Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia D: Osiedle Słoneczne - Plac Rodła

[dodane 14.10.2008, g. 22:22 przez Bauer, ostatnio modyfikowane: 23.11.2008, g. 23:23 przez –– djdark]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia C Bis: Plac Rodła - Dąbie OsiedleLinia E: Plac Sprzymierzonych - Osiedle Bukowe »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Codzienny widok na linii D
Codzienny widok na linii D
800x593; 81.5 KB
Trasa: Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Struga – Gryfińska – Zdroje Krzyżówka – Most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Energetyków – Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Niepodległości – Plac Żołnierza Polskiego – Wyzwolenia – Plac Rodła

Wraz z nadejściem lat 90-tych drastycznie zwiększyły się potoki pasażerskie pomiędzy oboma brzegami Odry. Przyczyn takiego stanu rzeczy było wiele, do najważniejszych należały jednak dynamiczne rozbudowywanie się osiedli prawobrzeża (a co za tym idzie zwiększająca się liczba ludności) oraz zwiększenie się liczby dzieci, młodzieży i studentów dojeżdżających do szkół/uczelni położonych na lewym brzegu rzeki.

Tramwaje kursujące do Basenu Górniczego oraz autobusy istniejących już linii pospiesznych A i B były wiecznie przeludnione, co jeszcze bardziej potęgowało się w godzinach szczytu. Wobec zaistniałej sytuacji włodarze szczecińskiej komunikacji miejskiej postanowili usprawnić połączenie między centrum Szczecina, a prawobrzeżem.

Jak się okazało najlepszym wyjściem z zaistniałej sytuacji było uruchomienie dwóch szczytowych linii pospiesznych z przystankami końcowymi zlokalizowanymi w ścisłym centrum miasta. Linie te kursować miały jedynie w dni powszednie, a w okresie ferii, świąt czy wakacji miały być zawieszane. Przeciwległe przystanki końcowe znajdować się miały natomiast w sercu dwóch największych osiedli prawobrzeża, a sama trasa prowadzić przez większe węzły komunikacyjne Szczecina przy zachowaniu możliwie jak najkrótszego czasu przejazdu.

I tak, 10 lutego 1992 roku na szczecińskich ulicach zagościły dwa nowe „pośpiechy”. Jednym z nich była linia D.

Przystanek końcowy na lewobrzeżu zlokalizowano na Placu Rodła. Nie ma jednak on wydzielonego peronu ani czasu na postój. Autobus zatrzymuje się na przystanku "Plac Rodła" (przystanek dla linii A i B w kierunku Niebuszewa), następnie zawraca przez plac aby zatrzymać się na pobliskim przystanku "Plac Rodła LOT". Po dokonanej wymianie pasażerów, od tej chwili trasa linii pokrywa się z trasą linii B. Na niej znajdują się ważniejsze węzły komunikacyjne takie jak Brama Portowa, ulica Wyszyńskiego, Basen Górniczy czy krzyżówka w Zdrojach umożliwiające przesiadkę na inny autobus lub tramwaj. Przystankiem końcowym na prawobrzeżu jest pętla "Osiedle Słoneczne".

Od momentu powstania linia jeździła na trasie o długości 12,4 kilometrów, przy przelocie trasy 23-24 minuty. Obsługiwana zaś była 5 autobusami kursującymi co 11 minut tylko w godzinach szczytu porannego. Taki stan rzeczy utrzymał się do 7 marca 1994 roku. W międzyczasie czas przejazdu do Osiedla Słonecznego zmniejszono o jedną minutę zaś w odwrotnym kierunku zwiększono o trzy minuty, jednocześnie zwiększając obsługę linii o jeden autobus.

Od 5 września 1994 roku linia zaczęła kursować także w szczycie popołudniowym a obsługiwana była 6 brygadami. Trasa wynosiła 11.960 metrów przy czasie przejazdu 22 minut. Częstotliwość kursowania wynosiła co 24-25 minut rano i co 10 minut po południu.

Remont ulicy Wyszyńskiego sprawił iż w okresie od 1 września 1997 roku linia zmieniła swoją trasę, która ukształtowała się następująco: Osiedle Słoneczne – Most Długi – Dworcowa – Niepodległości – Trasa Zamkowa – Most Długi – Osiedle Słoneczne. Długość trasy wynosiła 11.830 metrów z przelotem 22-23 minuty, obsługiwana była tylko 5 brygadami w szczycie porannym z 10-minutową częstotliwością. Remont ulicy sprawił iż od 1 października 1997 roku linia została zawieszona, na skutek czego brygady tej linii wzmocniły obsługę linii 71 (Osiedle Słoneczne – Niepodległości – Osiedle Słoneczne) i dodatku na linii 65.

Była jeszcze jedna zmiana trasy, związana z budową Mostu Pionierów Miasta Szczecina po którym D zaczęło kursować od 12 lipca 2003 roku. Wcześniej trasa przebiegała przez ulicę Eskadrową i Most Cłowy.

Wcześniej, remont Mostu Długiego w 2000 roku też wymógł pewne zmiany w trasie kursowania linii. Z dniem 1 września gdy linię przywrócono po wakacyjnej przerwie, D skierowano do Placu Rodła przez Trasę Zamkową. Sytuacja ta trwała do 23 października 2000 roku.

Kwietniowa akcja cięcia rozkładów jazdy w 2002 roku objęła także linię D. Od tej chwili kursowało na niej sześć brygad. Trwało to do 3 grudnia 2007 roku, gdy z powodu braków kadrowych zdecydowano się zlikwidować jedną z brygad. Wybór padł na brygadę "szóstą" ponieważ wykonywała najmniej kursów w ciągu dnia, co nie było zarazem zbyt odczuwalne dla pasażerów. Wskutek tego zlikwidowane zostały kursy z Osiedla Słonecznego (14:35 i 15:35) oraz z Placu Rodła (15:03 i 16:03).

Linia obsługiwana jest przez SPA "Dąbie" autobusami przegubowymi, w których doborze panuje względna dowolność. Na "D" kursują zarówno niskopodłogowe MAN-y NG272 jak i wysokopodłogowe autobusy Volvo B10MA i Ikarusy 280. W ostatnim czasie jedna z brygad linii obsługiwana jest taborem klasy MAXI.

Długość linii w kierunku Placu Rodła wynosi 11,06 km, przy czasie przejazdu 22 minut. W odwrotną stronę trasa wydłuża się nieznacznie do 11,51 km, przy czasie przejazdu 24 minut.

Na podstawie wiedzy własnej
opracował: Darek Krukowski
uzupełnienie: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2003
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2000
 1 września - Po wakacyjnej przerwie wracają m. in. linie D i E, jednak z powodu remontu mostu Długiego kursują przez Trasę Zamkową. Dodatkowo na trasie Dworzec Główny PKP - Osiedle Kaliny zostaje uruchomiona tymczasowa linia 76 Bis.
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)