Encyklopedia

description MAN NL202 (A10)

dodane 21.10.2006, godz. 22:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 24.02.2020, godz. 20:08 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

26.09.2007
Poprawiono linkowanie X
21.09.2007
Dodano informacje o kolejnych zakupach w SPA "Klonowica" i SPA "Dąbie" X
21.09.2007
Dodano informacje o pojeździe 1802 mike_1994
12.08.2007
Dodano opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
25.12.2006
Dodano informacje o mieszanym oznaczeniu typu autobusów. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
23.10.2006
Poprawiono informacje o malowaniu egzemplarzy SPA Klonowica. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos

Produkcja autobusów NL202 rozpoczęła się w Niemczech w 1989 roku. Typ wywodzi się z programu budowy standardowego autobusu miejskiego i dość sporadycznie określany był jako VÖV III. W toku zmian konstrukcyjnych możemy wyróżnić dwa zasadnicze pokolenia. Pierwsze egzemplarze z lat 1989-1991 charakteryzują się równą linią okien, wobec czego w części niskopodłogowej mamy do czynienia z podestami pod fotelami pasażerskimi. W przypadku używanego taboru sprowadzanego do Szczecina ważniejsza jest druga edycja określana jako A10. Najważniejszą zmianą jest wyrównanie przebiegu pokładu w ciągu pomiędzy pierwszymi, a drugimi drzwiami, dzięki czemu wszystkie siedziska w przedniej części pojazdu można było umieścić bezpośrednio na podłodze. Automatycznie wymogło to złamanie dolnej linii okien i do końca produkcji w 2000 roku dotyczyło to wszystkich zbudowanych podwersji.

Pierwsze znaczące zamówienie w Polsce zrealizowano w 1996 roku dla MPK Poznań. Opiewało ono na 40 solowych NL202 i 10 przegubowych NG272. Niemniej jednak w naszym kraju w przypadku wozów pojedynczych MAN oferował głównie model NL222, znane między innymi z SPPK

MAN-y NL202 w Szczecinie



Zakup, a w zasadzie leasing nie ominął również naszego miasta. Na wymianę najbardziej wyeksploatowanych Jelczy M11 i Jelczy 120MM/1 zdecydowało się SPA "Dąbie". Była to zarazem jedyna spółka posiadająca autobusy MAN NL202. Drugi szczeciński przewoźnik SPA Klonowica zmuszony był do pilnej wymiany wozów klasy MEGA i zdecydował się nabyć przegubowe NG272, jednak i tego przewoźnika nie ominęły zakupy taboru solowego - 9 lutego 2007 do spółki przyjechały dwa MAN-y NL202. Natomiast Szczecińsko Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz z wywalczeniem długoterminowej umowy przewozowej straciło zainteresowanie wiekowym taborem zza zachodniej granicy.

Pojazdy pochodzące od pośrednika przeznaczone dla SPA Dąbie sprowadzono w dwóch seriach. Cztery autobusy, dawniej należące do Braunschweiger Verkehrs-AG, dotarły do swojej nowej zajezdni 1 września 2006 roku, natomiast piąty egzemplarz pojawił się nieznacznie później. Kolejne siedem sztuk przybyło miesiąc później, tj. 5 października. Wozy te były wcześniej eksploatowane przez Dortmunder Stadtwerke AG. Większość z całej dwunastki pochodzi z 1993 roku, za wyjątkiem trzech o rok starszych, oznaczonych w Szczecinie numerami taborowymi 2255 - 2257.

zdjęcie
O kolejne zakupy używanych NL202 poszczyciło się SPA Klonowica kupując dwa autobusy z 1994 roku. Wcześniej jeździły pod banderą KWS-WUPSI AG Leverkusen. Jeździły tam z numerami 71 i 139. W Szczecinie nadano im numery 1420 i 1421.


Ostatni pojazd tego modelu został wycofany w 2013 roku jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w szczecińskiej komunikacji miejskiej.

opracował: konjo
aktualizacja: Michał Pilaszkiewicz


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat