Forum

Rozmowa z Ryszardem Tomskim o szybkim tramwaju

20 lat minęło, odkąd zespół pod kierownictwem Tomskiego opracował koncepcję Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która dziś - po kosmetycznych zmianach - doczekała się projektu wykonawczego.

wysłane przez Luke_Police  163

Szkoda, że pan redaktor R. nie zadał pytania, kiedy mieszkańcy Szczecina mogą się spodziewać rozpoczęcia prac budowlanych SST. Swoją drogą to 321 mln zł. piechotą nie chodzi, jeżeli ten kosztorys jest aktualny to chyba sobie dłuuugo poczekamy.

"Czym się różni projekt, który - jeśli będą pieniądze na budowę - zostanie wprowadzony w życie, od koncepcji, którą opracowaliście w 1985 r.? - Biorąc pod uwagę przebieg trasy - niczym. Jeśli chodzi o rozwiązania techniczne - jest to krok wstecz. Nasza koncepcja była zbliżona do metra. Obecna to zwykły tramwaj."

No właśnie, dlaczego teraz, kiedy mamy gospodarkę rynkową i nie musimy się już obawiać, że używając w Szczecinie słowa "Metro" w kontekście transportu, zostaniemy surowo ukarani, nikt z inżynierów nie dąży do budowy metra? Kolej podziemna ma przecież wiele zalet, chociażby brak konieczności kolidowania z ruchem samochodowym, a co za tym idzie byłoby to naprawdę szybkie połączenie. Jeżeli chcemy zbudować coś, co zachęci Szczecinian do korzystania z transortu zbiorowego chętniej niż z samochodów to trzeba dążyć do tego by transport zbiorowy był szybki i tani z punktu widzenia pasażera. Niestety już wiadomo, że chociażby na trasie od Wyszyńskiego do Turzynu SST szybki nie będzie.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

> Szkoda, że pan redaktor R. nie zadał pytania, kiedy > mieszkańcy Szczecina mogą się spodziewać rozpoczęcia prac > budowlanych SST.

Pewnie dlatego nie zadał, że projektantowi nic do tego :>

> No właśnie, dlaczego teraz, kiedy mamy gospodarkę rynkową i > nie musimy się już obawiać, że używając w Szczecinie słowa > "Metro" w kontekście transportu, zostaniemy surowo ukarani, > nikt z inżynierów nie dąży do budowy metra?

Sądzę, że korzyści byłyby niewspółmierne do kosztów. Szczecin nie jest wielką i ciągle korkującą się metropolią, żeby mieć metro. Dość sprawnie radzą sobie istniejące linie tramwajowe i autobusowe.

--- NIE dzieciom Neostrady! http://dn.byethost5.com/
mkubien napisał(a):

> Sądzę, że korzyści byłyby niewspółmierne do kosztów. Szczecin > nie jest wielką i ciągle korkującą się metropolią, żeby mieć > metro. Dość sprawnie radzą sobie istniejące linie tramwajowe i > autobusowe.

Tylko, że jeżeli chcemy dążyć do sprawnego i szybkiego transportu, to musi on być konkurencyjny w stusunku do transportu własnego (samochodowego). Moi znajomi z uczelni, którzy dojeżdżają z prawobrzeża wielokrotnie dawali mi porównanie ich czasu podróży: samochodem 20 minut, autobusami i tramwajami łącznie około godziny. Nie wiem na ile ta sytuacja zmieniłaby się gdyby zbudowano SST, ale obawiam się, że w dalszym ciągu ludziom bardziej opłacałoby się jechać do centrum samochodem niż SST.

A swoją drogą czy były lub będą prowadzone badania więźby miedzy przystankami końcowymi przyszłej trasy SST, lub chociażby punktami przesiadkowymi? Bo jeżeli SST ma zastąpić częśc aktualnych linii pospiesznych oraz 7 i 75, to ich trasy w wielu miejscach będą sie rozmijać. Chodzi mi o to, by się nie okazało, że na części trasy szybki tramwaj w który właadowano mnóstwo pieniędzy, wozi powietrze.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

> Tylko, że jeżeli chcemy dążyć do sprawnego i szybkiego > transportu, to musi on być konkurencyjny w stusunku do transportu > własnego (samochodowego). Moi znajomi z uczelni, którzy > dojeżdżają z prawobrzeża wielokrotnie dawali mi porównanie ich > czasu podróży: samochodem 20 minut, autobusami i tramwajami > łącznie około godziny.

Ktoś kiedyś ładnie powiedział - po Szczecinie za wygodnie jeździ się samochodem. Póki nie ma korków, czas przejazdu jest i będzie krótszy. Gdy już jednak korki zaczną się robić, docenimy wówczas wydzielone torowiska tramwajowe. W takiej sytuacji nie trzeba metra, bo podróż zwykłym tramwajem będzie szybsza. Zresztą bardzo fajnie się jeździ tramwajem po Gdańskiej, gdy samochody stoją np. z powodu jakiegoś wypadku.

> Nie wiem na ile ta sytuacja zmieniłaby się > gdyby zbudowano SST, ale obawiam się, że w dalszym ciągu ludziom > bardziej opłacałoby się jechać do centrum samochodem niż SST.

Pytanie brzmi - o ile skróciłby się czas przejazdu metrem w stosunku do czasu przejazdu SST. Czy w ogóle pakowanie w to kupy szmalu się opłaci.

Zresztą patrząc na kulejącą budowę warszawskiego metra (nie na jakiejś prowincji na północnym zachodzie Polski, ale w stolycy), budowa pewnie by ruszyła za jakieś 50 lat, o ile w ogóle.

> A swoją drogą czy były lub będą prowadzone badania więźby miedzy > przystankami końcowymi przyszłej trasy SST, lub chociażby > punktami przesiadkowymi?

Co rozumiesz przez "przyszłą trasę SST"? Parametry szybkiego tramwaju de facto będzie miał tylko odcinek Kijewo - Basen Górniczy. Dalej będą to po prostu normalne linie tramwajowe.

> Bo jeżeli SST ma zastąpić częśc > aktualnych linii pospiesznych oraz 7 i 75, to ich trasy w wielu > miejscach będą sie rozmijać.

75 jest docelowo do zastąpnienia tramwajem na 26 Kwietnia, co załatwi kwestię osiedla Kaliny. Pozostałą część zapewne obsłuży jakiś ogryzek linii autobusowej. A jeśli chodzi o pośpiechy - mówi się tu i ówdzie o skierowaniu na SST również "dwójki".

> Chodzi mi o to, by się nie okazało, > że na części trasy szybki tramwaj w który właadowano mnóstwo > pieniędzy, wozi powietrze.

Wozić powietrza na pewno nie będzie. Nie trzeba badać, że prawobrzeże jeździ do centrum, bo to fakt.

--- NIE dzieciom Neostrady! http://dn.byethost5.com/
[ciach wszystko]

Ok przyznam, że miałem troche błędne wyobrażenie o SST. Po przejrzeniu kilku linków w necie zszedłem na ziemię. Sądziłem że pod pojęciem SST rozumie się linię tramwajową z Prawobrzeża do przyszłej pętli Szafera-Zawadzkiego. Jeżeli to jest tak jak w projekcie, to rzeczywiście nie ma co się martwić o więźbę. Natomiast zastanawia mnie taka rzecz. Skoro szybki tramwaj ma być tylko do Basenu Górniczego, to co będzie dalej? Przesiadka na tramwaj zwykły? Chodzi mi o to, czy tabor kursujący jako SST będzie zawracał na Basenie Górniczym, czy może jeździł dalej w stronę centrum. Bo jeżeli pierwsza opcja, to wtedy niektórzy pasażerowie (dojeżdżający autobusem do pętli SST) będą mieli 2 przesiadki na trasie do centrum.

Technik serwisu :)

wysłane przez torwid (gość)

Luke_Police napisał(a):

(...) Skoro szybki tramwaj ma być tylko do Basenu > Górniczego, to co będzie dalej? Przesiadka na tramwaj zwykły? Chodzi > mi o to, czy tabor kursujący jako SST będzie zawracał na Basenie > Górniczym, czy może jeździł dalej w stronę centrum. Bo jeżeli > pierwsza opcja, to wtedy niektórzy pasażerowie (dojeżdżający > autobusem do pętli SST) będą mieli 2 przesiadki na trasie do centrum.

Nie wiem, na czym w końcu stanęło (albo czy w oigóle jest wersja ostateczna). Niby cały czas mówi się, że SST to będzie wydłuzona linia 8, bo ze swoim torowiskiem na Gumieńce najbardziej się do tego nadaje. Dziwna argumentacja, ale niech będzie. Z drugiej jednak strony, na kolejnej fali hurra optymizmu pt. Budujemy SST p[rzetoczyła się dyskusja dotycząca "geniuszy" z Gdańska, którzyt forsowali pomysł budowy na Basenie Górniczym drugiej pętli, osobnej dla SST, w poblizu obecnej. Mam nadzieję, że to nie przeszło.
> Nie wiem, na czym w końcu stanęło (albo czy w oigóle jest wersja > ostateczna). Niby cały czas mówi się, że SST to będzie wydłuzona linia > 8, bo ze swoim torowiskiem na Gumieńce najbardziej się do tego nadaje. > Dziwna argumentacja, ale niech będzie. Z drugiej jednak strony, na > kolejnej fali hurra optymizmu pt. Budujemy SST p[rzetoczyła się > dyskusja dotycząca "geniuszy" z Gdańska, którzyt forsowali pomysł > budowy na Basenie Górniczym drugiej pętli, osobnej dla SST, w poblizu > obecnej. Mam nadzieję, że to nie przeszło.

Ostatecznie stanęło na tym, że do końcówki w Kijewie w projekcie chcą wydłużyc 7 i 8, a ewentualnie do Turkusowej 2. W tym pierwszym projekcie pętla była wspólna. Śmiesznie by to wyglądało, by dla linii, do której obsługi wystarczyłoby 6-8 składów budowano w Kijewie nową zajezdnię tramwajową. I te składy miały wg Gdańszczan przywozić mieszkańców na Basen, po czym z tych samych peronów miały ich odbierać tramwaje z lewobrzeżnych zajezdni. To rozwiązanie może dziwić, ale jak zamierzenia były takie, by SST był autonomicznym środkiem transportu (myślano nawet o oddzielnych biletach i przekazanie w użytkowanie linii inwestorowi prywatnemu), to przesiadka jest uzasadniona. Pojawia się tylko pytanie, czy któryś z mieszkańców by na to poszedł? heheheh Bo ja bym nie poszedł.

--- Reflektor prawdy rzuci światło na ukrytych w krzakach manipulatorów!

Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
Luke_Police napisał(a):

> No właśnie, dlaczego teraz, kiedy mamy gospodarkę rynkową i > nie musimy się już obawiać, że używając w Szczecinie słowa > "Metro" w kontekście transportu, zostaniemy surowo ukarani, > nikt z inżynierów nie dąży do budowy metra?

Swoją drogą to 321 mln zł. piechotą nie > chodzi, jeżeli ten kosztorys jest aktualny to chyba sobie > dłuuugo poczekamy.

Sam sobie tutaj odpowiedziałes .Wez pod uwage że budowa metra jest dużo dużo droższa .W innych miastach ST jest szybki tylko na niektórych odcinkach reszte trasy kursuje jako normalny tramwaj .A ludzie i tak by sie przezucili na ST bo mieli by w miware tani dojazd do centrum .

Zreszta ja nie rozumiem forsowanie ST tak naprawde to szybki tramwaj jest tylko w 2ch miastac Poznan i Kraków . Jakoś inne miasta nie buduja takich tras tylko inwestuja w NG i w nowy tabor.

--- Jupi zabrali nam 5 ke dali 12 stke :D niech sie pogodno z nią meczy :D (nawet jesli tylko na wakacje to jupi :D)
M21 napisał(a):

> Zreszta ja nie rozumiem forsowanie ST tak naprawde to szybki > tramwaj jest tylko w 2ch miastac Poznan i Kraków . Jakoś inne > miasta nie buduja takich tras tylko inwestuja w NG i w nowy > tabor.

Tak, tylko że patrząc nieco dalej w przyszłość to mamy podstawowy problem natury globalnej: złoża ropy naftowej się wyczerpują i nie wiadomo na ile lat jeszcze ich wystarczy. Nie chcę tutaj nagle powiedzieć, że pewnego dnia autobusy nie będą miały paliwa, tylko chodzi mi głównie o to, że paliwo drożeje i drożeć będzie właśnie z wyżej wymienionej przyczyny. Natomiast jeżeli chodzi o energię elektryczną, to istnieje wiele metod jej pozyskania (niekoniecznie drogich), w związku z tym w pewnym momencie w przyszłości okaże się po prostu, że tramwaje są tańsze w utrzymaniu niż autobusy (o ile oczywiście w Polsce rozwinie się energetyka odnawialna). I dlatego właśnie jestem za inwestowaniem w szybkie połączenia tramwajowe bardziej niż w autobusowe. Nie uważam przy tym naturalnie, że autobusy należy porzucić i przesiąść się na tramwaje, należy rozwijać obie te gałęzie transportu, ale patrząc przyszłościowo, transport elektryczny może się stać bardziej opłacalny niż autobusowy.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

[Ciach]

Ja nie mówie zeby nie budowaćlini tramwajowych .Oby ich jak najwiecej powstało .Chodzi mi o to ze w paru miejscach obecnie ijstejaca siec nie wyglada zabardzo dobrze .Moim zdaniem pierw wyremontowac najgorsze torowiska a potem budować nowe trasy .

A pytanie z innej beczki gdzie by te nowe wozy by stacjonowały .W wywiadzie jest napisane ze "łącznie z zakupem nowego taboru" a gdzie on niby się pomiesci. Pogodno juz pęka w szwach wieczorami Golęcin tym bardziej .Chyba ze zostanie wybudowana nowa zajezdnia ale o tym nikt nie wspominał wiec gdzie nowe wozy miały by być .

--- Jupi zabrali nam 5 ke dali 12 stke :D niech sie pogodno z nią meczy :D (nawet jesli tylko na wakacje to jupi :D)
M21 napisał(a):

> Ja nie mówie zeby nie budowaćlini tramwajowych [ciach] .Moim zdaniem pierw > wyremontowac najgorsze torowiska a potem budować nowe trasy .

I tu się z Tobą zgodzę bo w wielu miejscach nasze torowiska są w tragicznym stanie. Najbardziej dziwi mnie to, że jedna z najważniejszych ulic Szczecina - Aleja Piastów - ma krzywe tory tramwajowe. Najgorzej zarzuca na odcinku od pl. Kościuszki do Jagiellońskiej. Ale nie słyszałem jeszcze żeby ktoś dyskutował o remoncie torów na Pistów. jak dotychczas poruszane są kwestie Ku Słońcu, Arkońskiej i Boh. Warszawy.

> A pytanie z innej beczki gdzie by te nowe wozy by stacjonowały .W > wywiadzie jest napisane ze "łącznie z zakupem nowego taboru" a > gdzie on niby się pomiesci. Pogodno juz pęka w szwach wieczorami > Golęcin tym bardziej .Chyba ze zostanie wybudowana nowa zajezdnia > ale o tym nikt nie wspominał wiec gdzie nowe wozy miały by być .

Myślę, że projektanci włączyli rozbudowę zajezdni (lub budowę nowej) w te koszty chociaż trudno wypowiadać mi się za nich. Ale jeżeli będzie linia tramwajowa na prawobrzeże to może powstanie tam też jakaś zajezdnia tramwajowa.

Technik serwisu :)

wysłane przez LLUZNIAK

Luke_Police napisał(a):

>> /Ciach/

Widzę że wraz z kol. M21 macie parę dylematów (między innymi dot. planowanej zajezdni), więc podrzucam kilka linków:

http://www.szczecin.pl/inwestor/pl/7_0_pl.htm http://www.szczecin.pl/inwestycje/sst/default.htm http://www.swiatowy.org/bilety/2004/szybki.html

Mam nadzieję, że rozwieją one chociaż te wątpliwości, które dotyczą planów (powinienem chyba napisać marzeń ;) )

wysłane przez zyx (gość)

LLUZNIAK napisał(a):

> Mam nadzieję, że rozwieją one chociaż te wątpliwości, które dotyczą > planów (powinienem chyba napisać marzeń ;) )

Według planu UM to już powinni kończyć...

http://www.szczecin.pl/inwestycje/sst/sld032.htm przecież to normalnie "Obóz w Birkenau"....
zyx napisał(a):

> przecież to normalnie "Obóz w Birkenau"....

Z tych pięknych wizji w projekcie zdaje się niewiele zostało.
Luke_Police napisał(a):

> Myślę, że projektanci włączyli rozbudowę zajezdni (lub budowę nowej) > w te koszty chociaż trudno wypowiadać mi się za nich. Ale jeżeli > będzie linia tramwajowa na prawobrzeże to może powstanie tam też > jakaś zajezdnia tramwajowa.

Z opracowania byłego z-cy dyrektora d/s komunikacji pana Zbigniewa Wicika dla ówczesnego przydenta miasta, dotyczącego uwag do projektu SST z roku 2002 wynika, że wozy jeżdżące na trasie szybkiego tramwaju będą o tych samych parametrach technicznych co obecnie tj. zasilanie z górnej sieci trakcyjnej o napięciu 600V i poruszać się będą po torach o tych samych parametrach jak obecnie, można będzie jeździć w każdym kierunku. Dzięki temu ich obsługa i wszelkie naprawy mogłyby odbywać się w istniejącym zapleczu technicznym, które posiada duże rezerwy terenowe i obsługowo-naprawcze (oczywiście jest to, już nieaktualne bo zamknięto zajezdnię Niemierzyn). Chyba jednak trzeba będzie budować nową zajezdnie tramwajową, bo na Pogodnie i Golęcinie już nic się nie zmieści

--- cogito ergo sum

cogito ergo sum
> Zreszta ja nie rozumiem forsowanie ST tak naprawde to szybki > tramwaj jest tylko w 2ch miastac Poznan i Kraków . Jakoś inne > miasta nie buduja takich tras tylko inwestuja w NG i w nowy > tabor.

Jest tylko w Poznaniu. Budowa w Krakowie stoi, tzn. dogadali się z Budimeksem na realizację dalszych etapów prac, ale zabrakło 100 mln złotych i na dokończenie prac zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Dla przykładu Elbląg wybudował w ostatnich latach dwie nowe linie tramwajowe i zamówił tramwaje niskopodłogowe. Więc można.

--- Reflektor prawdy rzuci światło na ukrytych w krzakach manipulatorów!

Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]

wysłane przez leks 17

Z tego co widze w opublikowanych materiałach budowa miała ruszyć około roku 2000 a mamy 2006 więc inwestycja powinna być już na ukońceniu, wiec w takim razie kiedy oni chcą z tym w końcu ruszyć? Nie wiem kiedy są te całe wybory :D, ale raczej musieliby ruszyć z budową przed wyborami, bo inaczej będzie trzeba czekać na następne... A i jeszcze jedno: Tak przeglądałem to co pokazał lluzniak i zauważyłem, że pod nazwą wykop podziemny kryje się niezadaszony wykop ledwo mieszczący w sobie tramwaj. Myślałem, że będzie to w całości pod ziemią tak jak metro i chyba tak byłoby najlepiej...

wysłane przez marko 4

lex napisał(a):

> Z tego co widze w opublikowanych materiałach budowa miała ruszyć > około roku 2000 a mamy 2006 więc inwestycja powinna być już na > ukońceniu, wiec w takim razie kiedy oni chcą z tym w końcu ruszyć? > Nie wiem kiedy są te całe wybory :D, ale raczej musieliby ruszyć z > budową przed wyborami, bo inaczej będzie trzeba czekać na > następne...

Patrząc na poprzednie lata to budowa nie ruszy szybko. Jak zwykle przełoży się ją pewnie na następne wybory. Znów padnie zdanie "nie stać nas".

P.S Kolego zapomniałeś chyba o cytatach itp.

wysłane przez Luke_Police  163

lex napisał(a):

> A i jeszcze jedno: Tak przeglądałem to co pokazał lluzniak i > zauważyłem, że pod nazwą wykop podziemny kryje się niezadaszony > wykop ledwo mieszczący w sobie tramwaj. Myślałem, że będzie to w > całości pod ziemią tak jak metro i chyba tak byłoby najlepiej...

No właśnie też tak to sobie wyobrażałem, ale wygląda na to, że wykop, to poprostu drobe zagłębienie w ziemi, w którym biegną tory tramwajowe. Domyślam się, że wały po bokach "wykopu" mają na celu ograniczenie hałasu jeżdżących tramwajów.

Technik serwisu :)

wysłane przez M21 8

Luke_Police napisał(a):

[Ciach]

Ale zrozumcie ze budowa tunelu była by droższa .Pier niech cośzaczną robic a potem będziemy komentować co lepsze . Mnie zastanwia jedno w którym miejscu dokłądnie miała by być dokładnie 1 sza pętla ST bo jakoś nie do końca moge sobie to umiejscowić.

--- Jupi zabrali nam 5 ke dali 12 stke :D niech sie pogodno z nią meczy :D (nawet jesli tylko na wakacje to jupi :D)

wysłane przez Jacek

M21 napisał(a):

> Mnie zastanwia jedno w > którym miejscu dokłądnie miała by być dokładnie 1 sza pętla ST bo jakoś > nie do końca moge sobie to umiejscowić.

Między torami kolejowymi, blokami na Turkusowej i Selgrosem jest spora łąka - tam właśnie miałaby być pętla.

--- Pomyśl i zrób odwrotnie - prof. Kaliszuk :-)

wysłane przez M21 8

Jacek napisał(a):

> Między torami kolejowymi, blokami na Turkusowej i Selgrosem jest spora > łąka - tam właśnie miałaby być pętla.

Dzięki za pomoc .

wysłane przez leks 17

> Ale zrozumcie ze budowa tunelu była by droższa .Pier niech cośzaczną > robic a potem będziemy komentować co lepsze . Mnie zastanwia jedno w > którym miejscu dokłądnie miała by być dokładnie 1 sza pętla ST bo jakoś > nie do końca moge sobie to umiejscowić.

-> No w sumie masz racje, trudno mi jest sobie wyobrazić jaka będzie moja radość gdy budowa w końcu ruszy. Tunel podziemny jednak byłby dużo lepszym rozwiązaniem, no ale cieszmy się, że w ogóle coś się dzieje. Hmmmm... spróbuje napisać mejla do UM i zadać nurtujące mnie pytania - jeśli odpisza to opublikuje tutaj.

Jeśli chodzi o pętle to też jakoś na tych mapkach nie moge jej dostrzec. Troszke jednak ta trasa SST dziwna jest... Mi się wydaje, że główna trasa tego SST powinna być poprowadzona przez centrum miasta - najlepiej ulicami Wyszyńskiego, Krzywoustego, 26 Kwietnia, Taczaka, Nowoszeroka - Szafera, a do tego Selgrosa ( czy gdzie to ma być - nie znam tych rejonów miasta - tzn. nie moge skojarzyć )powinno być drugie odgałęzienie. W centrum miasta torowisko powinno być schowane pod ziemią co o wiele usprawniło by komunikacje. ( Wyszynskiego, Krywoustego - czyli nowe ulice na nowo w przebudowe ) No, ale wiem rozmarzyłem się :D. Jak by tego nie poprowadzili to byle ruszyła budowa to będe się bardzo cieszył. A jak uważacie - Jakiego typu wagony tramwajowe byście tam skierowali? ( Sięgam troche za daleko w przyszłość )

Ostatnie co mnie ciekawi to to czy miasto stara się już o pieniądze z UE na ten cel czy nie?

wysłane przez MQ ?

lex napisał(a):

> Tunel podziemny jednak byłby dużo lepszym rozwiązaniem

Ale jaka jest różnica między tunelem a bezkolizyjnym wykopem? Pomijając oczywiście to, że tunel jest droższy. W Berlinie metro jeździ czasem nad ziemią i nikt nie robi z tego problemu :>

> Jeśli chodzi o pętle to też jakoś na tych mapkach nie moge jej > dostrzec.

http://www.szczecin.pl/inwestycje/sst/sld015.htm

> Troszke jednak ta trasa SST dziwna jest... Mi się wydaje, że główna > trasa tego SST powinna być poprowadzona przez centrum miasta - > najlepiej ulicami Wyszyńskiego, Krzywoustego, 26 Kwietnia, Taczaka,

Ale jak byśmy tego nie nazwali, w centrum miasta to nie będzie szybki tramwaj, bo nie ma mowy o bezkolizyjności.

> Nowoszeroka - Szafera, a do tego Selgrosa ( czy gdzie to ma być - nie > znam tych rejonów miasta - tzn. nie moge skojarzyć )powinno być drugie > odgałęzienie.

Tam by się generalnie przydały jakieś odgałęzienia wzdłuż Łubinowej i Kolorowych Domów, ale o tym pewnie możemy zapomnieć.

> W centrum miasta torowisko powinno być schowane pod ziemią co o wiele > usprawniło by komunikacje. ( Wyszynskiego, Krywoustego - czyli nowe > ulice na nowo w przebudowe ) > No, ale wiem rozmarzyłem się :D.

No, trochę za bardzo :>

> A jak uważacie - Jakiego typu wagony tramwajowe byście tam skierowali? > ( Sięgam troche za daleko w przyszłość )

Skierowalibyśmy to co będzie najlepsze. Ale pewnie będą jeździć stopiątki, Tatry i co tam jeszcze będziemy mieli. Przecież to żadna różnica.

> Ostatnie co mnie ciekawi to to czy miasto stara się już o pieniądze z > UE na ten cel czy nie?

No właśnie coś nie słychać nic na ten temat.

--- NIE dzieciom Neostrady! http://dn.byethost5.com/

wysłane przez leks 17

mkubien napisał(a):

> Skierowalibyśmy to co będzie najlepsze. Ale pewnie będą jeździć > stopiątki, Tatry i co tam jeszcze będziemy mieli. Przecież to żadna > różnica.

-->105 Na i Tatry jako SST? - to ja nie wiem jaki to SST, miałem na myśli w sumie wagony nowe, wydawoł mi sie, że jeśli taka inwestycja to odrazu "przy okazji" zakupilibyśmy kilka niskopodłogowców.

--- czerwona, czerwona, czerwona... $^&$%$& :/

wysłane przez MQ ?

lex napisał(a):

> -->105 Na i Tatry jako SST? - to ja nie wiem jaki to SST

Czy poznańska "pestka" nie jest szybkim tramwajem z powodu kursowania na niej stopiątek (a wcześniej np. holendrów)?

> miałem na > myśli w sumie wagony nowe, wydawoł mi sie, że jeśli taka inwestycja to > odrazu "przy okazji" zakupilibyśmy kilka niskopodłogowców.

Kilka? Zakładając, że na SST wejdą linie 2, 7 i 8, musiałbyś mieć ich ze 30, jeśli nie chcesz stopiątek.

--- NIE dzieciom Neostrady! http://sopot.i365.pl/neo/

wysłane przez Piotr

mkubien napisał(a):

> No właśnie coś nie słychać nic na ten temat.

bo pewnie prędzej usłyszymy, że miasto ubiega się o kasę na położenie torów w kierunku nowego cmentarza :). Swoją drogą to może cmentarz również powinni zbudować z unii, bo robota stoi od paru lat ;). Według mnie na pierwszy rzut powinna iść w/w trasa :). Po pierwsze bardziej realne, a po drugie mniej kosztowne. Unia i tak nie da całej kasy na SST...Lepiej poczekać, aż miasto przestanie klepać bide i dopiero wtedy zabrać się za szybki tramwaj ;). Jakieś SST, nowe zajezdnie, a kto to potem utrzyma :>>>.

wysłane przez M21 8

Piotr napisał(a):

> bo pewnie prędzej usłyszymy, że miasto ubiega się o kasę na położenie > torów w kierunku nowego cmentarza :). Swoją drogą to może cmentarz > również powinni zbudować z unii, bo robota stoi od paru lat ;). Według > mnie na pierwszy rzut powinna iść w/w trasa :). Po pierwsze bardziej > realne, a po drugie mniej kosztowne.

Dokładnie a przy okazji może dojazd do uniweku bedzie lepszy .

Unia i tak nie da całej kasy na > SST...Lepiej poczekać, aż miasto przestanie klepać bide i dopiero wtedy > zabrać się za szybki tramwaj ;). Jakieś SST, nowe zajezdnie, a kto to > potem utrzyma :>>>.

To jest najlepsze zdanie w całej tej dyskusji:]

--- Jupi zabrali nam 5 ke dali 12 stke :D niech sie pogodno z nią meczy :D (nawet jesli tylko na wakacje to jupi :D)

wysłane przez LLUZNIAK

M21 napisał(a):

> Piotr napisał(a):

> > Jakieś SST, nowe zajezdnie, a kto to potem utrzyma :>>>. > > To jest najlepsze zdanie w całej tej dyskusji:]

Nie do końca się zgodzę... Nie wiem czemu, ale odnoszę wrażenie, że gdyby wpuścić na SST prywatnego inwestora to nie byłoby z tym większego problemu. Jedyny kłopot jaki by był to pewnie problem z różnymi biletami, bo już widzę jakby się oni dogadywali ze ZDiTM'em w sprawie rozliczeń.

wysłane przez rt69

http://pl.wikipedia.org/wiki/Szczeciński_Szybki_Tramwaj

Zachęcam do wnoszenia poprawek i dodawania kolejnych danych, o ile ktoś dysponuje i są one rzetelne.

wysłane przez rt69

wysłane przez pioko17 38

Gdzie ma być pętla końcowa SST po zbudowaniu całej trasy?

wysłane przez MQ ?

pioko17 napisał(a):

> Gdzie ma być pętla końcowa SST po zbudowaniu całej trasy?

Tak ciężko jest przejrzeć cały wątek? Czy może piszesz tylko po to, żeby pisać, a odpowiedź w ogóle cię nie interesuje?

--- NIE dzieciom Neostrady! http://dn.byethost5.com/