Szczecin Blog

 Linia 56: Basen Górniczy - Dąbie Osiedle

[dodane 02.10.2008, g. 22:15 przez 0, ostatnio modyfikowane: 24.06.2016, g. 15:42 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 55 Bis: Podjuchy Pętla - Smocza/FalskiegoLinia 57: Kołłątaja - Warszewo »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Już długo nie pojeździ...
Już długo nie pojeździ...
640x480; 54.7 KB
Trasa: Basen Górniczy – Gdańska – Most Cłowy – Przestrzenna – Gierczak- Plac Słowiański – Goleniowska – Dąbie Osiedle

Linia 56 zaczęła kursować w 1956 roku na trasie Basen Kaszubski (obecnie Basen Górniczy) – Zdroje – Dąbie z częstotliwością co 40 minut w godzinach od 5:00 do 23:00.

W 1960 roku zostaje zmieniona trasa. Wydłużono też kursowanie linii do godziny 23:30. Przebiegała ona wtedy następującą trasą: Basen Górniczy – Lotnisko – Zdroje – Dąbie (plaża) – Dąbie Osiedle.

26 sierpnia 1964 roku wydłużono trasę linii do ulicy Wielkiej z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej. 18 sierpnia 1965 roku następuje kolejna zmiana. Linia 56 kursuje przez ulicę Eskadrową z powodu remontu ulicy Emilii Gierczak.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła w roku 1967, wówczas wydłużono linię do Tkackiej oraz skierowano ją przez ulicę Przestrzenną. Trasa wyglądała następująco: Tkacka – Wielka (obecnie Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska – (Górnośląska) – Przestrzenna – Lotnisko – Gierczak – Dąbie – Goleniowska – Dąbie Osiedle.

Od 23 stycznia 1968 roku do obsługi linii wprowadzono autobusy przegubowe. 2 października 1970 roku przeniesiono dotychczasowy końcowy przystanek znajdujący się przy ulicy Tkackiej, w nowe miejsce na Plac Hołdu Pruskiego i od tego momentu linia kursuje na trasie właśnie od placu Hołdu Pruskiego do Dąbia.

2 stycznia 1971 roku następuję ponownie zmiana przystanku końcowego na linii 56. Jest nim Plac Żołnierza Polskiego (przy klubie "13 Muz"), a od 5 kwietnia przeniesiono przystanek końcowy na plac Hołdu Pruskiego. Stąd linia kursuje do Dąbia Osiedle. 23 kwietnia zostają zlikwidowane kursy do zakładów "Fakon". Od 1 października znowu przeniesiono przystanek końcowy na plac Żołnierza Polskiego, a przystanek na ulicy Przestrzennej przy "TOS-ie" zostaje przekwalifikowany z warunkowego na stały.

Po siedmiu latach to jest: 2 stycznia 1973 roku przywrócono ponownie komunikację tramwajową na prawobrzeże (do Basenu Górniczego). Umożliwione to, zostało zakończeniem modernizacji (przebudowy) ulicy Gdańskiej. Skrócono wszystkie linie autobusowe kursujące do śródmieścia (przedłużone na czas remontu). Stałymi przystankami dla komunikacji autobusowej została pętla na Basenie Górniczym.

W roku 1978 powstaje nowa zajezdnia autobusowa przy ulicy Struga i przejmuje obsługę linii 56.

Warto również wspomnieć o uruchomieniu nowej linii 56 Bis - 18 września 1978 roku na trasie Basen Górniczy - Zakłady Drobiarskie o długości 10,6 km z częstotliwością kursowania 21 minut. Linia obsługiwana była dwoma autobusami, została ona zlikwidowana 14 września 1981 roku.

Duże natężenie pasażerów w roku 1993 oznacza kolejne zmiany. Zostaje wprowadzona zwiększona częstotliwość kursowania linii w szczycie - co 10 minut i poza szczytem co 15 minut.

W roku 1994 (od 8 kwietnia do 14 sierpnia) linię skierowano do ulicy Energetyków z powodu remontu Mostu Długiego. W związku z wydłużenie trasy dodano po jednej brygadzie w dzień powszedni i świąteczny. W szczycie jeździło 5, a po szczycie 3 autobusy z częstotliwością 21 - 23 minuty. W dni świąteczne również 3 autobusy, też z tą samą częstotliwością. Długość trasy wynosiła 10,6 km.

W związku z remontem mostu Długiego w czerwcu 2000 roku linia zostaje przedłużona do Energetyków. 23 października zostaje zakończony remont mostu i 56 powraca na swoją stałą trasę.

Obecnie linia ta kursuje w dni powszednie w szczycie co 12 minut, poza szczytem, co 20 minut, w soboty i dni świąteczne także co 20 minut. Obsługiwana jest przez tabor typu „MEGA” i można spotkać na niej każdy typ wozu przegubowego, jaki posiada zajezdnia Dąbie. Czasami z braku 18-metrowego taboru pojawia się pojazd 12-metrowy, najczęściej "używka".

W dni powszednie kursują trzy brygady:

  • 56/1 (5:02-22:49, brygada niskopodłogowa)
  • 56/2 (5:15-9:17, 14:11-17:51)
  • 56/3 (5:11-22:46)


W dni świąteczne są to dwa autobusy:

  • 56/1 (5:05-23:00, brygada niskopodłogowa)
  • 56/2 (5:25-22:40)


W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od dnia 18 października 2014 roku zostaje ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 55 przejęła tymczasowa pętla znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia po zmianach przebiega na trasie: MOST CŁOWY – Przestrzenna – Gierczak – Plac Słowiański – Goleniowska – DĄBIE OSIEDLE

Linia wraca na swoją trasę od 29 sierpnia 2015 roku po oddaniu do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej.

Późnym wieczorem 15 czerwca 2016 roku z powodu bardzo złego stanu technicznego zamknięty został most Cłowy, w związku z czym w dniach 16 i 17 czerwca linie 56 oraz 96 kursowały na trasie:
Osiedle Kasztanowe / Dąbie Osiedle - Emilii Gierczak - Przestrzenna - Eskadrowa - Hangarowa - Rondo Ułanów Podolskich - Gryfińska - Struga Zajezdnia.

Dnia 18 czerwca 2016 linie 56, 65 oraz 96 zostały zawieszone, a uruchomione zostały dwie linie zastępcze - 856 i 896.

Na podstawie: www.zditm.szczecin.pl, www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90 oraz informacji własnych
Opracował: Michał Szczerbiński
Współpraca: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
1979
 15 stycznia - Uruchomienie linii 56bis na trasie Basen Górniczy - Szczecińskie Zakłady Drobiarskie.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)