Szczecin Blog

 Alstom 116Nd

[dodane 04.10.2006, g. 22:23 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 19.03.2007, g. 14:46 przez –– Phobos]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Alstom NGd99FPS-HCP 118N »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Alstom Konstal
model: 116Nd
długość: 24,05 m
szerokość: 2,35 m
wysokość: 3,40 m
masa własna: 28 000 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 340 mm / 590 mm
liczba i moc silników: 4 x 120 kW
miejsc siedzących: 46
miejsc ogółem: 280
lata produkcji: 2000-2001
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Stara ulica, nowy tramwaj, czyli to tylko testy
Stara ulica, nowy tramwaj, czyli to tylko testy
1024x686; 170.3 KB

Tramwaj 116Nd (Citadis 100 Katowice) jest kolejną wersją rozwojową typu 116N. Został on zamówiony przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach do obsługi linii Katowice-Bytom. Przetarg stanowił część programu modernizacji linii 6/41. 17 sztuk wyprodukowane w latach 2000-2001 zostało dostarczone Katowicom do końca 2001 roku. Jazda próbna odbyła się na śląskich torowiskach 15 lipca 2000 roku, a pierwszy "Karlik" wszedł do eksploatacji liniowej 23 marca 2001 roku w… Szczecinie.

Wagony typu 116Nd nie są jedynymi reprezentantami serii Citadis 100. Rok wcześniej zmontowano dla Gdańska wagony typu NGd99 (Citadis 100 Gdańsk).

Budowa wozu:

Konfrontacja
Konfrontacja
1024x673; 131.5 KB

116Nd jest trójczłonowym tramwajem przegubowym z 63 procentowym udziałem niskiej podłogi. W stosunku do wcześniejszych wagonów rodziny 116N posiada on obiżoną część wysokopodłogową, co pozwoliło na wyrównanie linii okien na całej długości pojazdu. W porównaniu do NGd99 zwiększono odstęp osi w wózku tocznym. Wymusiło to przeniesienie smarowania obręczy kół z pierwszej osi wózka napędowego na wózek toczny. W budowie wozu zastosowano nową ścianę czołową z dużą owalną panoramiczną szybą co poprawia widoczność motorniczego. Pulpit prowadzącego pojazd zyskał zaokrąglony kształt. Napęd pojazdu to 4 asynchroniczne silniki na prąd przemienny. Układ elektryczny tramwaju oparty na elementach półprzewodnikowych umożliwia rekuperację prądu w czasie hamowania.

Testy 116Nd w Szczecinie:

Tramwaj 116Nd przybył do Szczecina 21 marca 2001 roku. Był to wagon o numerze fabrycznym 01. W Szczecinie wyjechał na linię 8 z nadanym numerem bocznym 783. Jego testy w naszym mieście odbywały się do 20 kwietnia 2001 na liniach 7 i 8. Kursował tam także po skróceniu tras "siódemki" i "ósemki" do ulicy Dworcowej związanym z budową wiaduktu nad torami w kierunku Basenu Górniczego.

Powodem przyjechania do Szczecina wagonu 116Nd był opóźniający się przyjazd tramwajów typu 105N2k/2000. Chcąc wynagrodzić nam oczekiwanie, Alstom wysłał jeden ze swoich niskopodłogowców, który jeszcze nie wszedł do eksploatacji liniowej. Tym samym od czasu zjechania do zajezdni Pogodno, w której "Karlik" stacjonował, szczecińscy pasażerowie komunikacji miejskiej nie zaznali komfortu podróży niskopodłogowym tramwajem. Po zakończeniu testów, wagon wyjechał do Katowic, gdzie otrzymał swój obecny numer 800.

na podstawie: Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: 105N2k/2000, Konstal 112N, Konstal 114Na, Konstal 116N/Na, Alstom 116Na/1, Alstom NGd99, Adtranz GT6N, Bombardier NGT6, Alstom NGT8D

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)