Encyklopedia

MAN NL202 (A10)

dodane przez konjo; zmodyfikowane przez man

26.09.2007
Poprawiono linkowanie X
21.09.2007
Dodano informacje o kolejnych zakupach w SPA "Klonowica" i SPA "Dąbie" X
21.09.2007
Dodano informacje o pojeździe 1802 mike_1994
12.08.2007
Dodano opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
25.12.2006
Dodano informacje o mieszanym oznaczeniu typu autobusów. Phobos
23.10.2006
Poprawiono informacje o malowaniu egzemplarzy SPA Klonowica. Phobos

zdjęcie
Logo grupy MAN
Produkcja autobusów MAN NL202 rozpoczęła się w Niemczech w 1989 roku. Typ wywodzi się z programu budowy standardowego autobusu miejskiego i dość sporadycznie określany był jako VÖV III. W toku zmian konstrukcyjnych możemy wyróżnić dwa zasadnicze pokolenia. Pierwsze egzemplarze z lat 1989-1991 charakteryzują się równą linią okien, wobec czego w części niskopodłogowej mamy do czynienia z podestami pod fotelami pasażerskimi. W przypadku używanego taboru sprowadzanego do Szczecina ważniejsza jest druga edycja określana jako A10. Najważniejszą zmianą jest wyrównanie przebiegu pokładu w ciągu pomiędzy pierwszymi, a drugimi drzwiami, dzięki czemu wszystkie siedziska w przedniej części pojazdu można było umieścić bezpośrednio na podłodze. Automatycznie wymogło to złamanie dolnej linii okien i do końca produkcji w 2000 roku dotyczyło to wszystkich zbudowanych podwersji.

Pierwsze znaczące zamówienie w Polsce zrealizowano w 1996 roku dla MPK Poznań. Opiewało ono na 40 solowych NL202 i 10 przegubowych NG272. Niemniej jednak w naszym kraju w przypadku wozów pojedynczych MAN oferował głównie model NL222, znane między innymi z SPPK

MAN-y NL202 w Szczecinie

zdjęcie
Standardowy objazd tej linii w Dąbiu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zakup tych pojazdów nie ominął również naszego miasta. Na wymianę najbardziej wyeksploatowanych Jelczy M11 i Jelczy 120MM/1 zdecydowało się SPA "Dąbie". Była to zarazem jedyna spółka posiadająca autobusy MAN NL202.

zdjęcie
Debiut na linii 74
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Drugi szczeciński przewoźnik SPA Klonowica zmuszony był do pilnej wymiany wozów klasy MEGA i zdecydował się nabyć przegubowe NG272, jednak i tego przewoźnika nie ominęły zakupy taboru solowego - 9 lutego 2007 do spółki przyjechały dwa MAN-y NL202. Natomiast Szczecińsko Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz z wywalczeniem długoterminowej umowy przewozowej straciło zainteresowanie wiekowym taborem zza zachodniej granicy.

zdjęcie
Dąbskie MAN-y ex Braunschweiger Verkehrs-AG
Pojazdy pochodzące od pośrednika przeznaczone dla SPA Dąbie sprowadzono w dwóch seriach. Cztery autobusy, dawniej należące do Braunschweiger Verkehrs-AG, dotarły do swojej nowej zajezdni 1 września 2006 roku, natomiast piąty egzemplarz pojawił się nieznacznie później. Kolejne siedem sztuk przybyło miesiąc później, tj. 5 października. Wozy te były wcześniej eksploatowane przez Dortmunder Stadtwerke AG. Większość z całej dwunastki pochodzi z 1993 roku, za wyjątkiem trzech o rok starszych, oznaczonych w Szczecinie numerami taborowymi 2255 - 2257.

zdjęcie
"Stałoprzydziałowiec" na swojej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
O kolejne zakupy używanych NL202 poszczyciło się SPA Klonowica kupując dwa autobusy z 1994 roku. Wcześniej jeździły pod banderą KWS-WUPSI AG Leverkusen. Jeździły tam z numerami 71 i 139. W Szczecinie nadano im numery 1420 i 1421.

Ostatni pojazd tego modelu został wycofany w 2013 roku jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w szczecińskiej komunikacji miejskiej.

opracował: konjo
aktualizacja: Michał Pilaszkiewiczman


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat