Szczecin Blog

 MAN NL223 (A21)

[dodane 19.10.2005, g. 22:03 przez –– mkubien, ostatnio modyfikowane: 05.06.2009, g. 11:23 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN A21MAN NL263 (A21) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: MAN
model: NL223 (A21)
klasa pojemności: MAXI
długość: 11 950 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 2 750 mm
masa własna: 9 350-12 500 kg
masa całkowita: 17 800 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 320 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 340 mm
silnik: MAN D 0826 LUH 12 [3017-3019]; MAN D 0836 LUH 02 [1201-1205, 2201-2205, 3025-3027]
norma Euro: Euro II [ D 0826 LUH 12]; Euro III [D 0836 LUH 02]
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
moc silnika: 162 kW / 220 KM
skrzynia biegów: ZF 5 HP 500 [3017-3019]; ZF 5 HP 592 C [1201-1205, 3025-3027]; Voith D854.3 E [2201-2205]
miejsc siedzących: 31
miejsc ogółem: 105
lata produkcji: 2000-2003
zakupiono, w eksploatacji: 16/16
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS
porównaj z... »
Spotkanie dwóch "sto trójek" na trasie objazdu
Spotkanie dwóch "sto trójek" na trasie objazdu
960x720; 166.4 KB
zobacz więcej
Wprowadzenie do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało znaczące poprawienie komfortu podróżowania pasażerów - były to pierwsze w pełni niskopodłogowe pojazdy, kursujące w ramach szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.

MAN NL223 jest 12-metrowym autobusem solowym III generacji. Niska podłoga stanowi 100% długości pojazdu. Autobus jest wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a wybrane egzemplarze (3025-3027) również w klimatyzację stanowiska kierowcy. Dobre przewietrzanie wnętrza możliwe jest dzięki dużej ilości uchylnych okien. W drugich drzwiach znajduje się otwierana ręcznie platforma ułatwiająca wjazd wózkom inwalidzkim do wnętrza pojazdu. Wszystkie pojazdy wyposażone są w możliwość indywidualnego otwierania trzecich drzwi przez pasażera, a autobusy 1201-1205, 2201-2205, 3019 i 3025-3027 - także drugich. We wszystkich autobusach z wyjątkiem 3017 i 3018 zamontowano system informacji pasażerskiej - wyświetlacz wewnętrzny podający m. in. informacje o przystankach, oraz mechanizm zapowiadania przystanków. Producentem systemu w przypadku autobusów szczecińskich jest bydgoska firma Pixel, a do autobusów SPPK dostarczyła go firma R&G z Mielca. Autobusy szczecińskie posiadają matrycowe wyświetlacze zewnętrzne z Piksela, polickie 3017-3019 - matrycowe wyświetlacze wyprodukowane przez R&G, a 3025-3027 - pomarańczowe wyświetlacze diodowe tego samego producenta.

W latach 2000-2001 wozy tego typu były kupowane wyłącznie przez SPPK. Zmieniło się to w 2002 roku, kiedy SPA Klonowica i SPA Dąbie zorganizowały wspólny przetarg na dostawę dziesięciu autobusów solowych. Przetarg ten wygrała firma MAN, co oznaczało początek obecności pojazdów tej marki w spółkach szczecińskich. Co ciekawe, mimo jednego przetargu, pojazdy obu spółek różnią się skrzynią biegów - autobusy klonowickie posiadają skrzynię ZF 5 HP 592 C, a dąbskie - Voith D854.3 E. W 2003 SPPK dokonało zakupu trzech kolejnych, i jak na razie ostatnich, autobusów MAN NL223.

Najczęściej wozy tego typu można spotkać na liniach 63, 101, 103 i G. Pojawiają się one również na pozostałych liniach o mniejszych potokach pasażerskich.

na podstawie danych SPAK, SPAD, SPPK, IGKM oraz MAN

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: MAN A21, MAN NL263 (A21), MAN NL283 (A21), MAN NL313 (A21), MAN A23, MAN A26


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1201MAN NL2232002ZS 60432??.12.2002Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1202MAN NL2232002ZS 60433??.12.2002Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1203MAN NL2232002ZS 60434??.12.2002Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1204MAN NL2232002ZS 60435??.12.2002Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1205MAN NL2232002ZS 60436??.12.2002Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazdu2201MAN NL2232002ZS 6008212.12.2002Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2204MAN NL2232002ZS 6008513.12.2002Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2205MAN NL2232002ZS 6008613.12.2002Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3017MAN NL2232000ZPL 2369128.12.2000Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3018MAN NL2232000ZPL F39328.12.2000Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3025MAN NL2232002ZPL 2832501.09.2003Police
Dostępne zdjęcie pojazdu3026MAN NL2232002ZPL 2832601.09.2003Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3027MAN NL2232002ZPL 2832701.09.2003Police
Dostępne zdjęcie pojazdu10212MAN NL2231999ZS 282CC??.??.2014PKS Szczecin (ex ? (Wohlleb Langenzenn, 1999-2014))
Dostępne zdjęcie pojazdu10247MAN NL2232003ZS 276EG14.05.2015PKS Szczecin (ex ??? (??? Wurzburg))

Znaleziono: 15 pojazdów
Średnia wieku: 15.4 lat

Najważniejsze daty:
2003
 sierpień - Dostawa do SPPK trzech autobusów MAN NL223 (A21).
2002
 grudzień - Dostawa 10 nowych autobusów MAN NL223 (A21) dla SPA Klonowica i SPA Dąbie (po 5 szt.).
2001
 sierpień - SPPK rozpoczyna eksploatację autobusów MAN NG313 (A23) (1 szt.). Jednocześnie ma miejsce dostawa kolejnego autobusu MAN NL223 (A21).
2000
 22 grudnia - Dostawa do SPPK dwóch pierwszych autobusów MAN NL223 (A21).

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)