Encyklopedia
MAN NL202 (A10)
dodane przez konjo; zmodyfikowane przez
man



Pierwsze znaczące zamówienie w Polsce zrealizowano w 1996 roku dla MPK Poznań. Opiewało ono na 40 solowych NL202 i 10 przegubowych NG272. Niemniej jednak w naszym kraju w przypadku wozów pojedynczych MAN oferował głównie model NL222, znane między innymi z SPPK.
MAN-y NL202 w Szczecinie
Zakup tych pojazdów nie ominął również naszego miasta. Na wymianę najbardziej wyeksploatowanych Jelczy M11 i Jelczy 120MM/1 zdecydowało się SPA Dąbie. Była to wówczas jedyna spółka posiadająca autobusy MAN NL202. Drugi szczeciński przewoźnik SPA Klonowica zmuszony był do pilnej wymiany wozów klasy MEGA i zdecydował się nabyć przegubowe NG272, jednak i tego przewoźnika nie ominęły zakupy taboru solowego - 9 lutego 2007 do spółki przyjechały dwa MAN-y NL202. Natomiast Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz z wywalczeniem długoterminowej umowy przewozowej straciło zainteresowanie wiekowym taborem zza zachodniej granicy.Pojazdy pochodzące od pośrednika przeznaczone dla SPA Dąbie sprowadzono w dwóch seriach. Cztery autobusy, dawniej należące do Braunschweiger Verkehrs-AG, dotarły do swojej nowej zajezdni 1 września 2006 roku, natomiast piąty egzemplarz pojawił się nieznacznie później. Kolejne siedem sztuk przybyło miesiąc później, tj. 5 października. Wozy te były wcześniej eksploatowane przez Dortmunder Stadtwerke AG. Większość z całej dwunastki pochodziła z 1993 roku, za wyjątkiem trzech o rok starszych, oznaczonych w Szczecinie numerami taborowymi 2255-2257.
O kolejne zakupy używanych NL202 pokusiło się SPA Klonowica kupując dwa autobusy z 1994 roku. Wcześniej jeździły pod banderą KWS-WUPSI AG Leverkusen. Jeździły tam z numerami 71 i 139. W Szczecinie nadano im numery 1420 i 1421.
Koniec NL202 w Szczecinie
W związku z dostawami fabrycznie nowych autobusów, w 2009 roku rozpoczął się proces wycofywania MAN-ów NL202 ze szczecińskich zajezdni. Z dąbskiej zajezdni zniknął 2257.
W kolejnym roku zajezdnia zdecydowała się na skreślenie aż sześciu wozów tego modelu - 2256, 2305 oraz 2310-2313.
Pojazdy 2255, 2306 oraz 2308 i 2309 pożegnały się z dąbską zajezdnią w roku 2011.
Ostatni „dąbski” NL202 - 2307 został wycofany w listopadzie 2012.
Klonowicka zajezdnia zdecydowała się na sprzedaż obydwu MAN-ów NL202 pochodzących z Leverkusen (1420-1421) rok później, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w szczecińskiej komunikacji miejskiej.
opracował: konjo
aktualizacja: Michał Pilaszkiewicz, man
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat