Encyklopedia
TS 105Ng/2015
dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez
man

Pierwsza wersja
Na przełomie lat 2000 i 2001 w Centralnych Warsztatach przy ulicy Klonowica zmodernizowano 12 wagonów typu 105Na (8 z zajezdni Pogodno oraz 4 z zajezdni Golęcin). W rzeczywistości stopień ingerencji w konstrukcję okazał się tak duży, że powiedzieć można, iż były to zupełnie nowe wagony.
Oznaczenie 105Ng/S pochodzi od niewielkiej serii wagonów 105Ng wybudowanych w Konstalu w latach 90. XX wieku dla Warszawy. Wagony te otrzymały zupełnie nowe pudła przystosowane do 3 par drzwi wychylno-odskokowych, nowe układy rozruchu, nowe wózki, pulpity, przetwornice statyczne oraz system informacji pasażerskiej. Dodatkowo drugi wagon w składzie przebudowano na doczepę czynną poprzez poziome ułożenie głównej szafy elektrycznej. Pierwsze wagony otrzymały również połówkowy pantograf OTK-2.Wszystkie wagony przystosowano do jazdy w składach co najmniej 2-wagonowych poprzez montaż wyświetlaczy matrycowych wyłącznie z przodu (pierwszy wagon) lub z tyłu (doczepy czynne). Dodatkowo wszystkie wagony z początku otrzymały komplet gniazd do jazdy ukrotnionej, jednak z czasem w części z nich zlikwidowano je.
Początkowo wagony te były niezwykle awaryjne. Problemem były przetwornice, zbyt wrażliwe na wilgoć. Z czasem producent zdołał naprawić usterkę. Nowością dla pasażerów (jak i dla motorniczych) była możliwość otwierania drzwi z napędem IFE przez pasażerów, po raz pierwszy w Szczecinie zastosowana w wagonach polskiej produkcji.Wagony były początkowo podzielone w proporcji 4 dla zajezdni Golęcin i 8 dla zajezdni Pogodno, jednak w 2013 roku wszystkie wagony zostały przekazane do zajezdni Golęcin.
Głęboki lifting
Wszystkie wagony przeszły gruntowną modernizację zarówno od strony technicznej jak i wizualnej w latach 2015-2016.Wykonano remont blacharski wagonów, a także wymianę całej instalacji elektrycznej i napędu. Zamiast układu napędu oporowego w wozach został zastosowany napęd asynchroniczny, montując w wagonach silniki asynchroniczne umieszczone w wózkach napędowych zamiast silników prądu stałego. Aparatura sterująca napędem została wymieniona na nową produkcji firmy Enika. W wagonach zamontowano nowoczesny sterownik napędu połączony z pulpitem, gdzie pojawił się wyświetlacz pokazujący stan składu tramwajowego (otwarte/zamknięte drzwi, załączone lub zluzowane hamulce). Dla motorniczego zastosowano również joystick w miejsce pedałów, klimatyzację kabiny, a sam pulpit wagonów został zmieniony na nowy. Na jego wyświetlaczu pojawiła się też informacja o załączeniu przetwornicy statycznej lub jej wyłączeniu (tudzież braku pracy skutkującym brakiem ładowania akumulatorów), jest też wizualizacja pozycji pantografu (podniesiony/opuszczony). Pantografy rozkładane mechanizmem sprężynowym i składane za pomocą sznura w kabinie wymieniono nowe, sterowane elektrycznie. W pierwszych wagonach zamontowano piasecznice. Ze strony wizualnej oprócz wymiany siedzeń, odświeżenia wnętrza i wymiany świateł przednich i tylnych w tramwaju, zmieniono obicia ścian, sufitu i podłogi, a także zastosowano oświetlenie sufitowe. Stare nagrzewnice biegnące poziomo przy podłodze wymieniono na nowe prostokątne zamontowane pod wybranymi czterema siedzeniami.
Wszystkie zliftingowane 105Ng/2015 zostały przekazane do zajezdni Golęcin i nadano im numery taborowe od 531 do 542.
autorzy: Phobos,
kajetansz i
man
Podziękowania użytkownikowi Luke_Police za pomoc w aktualizacji!
Średni wiek pojazdu: 36,17 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
531 | 105Ng/2015 | 1990 | 26.10.2015 | Golęcin | ex 105Ng/S 780II | modernizacja w 2015 r. |
532 | 105Ng/2015 | 1990 | 26.10.2015 | Golęcin | ex 105Ng/S 779II | modernizacja w 2015 r. |
533 | 105Ng/2015 | 1991 | 01.11.2015 | Golęcin | ex 105Ng/S 1001II | modernizacja w 2015 r. |
534 | 105Ng/2015 | 1991 | 01.11.2015 | Golęcin | ex 105Ng/S 1002II | modernizacja w 2015 r. |
535 | 105Ng/2015 | 1991 | 07.01.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 1005II | modernizacja w 2015 r. |
536 | 105Ng/2015 | 1991 | 07.01.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 1006II | modernizacja w 2015 r. |
537 | 105Ng/2015 | 1981 | 22.06.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 745II | modernizacja w 2015 r. |
538 | 105Ng/2015 | 1981 | 22.06.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 746II | modernizacja w 2015 r. |
539 | 105Ng/2015 | 1984 | 07.04.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 757II | modernizacja w 2015 r. |
540 | 105Ng/2015 | 1984 | 07.04.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 755II | modernizacja w 2015 r. |
541 | 105Ng/2015 | 1984 | 28.06.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 759II | modernizacja w 2015 r. |
542 | 105Ng/2015 | 1984 | 28.06.2016 | Golęcin | ex 105Ng/S 758II | modernizacja w 2015 r. |