Gierczak - Przestrzenna - Most Cłowy - Gdańska - Basen Górniczy

Trasa (wersja do 4 września 2006 roku): Basen Górniczy – Gdańska – Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Zwierzyniecka – Szosa Stargardzka – Żuka – Przylesie – Przytorze – Zdunowska – Sokołowskiego – Zdunowo Szpital

Historia linii 73 zaczyna się 1 lutego 1972 roku, którą skierowano na trasę Podjuchy – Zdunowo. Trasa linii przebiegała z placu Wolności ulicami Granitową, Batalionów Chłopskich, Gryfińską, Andrzeja Struga, Zwierzyniecką i dalej drogą przez Płonie do Zdunowa. Długość trasy wynosiła 15 km, przelot wynosił 28 minut w obydwie strony, obsługiwana była 2-4 autobusami z 16-32 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Kursowała we wszystkie dni tygodnia. Na tej trasie jeździła do 1 sierpnia 1974 roku.

1 sierpnia 1974 roku zaczyna jeździć na trasie Basen Górniczy – Zdunowo przez Płonię i Zdroje. Długość trasy wynosiła 15,8 km, przelot 28-31 minut, obsługa 4-9 autobusami z 8 i 11-17 minutową częstotliwością. W święta obsługa 4-5 autobusami z 14-17 minutową częstotliwością, przelot trasy 28 minut (zlikwidowano odcinek linii od Zdrojów do Podjuch, wydłużono linię do Basenu Górniczego).

W czasie kursowania linii na tej trasie wielokrotnie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru, wprowadzano korektę rozkładów jazdy, zmniejszano ilość brygad ze względu na braki taborowe (1975 rok), zwiększano czas dojazdu z zajezdni do Zdunowa, zmniejszano częstotliwość kursowania, przeprowadzano korektę długości zjazdów i dojazdów, likwidowano kursy na linii, na wnioski „Unikonu” wprowadzano dodatkowe kursy ze Zdunowa, zmieniono odległości międzyprzystankowe i długości linii.

Na czas remontu Mostu Portowego od 8 sierpnia do 5 września 1994 roku linie skierowano ze Zdunowa na Energetyków.

W dniach 10 - 27 października 1994 roku na czas wyłączenia z ruchu Mostu Cłowego z powodu kładzenia nakładki asfaltowej linia jeździ według specjalnego rozkładu jazdy. Po zakończeniu remontu powraca do normalnego rozkładu. Również w tym czasie następuje synchronizacja rozkładu z rozkładem linii 62.

W lipcu 1995 roku były problemy techniczne Mostu Cłowego. Przez dwa dni linia kursowała objazdem. Trwały prace obciążeniowe stwierdzające czy most nadaje się do eksploatacji. Zmniejszono jego nośność.

W dniach 1–10 sierpnia 1998 roku trwał remont Mostu Cłowego. Rozkład jazdy linii 73 zsynchronizowana była z rozkładem linii 62 kursującej przez ulice: Anieli Krzywoń. Gryfińską, Hangarową i Eskadrową. W dniach 26 czerwca do 1 lipca trwał remont Mosty Długiego, linia została wydłużona do ulicy Energetyków. Długość trasy wynosiła 18.480 metrów.

Linia 73 na tej trasie jeździła do 4 września 2006 roku. Od tej pory jeździ na trasie: Basen Górniczy – Zdroje – Zdunowo – Wielgowo – Dąbie – Basen Górniczy.

Zlikwidowano linię 62, nastąpiło połączenie tras byłych linii 62 i 73. Linia w tej chwili jest linią okólną. Długość trasy w obiegu wynosi 32,8 km.

Na linii obowiązują przystanki dwukierunkowe jak: "Basen Górniczy", "Księżnej Anny", "Bryczkowskiego", "Fiołkowa", "Wielgowo Borsucza", "Zdunowo Szpital". Dla wygody pasażerów przystanki zostały dodatkowo oznakowane tablicami: "kierunek Dąbie", "kierunek Zdroje".

W dni powszednie do godziny 20:00 linia kursuje co 30 minut w każdym kierunku, a po godzinie 20:00 i w dni świąteczne linia jeździ co 40 minut także w każdym kierunku, naprzemiennie na liniach 73D i 73Z.

Linia obsługiwana jest w dni powszednie pięcioma brygadami:

73/1 - (4:33-20:03)
73/2 - (5:43-22:51)
73/3 - (5:03-23:31)
73/4 - (4:52-22:53)
73/5 - (4:54-23:13, często pojazd przegubowy)

W dni świąteczne czterema brygadami:

73/1 - (5:03 - 23:13)
73/2 - (5:11 - 22:43)
73/3 - (4:53 - 23:31)
73/4 - (6:03 - 22:51)

Linia 73 obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od dnia 18 października 2014 roku zostaje ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 73 przejęła tymczasowa pętla znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia po zmianach przebiega na trasie: 73Z MOST CŁOWY – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Szosa Stargardzka – Przylesie – Przytorze – Sokołowskiego – Żuka – Bryczkowskiego – Bałtycka – Struga – Gryfińska – Batalionów Chłopskich – Leszczynowa – Eskadrowa – MOST CŁOWY

73D MOST CŁOWY – Przestrzenna – Gierczak – Plac Słowiański – Goleniowska – Tczewska – Bryczkowskiego – Bałtycka – Żuka – Sokołowskiego – Przytorze – Przylesie – Szosa Stargardzka – Struga – Gryfińska – Batalionów Chłopskich – Leszczynowa – Eskadrowa – MOST CŁOWY

Po zakończeniu remontu trasy tramwajowej od Mostu Długiego do Basenu Górniczego wraz z pętlą i oddaniu jej do eksploatacji z dniem 29 sierpnia 2015 linia 73D przemianowana na 73 jeździ na trasie

BASEN GÓRNICZY – Gdańska – most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Szosa Stargardzka – Przylesie – Przytorze – Żuka – Sokołowskiego – Bałtycka – Bryczkowskiego – Tczewska – Goleniowska – plac Słowiański – Gierczak – Przestrzenna – Eskadrowa – most Cłowy – Gdańska – BASEN GÓRNICZY

Jest linią okólną. W przeciwnym kierunku kursuje linia 93.

Obsługa taborowa

Dzień powszedni
• 73/93/1 - (4:32-20:04)
• 73/93/2 - (5:42-22:50)
• 73/93/3 - (5:03-23:30)
• 73/93/4 - (4:43-22:42)
• 73/93/5 - (4:51-22:58)

Sobota

• 73/1 - (5:02-22:58)
• 73/2 - (5:10-22:42)
• 73/93/3 - (4:52-23:30)
• 73/4 - (6:02-22:50)

Dzień świąteczny

• 73/1 - (5:02-22:58)
• 73/2 - (5:10-22:41)
• 73/93/1 - (4:52-23:30)
• 73/93/2 - (6:02-22:50)

W związku z zamknięciem mostu Cłowego z dniem 15 czerwca 2016 roku trasa linii uległa zmianie. Od przystanku "Emilii Gierczak" do pętli Basen Górniczy kursuje przez ulice Anieli Krzywoń, Gryfińską, Hangarową i most Pionierów. Na trasie objazdowej obowiązują przystanki "Klombowa" i "Gryfińska".

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2006
 1 maja - Zmiana trasy linii 62 i 73 w związku z oddaniem do użytku nowej pętli autobusowej "Wielgowo Borsucza". 
 1 września - Linie 62 i 73 zostały połączone i przekształcone w linie okrężne 73D i 73Z. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
 1 września - Linię 73 skierowano trasą przez ulice Przylesie i Przytorze - dzięki temu obsługuje ona osiedle Sławociesze. Zmieniła się również końcówka tej linii - obecnie kończy ona trasę na przystanku Zdunowo szpital.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)