Encyklopedia
Norymberski tramwaj motorowy serii 50-81
dodane przez kajetansz
W 1896 roku rozpoczęto do Norymbergi dostawy 32 tramwajów wyprodukowanych przez podkolońskiego Herbranda. Dostawy trwały do 1897 roku. Były to wagony dośc podobne do dostarczanych równolegle tramwajów serii 1 – 36, jednak dłuższe o jeden metr. Z tego powodu zamiast pięciu okien po bokach posiadały sześc. W przeciwieństwie do swoich krótszych braci zostały one już fabrycznie wyposażone w dwa silniki o mocy 15 kW każdy. Od swojego krótszego brata tramwaje te różniły się również odstępem między osiami, który był większy o 60 cm. Z powodu swojego wydłużenia tramwaj stał się cięższy, ale za to mógł zabrac większą liczbę pasażerów, która była większa o 6 osób.
W 1899 roku poddano te tramwaje modernizacji, która objęła zabudowę platform, tramwaje wyposażono w nowe mocniejsze silniki AB 66 wyprodukowane przez zakłady Siemens-Schuckert, a także nową zadajnicę jazdy. Dodatkowo tramwaje te otrzymały w 1904 roku elektryczne oświetlenie wnętrza.
Niestety, mimo tego tramwaje te w 1900 roku zostały wyparte przez nowsze wozy z najbardziej obleganej trasy łączącej Norymbergę z Fürth przez nowsze tramwaje. Od tej pory wraz z wozami serii 1 – 36 obsługiwały linie tylko na terenie Norymbergi.
W 1913 roku rolkowy odbierak prądu został wyparty przez pantograf lirowy. Powoli tramwaje te rozpoczęły zasilanie floty tramwajów gospodarczych. Ostatnie 14 tramwajów zostało wycofanych z eksploatacji w 1926 roku, a ostatnie wozy robocze kursowały na ulicach Norymbergi do końca lat 50-tych XX wieku.
W 1899 roku poddano te tramwaje modernizacji, która objęła zabudowę platform, tramwaje wyposażono w nowe mocniejsze silniki AB 66 wyprodukowane przez zakłady Siemens-Schuckert, a także nową zadajnicę jazdy. Dodatkowo tramwaje te otrzymały w 1904 roku elektryczne oświetlenie wnętrza.
Niestety, mimo tego tramwaje te w 1900 roku zostały wyparte przez nowsze wozy z najbardziej obleganej trasy łączącej Norymbergę z Fürth przez nowsze tramwaje. Od tej pory wraz z wozami serii 1 – 36 obsługiwały linie tylko na terenie Norymbergi.
W 1913 roku rolkowy odbierak prądu został wyparty przez pantograf lirowy. Powoli tramwaje te rozpoczęły zasilanie floty tramwajów gospodarczych. Ostatnie 14 tramwajów zostało wycofanych z eksploatacji w 1926 roku, a ostatnie wozy robocze kursowały na ulicach Norymbergi do końca lat 50-tych XX wieku.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
Herbrand
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1 – 1) (po obu stronach)
Długość:
7,03 m
Szerokość:
1,93 m
Wysokość:
3,115 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
7 400 kg
Liczba i moc silników:
2 x 15 kW
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc ogółem:
34
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
Adtranz GT6N
▪
Adtranz GT8N2
▪
MAN GT6
▪
MAN T4
▪
Düwag N8S-NF
▪
Norymberski tramwaj motorowy (doczepny) serii 201
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 1-36
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 100-140
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 141-150/SN3
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 202-243
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 50-81
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 601-674
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 701-702