Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia D: Osiedle Słoneczne - Plac Rodła

[dodane 14.10.2008, g. 22:22 przez 0, ostatnio modyfikowane: 17.02.2018, g. 16:40 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia C Bis: Plac Rodła - Dąbie OsiedleLinia E: Plac Szarych Szeregów - Osiedle Bukowe »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Codzienny widok na linii D
Codzienny widok na linii D
800x593; 81.5 KB
Trasa: Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Struga – Gryfińska – Zdroje Krzyżówka – Most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Energetyków – Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Niepodległości – Plac Żołnierza Polskiego – Wyzwolenia – Plac Rodła

Wraz z nadejściem lat 90-tych drastycznie zwiększyły się potoki pasażerskie pomiędzy oboma brzegami Odry. Przyczyn takiego stanu rzeczy było wiele, do najważniejszych należały jednak dynamiczne rozbudowywanie się osiedli prawobrzeża (a co za tym idzie zwiększająca się liczba ludności) oraz zwiększenie się liczby dzieci, młodzieży i studentów dojeżdżających do szkół/uczelni położonych na lewym brzegu rzeki.

Tramwaje kursujące do Basenu Górniczego oraz autobusy istniejących już linii pospiesznych A i B były wiecznie przeludnione, co jeszcze bardziej potęgowało się w godzinach szczytu. Wobec zaistniałej sytuacji włodarze szczecińskiej komunikacji miejskiej postanowili usprawnić połączenie między centrum Szczecina, a prawobrzeżem.

Jak się okazało najlepszym wyjściem z zaistniałej sytuacji było uruchomienie dwóch szczytowych linii pospiesznych z przystankami końcowymi zlokalizowanymi w ścisłym centrum miasta. Linie te kursować miały jedynie w dni powszednie, a w okresie ferii, świąt czy wakacji miały być zawieszane. Przeciwległe przystanki końcowe znajdować się miały natomiast w sercu dwóch największych osiedli prawobrzeża, a sama trasa prowadzić przez większe węzły komunikacyjne Szczecina przy zachowaniu możliwie jak najkrótszego czasu przejazdu.

I tak, 10 lutego 1992 roku na szczecińskich ulicach zagościły dwa nowe „pośpiechy”. Jednym z nich była linia D.

Przystanek końcowy na lewobrzeżu zlokalizowano na Placu Rodła. Nie ma jednak on wydzielonego peronu ani czasu na postój. Autobus zatrzymuje się na przystanku "Plac Rodła" (przystanek dla linii A i B w kierunku Niebuszewa), następnie zawraca przez plac aby zatrzymać się na pobliskim przystanku "Plac Rodła LOT". Po dokonanej wymianie pasażerów, od tej chwili trasa linii pokrywa się z trasą linii B. Na niej znajdują się ważniejsze węzły komunikacyjne takie jak Brama Portowa, ulica Wyszyńskiego, Basen Górniczy czy krzyżówka w Zdrojach umożliwiające przesiadkę na inny autobus lub tramwaj. Przystankiem końcowym na prawobrzeżu jest pętla "Osiedle Słoneczne".

Od momentu powstania linia jeździła na trasie o długości 12,4 kilometrów, przy przelocie trasy 23-24 minuty. Obsługiwana zaś była 5 autobusami kursującymi co 11 minut tylko w godzinach szczytu porannego. Taki stan rzeczy utrzymał się do 7 marca 1994 roku. W międzyczasie czas przejazdu do Osiedla Słonecznego zmniejszono o jedną minutę zaś w odwrotnym kierunku zwiększono o trzy minuty, jednocześnie zwiększając obsługę linii o jeden autobus.

Od 5 września 1994 roku linia zaczęła kursować także w szczycie popołudniowym a obsługiwana była 6 brygadami. Trasa wynosiła 11.960 metrów przy czasie przejazdu 22 minut. Częstotliwość kursowania wynosiła co 24-25 minut rano i co 10 minut po południu.

Remont ulicy Wyszyńskiego sprawił iż w okresie od 1 września 1997 roku linia zmieniła swoją trasę, która ukształtowała się następująco: Osiedle Słoneczne – Most Długi – Dworcowa – Niepodległości – Trasa Zamkowa – Most Długi – Osiedle Słoneczne. Długość trasy wynosiła 11.830 metrów z przelotem 22-23 minuty, obsługiwana była tylko 5 brygadami w szczycie porannym z 10-minutową częstotliwością. Remont ulicy sprawił iż od 1 października 1997 roku linia została zawieszona, na skutek czego brygady tej linii wzmocniły obsługę linii 71 (Osiedle Słoneczne – Niepodległości – Osiedle Słoneczne) i dodatku na linii 65.

Wcześniej, remont Mostu Długiego w 2000 roku też wymógł pewne zmiany w trasie kursowania linii. Z dniem 1 września gdy linię przywrócono po wakacyjnej przerwie, D skierowano do Placu Rodła przez Trasę Zamkową. Sytuacja ta trwała do 23 października 2000 roku.

Kwietniowa akcja cięcia rozkładów jazdy w 2002 roku objęła także linię D. Od tej chwili kursowało na niej sześć brygad. Trwało to do 3 grudnia 2007 roku, gdy z powodu braków kadrowych zdecydowano się zlikwidować jedną z brygad. Wybór padł na brygadę "szóstą" ponieważ wykonywała najmniej kursów w ciągu dnia, co nie było zarazem zbyt odczuwalne dla pasażerów. Wskutek tego zlikwidowane zostały kursy z Osiedla Słonecznego (14:35 i 15:35) oraz z Placu Rodła (15:03 i 16:03).

Linia obsługiwana jest przez SPA "Dąbie" autobusami przegubowymi, w których doborze panuje względna dowolność. Na "D" kursują zarówno niskopodłogowe MAN-y NG272 jak i wysokopodłogowe autobusy Volvo B10MA i Ikarusy 280. W ostatnim czasie jedna z brygad linii obsługiwana jest taborem klasy MAXI.

Była jeszcze jedna zmiana trasy, związana z budową Mostu Pionierów Miasta Szczecina po którym D zaczęło kursować od 12 lipca 2003 roku. Wcześniej trasa przebiegała przez ulicę Eskadrową i Most Cłowy.

Linia obsługiwana była przez SPA "Dąbie" autobusami przegubowymi. Na linii "D" kursowały zarówno niskopodłogowe jak i wysokopodłogowe autobusy.

Długość linii w kierunku Placu Rodła wynosi 11,06 km, przy czasie przejazdu 22 minut. W odwrotną stronę trasa wydłuża się nieznacznie do 11,51 km, przy czasie przejazdu 24 minut.

Awaria sieci ciepłowniczej w rejonie skrzyżowania ulic Wyzwolenia/Mazowiecka w dniach 14 - 18 września 2006 roku wymusiła do odwołania przeniesienie czasowo przystanku autobusowego „plac Rodła Lot” dla linii A, B, D, 522, 529, 531, 532, za skrzyżowanie z Mazowiecką przed Apteką. Rozkład jazdy autobusów pozostał bez zmian.

3 grudnia 2007 roku nastąpiła zmiana na liniach autobusowych 58, 61 Bis, 63, 68, 77 Bis, 101, 103, 106, 107, 109, 111, B i D.

• zlikwidowano brygadę 6 linii D.

Remont ulicy Przelotowej w rejonie pętli autobusowej „Osiedle Słoneczne” w dniach 6 października - 22 grudnia 2010 roku wymusił zmianę przebiegu linii autobusowych w rejonie pętli wraz ze zmianą peronów na postój autobusów. Linie autobusowe B, D, 54, 71, 534 wjazd na pętlę od Przelotowej, wyjazd na Łubinową.

• wprowadzono też na czas remontu możliwość przejazdu na podstawie biletu okresowego na 1 linię A lub E również linią B i D z Centrum do przystanku Os. Słoneczne.

20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego, pełni od tej pory rolę przystanku wspólnego dla linii tramwajowej 2, 7, 8 oraz linii autobusowych pośpiesznych A, B, C, D, G. Jest przystankiem podwójnym. Zatrzymanie pierwszego tramwaju czy autobusu na przystanku winno nastąpić na wysokości wyznaczonej linii zatrzymania.

Przejazd autobusów pośpiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Bramy Portowej - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Z dniem 2 stycznia 2014 roku, ZDiTM wprowadził zmiany na liniach pospiesznych między innymi na linii D. Linia kursuje według następujących częstotliwości:

• w dni powszednie – w godz. 6:00-9:15 i 13:40-17:00 co 12 minut,
Obsługę linii zapewnia:
• SPAD tabor MAXI na brygadach 4 i MEGA przegubowy na brygadach 1, 2, 3, 5.

Obsługa taborowa

• D/1 - (06:04 - 09:02) - (13:39 - 16:32)
• D/2 - (06:16 - 09:17) - (13:51 - 16:44)
• D/3 - (06:27 - 08:18) - (14:03 - 16:55)
• D/4 - (06:39 - 08:30) - (14:15 - 17:06)
• D/5 - (06:51 - 08:47) - (14:27 - 16:29)

Rozpoczęcie przebudowy pętli autobusowo – tramwajowej na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku wymusiło reorganizacje komunikacji miejskiej pomiędzy prawo a lewobrzeżem miasta.

• autobusy linii pośpiesznych A, A bis, B, C, D, E, G jadące w kierunku prawobrzeża, na Basenie Górniczym zatrzymywały się w zatoce na wysokości pętli.

Firma Energopol 30 marca 2015 roku oddała do eksploatacji po remoncie torowiska na przyczółkach Mostu Długiego.

• przywrócono stara organizację komunikacji miejskiej sprzed remontu. Linia tramwajowa 3 kursująca w relacji Pomorzany – Las Arkoński jeździ stałą trasą przez ulice Nową i Dworcową. Przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej dla autobusów linii pospiesznych A, B, C, D, E, G i 807 był zlokalizowany na peronie tramwajowym (jak przed zamknięciem Mostu Długiego).

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin).

Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.

• autobusy linii pośpiesznych A, B, C, D, E i G na całych trasach obowiązuje taryfa jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy te zatrzymywały się na przystankach Merkatora, Parnica, Port Centralny Energetyków. Przystanki na żądanie. Dla pasażerów udostępniono też parking Selgrosa czynny w godzinach 6 – 22.

Na wniosek pasażerów w dniach 12 - 27 stycznia 2016 roku obowiązywał przystanek na żądanie Jaśminowa ZUS w obu kierunkach, dla linii pospiesznych B, D i G. Przystanek dla tych linii był wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków, do czasu ponownego uruchomienia linii tramwajowych 2 i 8 do pętli Turkusowa.

W dniach 2 i 27 maja 2016 roku zawieszono kursowanie linii D. Jeździła jako linia wspomagająca, którą jeździli głównie uczniowie.

Inwestycja prowadzona przez firmę Eurovia Polska S.A. od sierpnia - 28 grudnia 2016 roku na alei Wyzwolenia wymuszała z etapowaniem prac częste zmiany w lokalizacji przystanków linii A, B, C, D, 86, 522, 529, 531,532. W ramach inwestycji wyremontowano jezdnie i chodniki, pojawiła się ścieżka rowerowa, podpórki, stojaki i ławki.

• w przypadkach dużego nasilenia ruchu w alei Wyzwolenia pomiędzy placem Rodła a placem Żołnierza Polskiego zezwalano na kursowanie autobusów przez ulicę Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza Polskiego, Niepodległości.

Linia D po 26 latach znika z krajobrazu miasta i z dniem 29 stycznia 2018 roku przestaje kursować. Ścięcie tej linii z rozkładu jazdy komunikacji szczecińskiej spowodowane zostało niską frekwencją pasażerów korzystających z tej linii. Jak mówi ZDiTM, z badań potoków pasażerskich wyszło, że frekwencja z roku na rok spadała, a szczególnie uwidoczniło się to w roku 2017. Podjęto więc decyzję o jej likwidacji/zawieszeniu.

Na podstawie wiedzy własnej opracował: Darek Krukowski
uzupełnienie na podstawie komunikatów ZDiTM: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2003
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2000
 1 września - Po wakacyjnej przerwie wracają m. in. linie D i E, jednak z powodu remontu mostu Długiego kursują przez Trasę Zamkową. Dodatkowo na trasie Dworzec Główny PKP - Osiedle Kaliny zostaje uruchomiona tymczasowa linia 76 Bis.
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)