Encyklopedia

Linia 92: Kołłątaja - Podbórz

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man

04.10.2021
Dodano informację o objeździe man

Trasa: Kołłątaja - Chopina - Chorzowska - Miodowa - Podbórz

zdjęcie
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej od lutego 2021
Pogłoski o powstaniu nowej linii 92 zaczęły krążyć w grudniu 2020 roku.  Jako pierwszy rąbka tajemnicy uchyli na swoim profilu na Facebooku radny Łukasz Kadłubowski. Niedługo potem ZDiTM potwierdziło plany uruchomienia z dniem 1 lutego 2021 roku trzech nowych linii autobusowych. Początkowo była to propozycja, która została przedstawiona radom osiedli.  Oprócz opisywanej linii 92 powstać miały linie 89 (relacji Kołłątaja - Świergotki) i 99 (relacji Kołłątaja - Zajezdnia Golęcin (Wiszesława)).

21 stycznia ZDiTM potwierdził uruchomienie trzech nowych linii autobusowych z dniem 1 lutego 2021 roku. 

Linia 92 kursuje z częstotliwością:

  • w dni powszednie: w godzinach szczytu co 30 minut, poza godzinami szczytu co 40 minut,
  • w soboty: w godz. 9–18 co 30 minut, w pozostałym okresie co 40 minut,
  • w niedziele, święta, Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie: co 40 minut.

Na odcinku Kołłątaja - Osów została skomunikowana z linią 51, której częstotliwość została zmieniona i od 1 lutego 2021 roku jest taka sama jak linii 92.

Między przystankami „Kołłątaja” i „Chorzowska” na linii 92 obowiązują przystanki jak dla linii 51. Dalsze przystanki to:

  • „Osów” (w kierunku pętli „Kołłątaja” dotychczasowy przystanek linii 51 – nr 47112, w kierunku pętli „Podbórz” nowy przystanek w ciągu ulicy Miodowej, po wschodniej stronie skrzyżowania z ulicą Chorzowską – nr 47121),
  • „Andersena” nż (w ciągu ulicy Miodowej po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Andersena – nr 49111 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49112 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Wymarzona” nż (w ciągu ulicy Miodowej po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Wymarzoną – nr 49211 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49212 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Sudecka” nż (w ciągu ulicy Miodowej przy skrzyżowaniu z ulicą Sudecką – nr 49511 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49512 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Podbórz” (zewnętrzny peron pętli, przystanek końcowy – nr 47512).

Dnia 1 marca 2021 roku nastąpiła zamiana peronów na pętli Podbórz. Od tego dnia linia 92 zatrzymuje się przy wewnętrznym peronie (przystanek nr 47511), a linie 87 i 530 przy zewnętrznym peronie (nr 47512).

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 92 została skierowana na objazd od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, Niemcewicza, Długosza, Barbary, Kołłątaja, rondo Sybiraków, Niemcewicza, Długosza, al. Wyzwolenia, do ulicy Krasińskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Krasińskiego” w kierunku Kołłątaja przeniesiono na ulicę Naruszewicza na odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Krasińskiego i Niemcewicza. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano  w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku bliżej ronda Sybiraków.  20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

Na podstawie informacji własnych oraz komunikatu ZDiTM opracował Wojciech Szłapacki (fan004)