Encyklopedia

Tatra KT4Dt

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

09.08.2020
Dodano informacje na temat modernizacji wagonów man
10.03.2020
dodano informacje o modernizacjach oraz te do roku 2020 man
16.01.2007
Dodano informację, że oba wagony testowe zostały dostarczone do Szczecina już na stałe. kajetansz
10.01.2007
Dodano informację o testach i początkach eksploatacji kajetansz
05.11.2006
Dodano informację, że od 10.2006 wozy zaczęły trafiać do Szczecina. kajetansz
30.10.2006
Dodano zdjęcie maszyny drzwiowej zmodernizowanego wagonu z Berlina. Phobos
16.10.2006
Dodano zdjęcia wagonów w Berlinie. konjo 

zdjęcie
Nowy skład "katówek" na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1959 roku wyprodukowano w Bremie pierwszy tzw. "krótki wagon przegubowy". Po pewnym czasie wykonano taki wagon dla przewoźnika z Monachium. Próbne jazdy tych wagonów były na tyle udane, że zainteresowano się tą koncepcją na dobre.

zdjęcie
Nowa trasa, świeży pojazd
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od roku 1970 do Pragi przyjeżdżali specjaliści z NRD w celu opracowania nowej technologii budowy tramwaju. Już w 1969 roku czechosłowaccy konstruktorzy przebudowali sześcioosiowy wagon K1 na czteroosiowy, który wykonywał swoje jazdy próbne po sieci w Liberce. Na przełomie lat 1972/1973 wyprodukowano dwa prototypy wagonu KT4D (8001 i 8002), które po okresie jazd próbnych w Pradze zostały dostarczone do Poczdamu, gdzie otrzymały numery odpowiednio 001 i 002. Pierwszy wagon typu KT4D został dostarczony do Berlina 28 marca 1976, gdzie otrzymał numer 219 002-2.

Celem obniżenia kosztów obsługi wozów zaczęto wdrażać budowę tramwaju typu KT4Dt. W 1982 roku wyprodukowano dwa prototypy o numerach 0014 i 0015. W roku 1983 zaczęto produkować je seryjnie i do 1987 roku dostarczono wszystkie 99 sztuk do Berlina, który do roku 2006 był jedynym miastem na świecie posiadającym typ KT4Dt. W październiku 2006 roku pierwsze wozy KT4Dt trafiły do Szczecina z Berlina.

zdjęcie
Tatra KT4Dt kieruje się na Głębokie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 Oznaczenie KT4Dt pochodzi z języka czeskiego i niemieckiego:

  • K - kloub - przegub,
  • T - tramwaj - tramwaj,
  • 4 - liczba osi,
  • D - Deutschland - Niemcy,
  • t - Thyristorsteurung - rozruch tyrystorowy.

Daje nam to w sumie: przegubowy tramwaj czteroosiowy, wyprodukowany dla Niemiec, z rozruchem tyrystorowym.

zdjęcie
Odstawione wagony KT4Dt czekają na kupca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po upadku muru berlińskiego i zjednoczeniu Niemiec zaczęto w Berlinie rozwijać sieć komunikacji tramwajowej. Wybudowano trasę do Berlina Zachodniego do Kliniki Virchowa, zaczęto też remontować park wagonowy oraz dokupować nowe tramwaje. Z tego też powodu w 1993 roku pierwsze KT4Dt pojechały na gruntowną modernizację do zakładów Bautzen, gdzie otrzymały:

  • nową podłogę,
  • nowe oświetlenie przedziału pasażerskiego,
  • wyświetlacze przystankowe,
  • nową sygnalizację przystankową,
  • nowe drzwi odskokowo-wychylne,
  • przyciski otwierania drzwi,
  • przyciski "przystanek na żądanie",
  • nowy pulpit motorniczego,
  • nową kabinę motorniczego,
  • nowy pantograf,
  • elektrycznie sterowane lusterko,
  • interkom,
  • szafkę bezpiecznikową za kabiną motorniczego,
  • nowe oświetlenie tyłu i przodu.

zdjęcie
Na czas przebudowy placu Szarych Szeregów „jedynka” kursuje na trasie Głębokie – Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1994 pierwsze zmodernizowane Tatry wróciły do Berlina do zajezdni Weißensee. W połowie 1995 roku, gdy do modernizacji pojechały pierwsze wagony typu T6A2D i B6A2D, wagony KT4Dt zaczęły stacjonować w zajezdni Niederschönhausen, a od października 1999 również w zajezdni Lichtenberg. W latach 2002-2003 wszystkie wagony KT4Dt przeszły gruntowny przegląd techniczny. Od 2003 zaczęto odstawiać je jako czynne rezerwy, ale od marca 2006 część z nich znowu zaczęła pojawiać się na linii.

Kariera KT4Dt w Szczecinie

zdjęcie
Może kiedyś tramwaje w tym miejscu pojadą jeszcze dalej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na przełomie kwietnia i maja 2006 w Szczecinie testowano dwa berlińskie wagony. Były to wagony o numerach taborowych 7023 oraz 7046.

Oba wagony testowe goszczące w Szczecinie trafiły do naszego miasta ponownie ale już na stałe. Wagonowi 7023 nadano numer 120, a wóz 7046 otrzymał numer 106.

zdjęcie
Tramwaj wypierany ze stanu MZK, a obok potencjalny wypierający
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Testy trwały do początku maja 2006 roku i odbywały się one w czasie weekendów na trasach linii 7 i 8, dodatkowo w czasie zjazdów do zajezdni Pogodno, w której stacjonowały na czas testów zahaczały o pętlę Głębokie. Wagony nie tylko były prezentowane mieszkańcom Szczecina w trakcie weekendów na liniach, ale również dzięki MZK Szczecin 30 kwietnia 2006 roku oba wagony były prezentowane na terenie zajezdni Golęcin oraz zajezdni Pogodno. W czasie tych prezentacji Szczecinianie mieli możliwość porównania ich z obecnymi wtedy w Szczecinie wagonami generacji 105N.
Przejazdy techniczne KT4Dt odbywały się dodatkowo od poniedziałku do piątku również na trasach linii 7 i 8 ale tym razem bez pasażerów.

13 października 2006 roku w Berlinie podpisano umowę między MZK Szczecin a BVG Berlin na zakup 21 wagonów KT4Dt dla MZK Szczecin. W nocy z 26 na 27 października 2006 roku do zajezdni Pogodno dojechały pierwsze dwie sztuki wagonów KT4Dt

zdjęcie
Dziś na linii 7 spotkać można kolejny zmodernizowany skład „katówek” – 156+157
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wagony KT4Dt od początku swojego pobytu w Szczecinie stacjonują w zajezdni Pogodno. Początkowo nie zostały przemalowane i zostały wypuszczone na trasę w oryginalnych berlińskich barwach.

Pierwsza partia wagonów dostarczona w latach 2006 i 2007 otrzymała numery od 101 do 121.

Następne KT4Dt zawitały do zajezdni Pogodno2010 roku i były to pojazdy o numerach taborowych 122-132.

zdjęcie
Jest to kolejny zmodernizowany skład Tatr KT4Dt 145+172
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnia seria wagonów (i przy okazji największa) przyjechała do tej samej zajezdni w 2013 i 2014 roku. Tramwaje te otrzymały numery od 133 do 173. Jako ciekawostkę można dodać, że jeden z wagonów (o numerze 174) nigdy nie został wprowadzony do eksploatacji, a jedynie przeznaczony na części zamienne do innych tramwajów. 

Modernizacje "po szczecińsku"

zdjęcie
Czasami przejazd przez ten plac sprawiał nie lada problem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Począwszy od 2011 roku prowadzone są modernizacje wagonów Tatra KT4Dt.

Pierwsza transza modernizacji odbywała się w latach 2011–2015, a kolejne wagony modernizowane są od roku 2017 z niewielkimi zmianami w stosunku do poprzednich „przeróbek”.

Polegają one na:

  • przemalowaniu wagonu z barw berlińskich w barwy „Floating Garden”,
  • demontażu sprzęgów Scharfenberga (nie wszystkie),
  • wymianie aparatury,
  • zamontowaniu nowego sterownika tyrystorów,
  • wymianie berlińskiego wzoru tapicerki siedzeń na barwy „Floating Garden” (do 2015 roku),
  • wymianie siedzeń na siedziska firmy Astromal (od 2017 roku),
  • odklejeniu przyciemnianej folii z szyb w przedziale pasażerskim,
  • demontażu niekompatybilnych, niedziałających berlińskich wyświetlaczy wewnętrznych

zdjęcie
„Trójka” na nowym odcinku ulicy Arkońskiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na dzień dzisiejszy większość wagonów KT4Dt przeszło już gruntowną modernizację, w wyniku czego, coraz trudniej na mieście spotkać żółtą „katówkę”. Docelowo, wszystkie wagony mają przejść modernizację.

opracowanie: Kajetan Szmuciński kajetansz

aktualizacja: man

Producent:
ČKD
Model:
KT4Dt
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
18 110 mm
Szerokość:
2 180 mm
Wysokość:
3 400 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
20 500 kg (oryginalnie);
22 150 kg (po modernizacji)
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba i moc silników:
4 x 45 kW
Liczba miejsc siedzących:
33
Liczba miejsc stojących:
66
Liczba miejsc ogółem:
99
Lata produkcji:
1985-1987
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
74/73

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 73
Średni wiek pojazdu: 37,96 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
101 KT4Dt 1985 10.11.2006 Pogodno ex 7021 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
102 KT4Dt 1985 10.11.2006 Pogodno ex 100 (przed wejściem do eksploatacji) modernizacja w 2013 r.
103 KT4Dt 1985 15.11.2006 Pogodno ex 7017 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
104II KT4Dt 1986 08.02.2007 Pogodno ex 116 (w 07.2011 r.) modernizacja w 2011 r.
105 KT4Dt 1986 01.12.2006 Pogodno ex 7045 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
106 KT4Dt 1986 08.12.2006 Pogodno ex 7046 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
107 KT4Dt 1985 13.12.2006 Pogodno ex 7024 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
108 KT4Dt 1985 16.12.2006 Pogodno ex 7035 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
109 KT4Dt 1985 15.01.2007 Pogodno ex 7036 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
110 KT4Dt 1985 03.01.2007 Pogodno ex 7037 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
111 KT4Dt 1985 28.09.2007 Pogodno ex 7039 (BVG Berlin) modernizacja 2013 rok, ponowne lakierowanie listopad 2021 roku
112 KT4Dt 1985 04.06.2007 Pogodno ex 7038 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
113 KT4Dt 1986 01.02.2007 Pogodno ex 7040 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
114 KT4Dt 1986 02.02.2007 Pogodno ex 7042 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
115 KT4Dt 1986 06.02.2007 Pogodno ex 7043 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
116II KT4Dt 1985 15.11.2006 Pogodno ex 104 (w 07.2011 r.) modernizacja w 2011 r.
117 KT4Dt 1986 21.02.2007 Pogodno ex 7047 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
118 KT4Dt 1986 23.02.2007 Pogodno ex 7048 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
119 KT4Dt 1987 01.03.2007 Pogodno ex 7099 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
120 KT4Dt 1985 02.03.2007 Pogodno ex 7023 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 03.04.2023
121 KT4Dt 1986 04.04.2007 Pogodno ex 7041 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
122 KT4Dt 1985 02.06.2010 Pogodno ex 7013 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
123 KT4Dt 1985 15.06.2010 Pogodno ex 7019 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
124 KT4Dt 1985 15.08.2010 Pogodno ex 7020 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
125 KT4Dt 1985 10.08.2010 Pogodno ex 7026 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
126 KT4Dt 1985 20.08.2010 Pogodno ex 7032 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
127 KT4Dt 1985 26.08.2010 Pogodno ex 7015 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
128 KT4Dt 1985 01.09.2010 Pogodno ex 7014 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
129 KT4Dt 1987 03.09.2010 Pogodno ex 7097 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
130 KT4Dt 1983 09.09.2010 Pogodno ex 7004 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
131 KT4Dt 1987 15.09.2010 Pogodno ex 7091 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
132 KT4Dt 1987 04.11.2010 Pogodno ex 7095 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
133 KT4Dt 1987 22.12.2012 Pogodno ex 7073 (BVG Berlin) modernizacja 2014 rok, ponowne lakierowanie grudzień 2021 roku
134 KT4Dt 1987 04.01.2013 Pogodno ex 7084 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
135 KT4Dt 1987 16.01.2013 Pogodno ex 7081 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
136 KT4Dt 1987 18.01.2013 Pogodno ex 7090 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 01.2019
137 KT4Dt 1987 22.01.2013 Pogodno ex 7082 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 01.2019
138 KT4Dt 1987 01.02.2013 Pogodno ex 7094 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.2018
139 KT4Dt 1985 06.02.2013 Pogodno ex 7030 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.2018
140 KT4Dt 1987 28.02.2013 Pogodno ex 7093 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 12.2017
141 KT4Dt 1987 07.03.2013 Pogodno ex 7085 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 01.2018
142 KT4Dt 1987 14.03.2013 Pogodno ex 7079 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 12.2017
143 KT4Dt 1987 25.03.2013 Pogodno ex 7072 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 20.07.2020
144 KT4Dt 1987 21.03.2013 Pogodno ex 7074 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 25.09.2020
145 KT4Dt 1987 08.05.2013 Pogodno ex 7077 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 05.2018
146 KT4Dt 1987 15.05.2013 Pogodno ex 7083 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 21.05.2020
147 KT4Dt 1987 29.05.2013 Pogodno ex 7086 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 21.05.2020
148 KT4Dt 1985 30.05.2013 Pogodno ex 7029 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 23.11.2020
149 KT4Dt 1987 28.06.2013 Pogodno ex 7070 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 23.11.2020
150 KT4Dt 1987 19.08.2013 Pogodno ex 7092 (BVG Berlin) Transport pudła do warsztatów remontowych - 11.07.2023
151 KT4Dt 1986 21.08.2013 Pogodno ex 7061 (BVG Berlin)
152 KT4Dt 1986 30.08.2013 Pogodno ex 7062 (BVG Berlin)
153 KT4Dt 1986 02.09.2013 Pogodno ex 7056 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 27.07.2023
154 KT4Dt 1986 06.09.2013 Pogodno ex 7049 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 04.2019
155 KT4Dt 1987 12.09.2013 Pogodno ex 7088 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 04.2019
156 KT4Dt 1987 13.09.2013 Pogodno ex 7071 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.2019
157 KT4Dt 1986 18.09.2013 Pogodno ex 7065 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.2019
158 KT4Dt 1986 20.09.2013 Pogodno ex 7069 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 10.2019
159 KT4Dt 1986 25.09.2013 Pogodno ex 7059 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 10.2019
160 KT4Dt 1986 27.09.2013 Pogodno ex 7054 (BVG Berlin) zakończenie modernizacji 20.10.2023
161 KT4Dt 1986 09.10.2013 Pogodno ex 7064 (BVG Berlin) zakończenie modernizacji 20.10.2023
162 KT4Dt 1986 14.10.2013 Pogodno ex 7051 (BVG Berlin) przekazany do modernizacji 26.07.2023
163 KT4Dt 1987 07.11.2013 Pogodno ex 7098 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 03.04.2023
164 KT4Dt 1987 08.11.2013 Pogodno ex 7078 (BVG Berlin) przekazany do modernizacji 27.07.2023
165 KT4Dt 1987 14.11.2013 Pogodno ex 7089 (BVG Berlin) przekazany do modernizacji 27.07.2023
166 KT4Dt 1986 15.11.2013 Pogodno ex 7068 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 27.07.2023
167 KT4Dt 1986 15.11.2013 Pogodno ex 7066 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.02.2023
168 KT4Dt 1986 09.03.2014 Pogodno ex 7055 (BVG Berlin)
169 KT4Dt 1986 22.04.2014 Pogodno ex 7060 (BVG Berlin)
170 KT4Dt 1986 12.05.2014 Pogodno ex 7063 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 08.02.2023
171 KT4Dt 1986 01.07.2014 Pogodno ex 7053 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 01.2018
172 KT4Dt 1987 04.06.2014 Pogodno ex 7080 (BVG Berlin) oddany po modernizacji 05.2018
173 KT4Dt 1986 20.07.2014 Pogodno ex 7050 (BVG Berlin) przekazany do modernizacji 28.07.2023