Encyklopedia

Konstal 105Na

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

11.10.2020
Dodano informacje do roku 2020, m.in. o przenosinach z zajezdni Pogodno do zajezdni Golęcin i skreśleniu ostatniego składu man
03.09.2006
Dodano informacje o modernizacjach wagonów 105Na. Phobos

Najpopularniejsza wersja wagonów 105N. Produkcję rozpoczęto w 1979 roku i kontynuowano aż do 1992. Wagony tego typu posiadają przełączalny układ rozruchu z szeregowego na szeregowo-równoległy. Umożliwiło to zmniejszenie poboru prądu o około 12%.

Inną zastosowaną zmianą były nowe wózki oraz usunięcie dodatkowych szybek w kabinie motorniczego oraz nad drzwiami. Ponad to, inna aparatura elektryczna wymusiła zastąpienie cienkiej dykty za plecami motorniczego solidną metalową szafą przy równieczesnym całkowitym wydzieleniu kabiny.

Dokonane zmiany były na tyle proste, iż poszczególne przedsiębiorstwa rozpoczęły modernizację wagonów z typu 105N na 105Na. Rozróżnienie wagonów obu tych typów w większości przypadków jest na pierwszy rzut oka niemożliwa.

105Na w Szczecinie

zdjęcie
Schemat ogólny wagonu 105Na
Po zakończeniu dostaw wagonów serii 105N, w 1981 roku pierwsze wagony 105Na otrzymały numery od 731. W ten sposób powstała "dziura" w numeracji (brak numerów 729 oraz 730). W związku z kryzysem lat 80-tych, zakłady w Chorzowie nie były w stanie zapewnić wystarczająco dużej liczby wagonów, dlatego na przełomie lat 1981-1992 do Szczecina trafiło łącznie 74 wagonów tego typu (przez pierwsze 10 lat 50 egzemplarzy dostała Zajezdnia Pogodno, w latach 1991-1992 24 nowe wagony otrzymywała Zajezdnia Golęcin). W związku z tym, oraz chronicznym brakiem motorniczych, wzorem innych miast rozpoczęto łączenie wagonów w składy 3 wagonowe kursujące na najbardziej obciążonych liniach (2, 7 i 8). W warsztatach przy ulicy Klonowica dokonywano również przeróbek w starszych wagonach, zmieniając układ rozruchu.

W 1992 roku do Szczecin trafiły 2 ostatnie wagony 105Na wyprodukowane w zakładach chorzowskiego Konstalu. Noszą one numery 1027 oraz 1028.

W roku 2000 do gruntownej przebudowy skierowano 12 wagonów tego typu (8 z Zajezdni Pogodno oraz 4 z Zajezdni Golęcin). Oficjalna prezentacja zmodernizowanych wagonów odbyła się pod koniec grudnia tego samego roku, a w styczniu roku następnego wagony pojawiły się na mieście. Wprowadzone zmiany zaszły tak daleko (np. zupełnie nowe pudła, nowe rozruszniki oraz wózki), iż wagony otrzymały nowe oznaczenie 105Ng/S.

zdjęcie
Schemat ogólny wagonu 105Na #736
Jeszcze w tym samym roku do modernizacji skierowano dalsze 4 wagony (po jednym składzie z zajezdni Pogodno i Golęcin), które po zakończeniu prac zostały przydzielone do zajezdni Niemierzyn. Zakres prac w wagonach 596-599 był mniejszy - nie obejmował wymiany pudła na 3 drzwiowe. Po zakończeniu eksploatacji zajezdni Niemierzyn, oba składy wróciły do swoich macierzystych zajezdni z przywróconymi poprzednimi numerami.

zdjęcie
Szczecin jako drugie polskie miasto pożegnał się z kultowymi „stopiątkami”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 Po kilkuletniej przerwie, w czasie której prowadzono głównie mniejsze remonty bieżące taboru tramwajowego, w 2006 roku bramy Wydziału Napraw Taboru opuściły kolejne 2 zmodernizowane składy. Ponownie nie zdecydowano się na wymianę całego pudła wagonu, jednak i tym razem drugie wagony zostały przerobione na doczepy czynne z poziomo ułożoną główną szafą elektryczną. Pierwszy raz zastosowano nowy rodzaj ogrzewania, który miał za zadanie zwiększyć komfort podróży, szczególnie w czasie zimniejszych dni. Nowe były również fotele. W porównaniu do poprzednich zmodernizowanych wagonów, modernizacje z roku 2006 były również o wiele cichsze. W 2008 roku pojawiły się pierwsze (i jedyne) wagony 105Na w barwach Floating Garden o numerach 1021+1022.

zdjęcie
Ostatni skład 105Na w barwach FG, który od dwóch lat stoi w zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 20132014 roku z zajezdni Pogodno do zajezdni Golęcin przeniesiono wagony 736II+737II, 738II+751 oraz 762+763.

Ostatnie wagony z serii - 762+763 zostały skreślone ze stanu zajezdni Golęcin w kwietniu 2020.

W Szczecinie pozostał również skład wagonów szkoleniowo-historycznych o numerach 011+012.

Producent:
Konstal
Model:
105Na
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 800 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
125
Lata produkcji:
1979-1992
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
74/2 (wagony szkoleniowo-historyczne)
Silniki:
4 x 41,5 kW
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 40,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
011 105Na 1984 16.06.1999 Wydział Remontowy ex 764 (w 06.1999 r.) szkoleniowy
012 105Na 1984 --.--.---- Wydział Remontowy ex 752 (w 03.2011 r.) szkoleniowy