Encyklopedia

Linia 92: Kołłątaja - Podbórz

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man

25.08.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 2 września 2023 man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe od 30 kwietnia 2022 man
12.12.2021
Dodano informację o objeździe od 18 grudnia man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej (z powrotem: Orzeszkowej — Boguchwały — Asnyka) — Krasińskiego — Chopina — Chorzowska — Miodowa — Podbórz

zdjęcie
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej od lutego 2021
Pogłoski o powstaniu nowej linii 92 zaczęły krążyć w grudniu 2020 roku. Jako pierwszy rąbka tajemnicy uchylił na swoim profilu na Facebooku radny Łukasz Kadłubowski. Niedługo potem ZDiTM potwierdziło plany uruchomienia z dniem 1 lutego 2021 roku trzech nowych linii autobusowych. Początkowo była to propozycja, która została przedstawiona radom osiedli.  Oprócz opisywanej linii 92 powstać miały linie 89 (relacji Kołłątaja - Świergotki) i 99 (relacji Kołłątaja - Zajezdnia Golęcin (Wiszesława)).

21 stycznia ZDiTM potwierdził uruchomienie trzech nowych linii autobusowych z dniem 1 lutego 2021 roku. 

Linia 92 kursuje z częstotliwością:

  • w dni powszednie:
    • w godzinach szczytu co 30 minut,
    • poza godzinami szczytu co 40 minut,
  • w soboty:
    • w godz. 9–18 co 30 minut,
    • w pozostałym okresie co 40 minut,
  • w niedziele, święta, Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie: co 40 minut.

zdjęcie
Fabryka Stoewera kiedyś znalazła też chwilę dla autobusów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na odcinku Kołłątaja - Osów została skomunikowana z linią 51, której częstotliwość została zmieniona i od 1 lutego 2021 roku jest taka sama jak linii 92

Obsługa jej brygad jest zsynchronizowana i połączona z liniami 51 oraz 78. Obsługiwana jest przez tabor klasy MAXI z zajezdni Klonowica.

Między przystankami „Kołłątaja” i „Chorzowska” na linii 92 obowiązują przystanki jak dla linii 51. Dalsze przystanki to:

  • „Osów” (w kierunku pętli „Kołłątaja” dotychczasowy przystanek linii 51 – nr 47112, w kierunku pętli „Podbórz” nowy przystanek w ciągu ulicy Miodowej, po wschodniej stronie skrzyżowania z ulicą Chorzowską – nr 47121),
  • „Andersena” nż (w ciągu ulicy Miodowej po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Andersena – nr 49111 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49112 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Wymarzona” nż (w ciągu ulicy Miodowej po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Wymarzoną – nr 49211 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49212 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Sudecka” nż (w ciągu ulicy Miodowej przy skrzyżowaniu z ulicą Sudecką – nr 49511 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 49512 w kierunku pętli „Podbórz”),
  • „Podbórz” (zewnętrzny peron pętli, przystanek końcowy – nr 47512).

zdjęcie
Solaris na jednej z trzech nowych linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dnia 1 marca 2021 roku nastąpiła zamiana peronów na pętli Podbórz. Od tego dnia linia 92 zatrzymuje się przy wewnętrznym peronie (przystanek nr 47511), a linie 87 i 530 przy zewnętrznym peronie (nr 47512).

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 92 została skierowana na objazd od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, Niemcewicza, Długosza, Barbary, Kołłątaja, rondo Sybiraków, Niemcewicza, Długosza, al. Wyzwolenia, do ulicy Krasińskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Krasińskiego” w kierunku Kołłątaja przeniesiono na ulicę Naruszewicza na odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Krasińskiego i Niemcewicza. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano  w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku bliżej ronda Sybiraków.  20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

zdjęcie
Niebuszewskimi ulicami do tymczasowej pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska tramwajowego w okolicach pętli „Dworzec Niebuszewo”, od 18 grudnia 2021 autobusy linii 92 w obu kierunkach kursowały objazdem ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanków „Krasińskiego”. Dla obu kierunków obowiązywały przystanki „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka od 30 kwietnia 2022 skierowano linię 92 na objazd. Od ulicy Kołłątaja autobusy kursowały objazdową trasą przez ulice: Barbary, Długosza, Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynne były przystanki „Niemcewicza” w obu kierunkach. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.

Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 2 września 2023 roku linia 92 rozpoczęła kursowanie ulicami Kołłątaja – Asnyka – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Na trasie wytyczono przystanki w lokalizacjach docelowych oraz uruchomiono nowe w kierunku pętli „Kołłątaja”

  • „Dworzec Niebuszewo” (nr 14712) zlokalizowany w ciągu ulicy Orzeszkowej przed skrzyżowaniem z ul. Boguchwały,
  • „Boguchwały” (nr 14631) zlokalizowany w ciągu ulicy Boguchwały przed skrzyżowaniem z ulicą Asnyka.

Na podstawie informacji własnych oraz komunikatu ZDiTM opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 30 minut
    • W międzyszczycie: 40 minut
    • Wieczorem: 40 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 30 minut
    • Rano i wieczorem: 40 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 40 minut

Operator: SPA Klonowica