Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Z wizytą w Protramie

Łukasz Faluta, Gabriela Błażek,

dodane przez Luke_Police; zmodyfikowane

Dzięki uprzejmości kierownictwa spółki Protram z Wrocławia mieliśmy możliwość obejrzenia doczep 105N2k/2000 produkowanych dla Szczecina oraz wykonania materiału fotograficznego i porozmawiania z pracownikami firmy. Przypominamy, że pierwsza z sześciu doczep (791) jest już w Szczecinie od zeszłego tygodnia, obecnie czeka na homologację w celu dopuszczenia jej do ruchu liniowego.

204 czy 205?



Firma Protram słynie z budowy tramwajów 204WrAs. Rocznie halę fabryki opuszcza 30-40 wagonów (ogólnie), z czego większość to modernizacje przypominające wyglądem tramwaje 204WrAs. Spółka odchodzi jednak od w pełni wysokopodłogowych konstrukcji, skupiając się na produkcji wagonów 205WrAs z 22% udziałem niskiej podłogi. Dwa tramwaje tego typu jeżdżą już potorach Wrocławia, kolejne dwa są w fazie produkcji. MPK chwali sobie te tramwaje.

- Przede wszystkim są mniej awaryjne niż czeskie Škody, które są w pełni niskopodłogowe - tłumaczą pracownicy Protramu.

zdjęcie
Tak powstają tramwaje 205WrAs dla Wrocławia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wagony 205WrAs są trójczłonowe, będą wypierały najstarsze wozy typu 102Na, których obecnie w ruchu liniowym jest około 20 sztuk. Obecnie trwają prace projektowe nad udoskonaleniem konstrukcji 205WrAs. Głównym celem jest zwiększenie udziału niskiej podłogi do 50%, choć jak wynika z badań, 22% niskiej podłogi już jest wystarczająca, gdyż rzadko zdarza się, aby jednym tramwajem podróżowały dwie matki z wózkami i osoby niepełnosprawne jednocześnie. Mimo to projektanci dążą do zwiększenia ilości niskiej podłogi. Jednym z pomysłów jest dodanie jeszcze jednego członu. Zapytaliśmy, dlaczego tramwaj nie może być w pełni niskopodłogowy.

- Problem jest z umocowaniem silników przy tak niskiej konstrukcji. Wózki są dosyć duże, jednak rozważany jest pomysł zamontowania napędu pod siedzeniami, aby niska podłoga mogła znaleźć się między nimi w przejściu i na całej długości tramwaju. To jeden z wielu pomysłów rozwiązania tego problemu. - dowiedzieliśmy się od mechaników.

"Bulwy" przestarzałe?


zdjęcie
Ten wagon do Szczecina przyjedzie w grudniu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Patrząc na wagony 204WrAs i 105N2k/2000 można powiedzieć, że wizualnie wagony te są do siebie podobne. Jednak jak oceniają pracownicy konstrukcja doczep dla Szczecina jest zupełnie inna, a wręcz przestarzała.

- Różnice widać już w samym szkielecie. "Bulwy" to po prostu nowsza wersja popularnych "stopiątek" z Alstomu, podczas gdy 204WrAs ze 105N nie mają nic wspólnego. "Bulwy" wyróżniają charakterystyczne płyty czołowe zwane przez nas "delfinami". Przestarzały jednak jest układ rozruchu. Obecnie zamiast tyrystorów montuje się bardziej energooszczędne mostki IGBT umożliwiające tzw. rekuperację energii, czyli zwrot prądu elektrycznego do sieci, gdy tramwaj hamuje. - mówi jeden z elektryków.

Układy takie posiadają wrocławskie wagony 204WrAs i 205WrAs. Zwrot energii jest ważny, gdyż napięcie we wrocławskiej sieci jest dosyć niestabilne. Niestety sieć trakcyjna w Szczecinie nie jest do rekuperacji energii przystosowana, dlatego w "bulwach" energia hamowania wytracana jest rezystancyjnie.

zdjęcie
Ta doczepa jest już prawie kompletna

Wkrótce przyjadą kolejne



Wkrótce do Szczecina przyjadą kolejne doczepy. Transport dwóch z nich odbędzie się już w przyszłym tygodniu. Jeden z wagonów czeka jeszcze tylko malowanie, w drugim trzeba też podłączyć wyświetlacze, nieco elektroniki i zamontować drzwi. Dostawa ostatnich trzech doczep planowana jest na połowę grudnia.

możliwość komentowania została wyłączona