Forum

Koncepcje poprawy komunikacji miejskiej w obszarze Prawobrzeża oraz z Prawobrzeża do Placu Rodła-Praca inżynierska

Alicja123 napisał(a):
ciach

Jednym z pomysłów (choć niekoniecznie optymalnym i o którym można zapomnieć) mogłoby być przywrócenie dawnej komunikacji pospiesznej. Kilka lat temu linie A i B kursowały w godzinach szczytu co 10 minut i były dodatkowo wspomagane naprzemiennie liniami D i E (choć E nie do Pl. Rodła, a Szarych Szeregów). Niestety, z biegiem lat te połączenia przycięto nie dając nic w zamian, dodatkowo pogarszając komunikację tramwajową poprzez redukcję częstotliwości tramwajowej siódemki z 6 do 12 minut w szczycie.
Dodatkowym aspektem jest dokładanie przystanków na liniach pospiesznych (Hangarowa nż, Basen Górniczy w stronę centrum), co dodatkowo zmniejsza ich atrakcyjność poprzez wydłużenie czasu przejazdu przy niezmiennej cenie biletu. Jestem kategorycznie przeciwko takim ruchom, uważam że przystanki na liniach pospiesznych powinny być wycięte do minimum celem skrócenia czasu przejazdu.

Co do pomysłów i obserwacji, moim zdaniem rozwiązaniem optymalnym byłoby skierowanie linii szczytowej na odcinku co najmniej Turkusowa-Plac Rodła i skonstruowanie taktów tramwajowych tak, by kursowała naprzemiennie z linią 2. Wtedy uzyskalibyśmy równomierne taktowanie połączeń z Prawobrzeża do głównych węzłów komunikacyjnych miasta:
- Co 3 minuty - Wyszyńskiego i Brama Portowa
- Co 6 minut - Plac Kościuszki
- Co 6 minut - Plac Rodła,
Plac Rodła i Plac Kościuszki naprzemiennie.
Obecne połączenie obfituje w nielogiczne, nierównomierne takty (Kościuszki- 3 minuty - Kościuszki - 3 minuty - Rodła - 6 minut) i nie pozwala na optymalne wykorzystanie trasy SST zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż tnąc połączenia pospieszne nie dano nic w zamian na odcinku z Prawobrzeża do Placu Rodła.

W kwestii połączeń na samym Prawobrzeżu, mogę się wypowiedzieć z własnych obserwacji jako mieszkańca okolic ulicy Mącznej.
Obszar szpitala w Zdrojach jest pozbawiony komunikacji z Osiedlem Dąbie (dworcem, strefami przemysłowymi w Załomiu). Proponowałbym wydłużenie, choć częścią kursów, linii 77 przez ulicę Kolorowych Domów, Mączną do pętli Turkusowa. Mogłoby się to odbyć kosztem skrócenia części kursów linii 65 do Osiedla Bukowego, gdyż to połączenie również zapewniłoby dojazd z rejonu ulicy Mącznej do SST.
Uważam ponadto iż obecna trasa linii 84 nie wykorzystuje jej potencjału. Sugerowałbym rozważenie wycofania jej z pętli Turkusowa i ulicy Jasnej, a skierowania jej w zamian do przystanku Wiosenna i dalej zawrócenia przez most nad ulicą Struga na drugą jezdnię wspomagającą. Taka zmiana ułatwiłaby połączenie zagłębia handlowego i węzła przesiadkowego z większą częścią Zdrojów i Bukowego.

A wracając jeszcze do wątku połączeń Prawo-Lewobrzeże, niezmiennie uważam iż ogromnym błędem było wycofanie linii A z odcinka Pl. Rodła-Studzienna. Linia zapewniała jedyne połączenie tamtych rejonów dalej niż na Pl. Rodła i na Prawobrzeże. Przydatna byłaby zwłaszcza teraz, w świetle rozbudowy tamtejszych osiedli i chronicznego przepełnienia linii 107, którego raczej nie rozwiążą wprowadzane od lutego zmiany. Rozważyłbym natomiast zmianę przystanku końcowego z pętli Studzienna na znajdujący się w rejonie rozbudowujących się osiedli, np. Ludogardy, Dojazdowa, Zagórskiego.
4