Encyklopedia

description Norymberski tramwaj motorowy serii 50-81

dodane 14.04.2009, godz. 0:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

W 1896 roku rozpoczęto do Norymbergi dostawy 32 tramwajów wyprodukowanych przez podkolońskiego Herbranda. Dostawy trwały do 1897 roku. Były to wagony dośc podobne do dostarczanych równolegle tramwajów serii 1 – 36, jednak dłuższe o jeden metr. Z tego powodu zamiast pięciu okien po bokach posiadały sześc. W przeciwieństwie do swoich krótszych braci zostały one już fabrycznie wyposażone w dwa silniki o mocy 15 kW każdy. Od swojego krótszego brata tramwaje te różniły się również odstępem między osiami, który był większy o 60 cm. Z powodu swojego wydłużenia tramwaj stał się cięższy, ale za to mógł zabrac większą liczbę pasażerów, która była większa o 6 osób.

W 1899 roku poddano te tramwaje modernizacji, która objęła zabudowę platform, tramwaje wyposażono w nowe mocniejsze silniki AB 66 wyprodukowane przez zakłady Siemens-Schuckert, a także nową zadajnicę jazdy. Dodatkowo tramwaje te otrzymały w 1904 roku elektryczne oświetlenie wnętrza.

Niestety, mimo tego tramwaje te w 1900 roku zostały wyparte przez nowsze wozy z najbardziej obleganej trasy łączącej Norymbergę z Fürth przez nowsze tramwaje. Od tej pory wraz z wozami serii 1 – 36 obsługiwały linie tylko na terenie Norymbergi.

W 1913 roku rolkowy odbierak prądu został wyparty przez pantograf lirowy. Powoli tramwaje te rozpoczęły zasilanie floty tramwajów gospodarczych. Ostatnie 14 tramwajów zostało wycofanych z eksploatacji w 1926 roku, a ostatnie wozy robocze kursowały na ulicach Norymbergi do końca lat 50-tych XX wieku.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński