Linia 71: Basen Górniczy - Osiedle Słoneczne

[dodane 04.09.2008, g. 18:54 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 04.12.2015, g. 05:12 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 70: Urząd Miasta - Dworzec Główny - Elektrownia Pomorzany - Kamieniec - PargowoLinia 72: Basen Górniczy - Śmierdnica »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Dla zwykłych pasażerów to przekleństwo, dla niektórych miłośników - piękny widok
Dla zwykłych pasażerów to przekleństwo, dla niektórych miłośników - piękny widok
800x600; 144.3 KB
Trasa: Basen Górniczy - Gdańska - Most Pionierów Miasta Szczecina - Eskadrowa - Leszczynowa - Batalionów Chłopskich - Gryfińska - Struga - Łubinowa - Osiedle Słoneczne

Jak to już kolejny raz się okazuje – linia która dziś nierozerwalnie kojarzy się z prawobrzeżem, swój początek miała na lewym brzegu Odry. Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy linia kursowała na trasie plac Hołdu Pruskiego – Stocznia im A. Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie ulega likwidacji. Ponownie uruchomiono ją już 1 marca 1971 roku ale na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.

Sytuacja ta nie trwała jednak długo gdyż dwa lata później linię przenumerowano na 101, co oglądać możemy po dziś dzień.

Przez następne lata linia w ogóle nie istniała, jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku, a trasa była bardzo podobna do trasy dzisiejszej linii B: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina - Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.

Linia spełniała w tym czasie rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina a powoli rozrastającymi się osiedlami: Słonecznym i Majowym. Długość trasy wynosiła 16,4 km. Autobusy pokonywały ją w ciągu - (w różnych okresach) od 36 do 42 minut, obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.

Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej linii pospiesznej B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię skrócono do Basenu Górniczego.

W 1993 roku linia kursowała z 10 minutową częstotliwością w szczycie oraz 15 minutową poza nim. Dziś w godzinach szczytu 71 kursuje co 12 minut zaś poza szczytem co 17 minut.

Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

Od 12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina pozostawiając z boku Most Cłowy leżący na dotychczasowej trasie.

Teoretycznie linii przypisana jest klasa taboru MAXI chociaż niekiedy w godzinach szczytu dyspozytor wypuszcza na linię autobusy przegubowe z racji dużych potoków pasażerskich.

Czas przejazdu linii wynosi 14 minut w relacji Osiedle Słoneczne – Basen Górniczy przy odległości 6,57 km. W odwrotną stronę skraca się zarówno czas przejazdu – do 12 minut oraz długość trasy 6,06 km. Linia ta jest jedną z krótszych linii autobusowych w szczecińskiej komunikacji miejskiej.

Obsługują ją w dni powszednie trzy autobusy:

71/1 - (5:11-9:14, 13:39-18:19)
71/2 - (5:54-22:48)
71/3 - (5:28-23:08)

W dni świąteczne dwa autobusy:

71/1 - (5:08-23:07)
71/2 - (5:26-22:43)

W Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok także dwa autobusy:

71/1 - (5:01-22:26)
71/2 - (5:18-22:59)

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od dnia 18 października 2014 roku zostaje ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia po zmianach przebiega na trasie: MOST CŁOWY – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Łubinowa – OSIEDLE SŁONECZNE

Linia wraca na swoją trasę od 29 sierpnia 2015 roku po oddaniu do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989
opracował: Janusz Światowy
współpraca: Darek Krukowski

Najważniejsze daty:
2003
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
1991
 1 lutego - Utworzenie linii pospiesznych A oraz B. Skrócenie dotychczasowych linii 65 i 71 do Basenu Górniczego.
1984
 1 lutego - Uruchomiono linię 71 na trasie Osiedle Słoneczne - Osiedle Arkońskie. Równocześnie zlikwidowano linię 51 bis.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)