Szczecin Blog

 Solaris Urbino 12 Hybrid

[dodane 05.07.2013, g. 17:51 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 23.07.2013, g. 12:30 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Solaris Urbino 12Solaris Urbino 8,9 LE Electric »

Więcej informacji...
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy  Solaris Urbino 12 Hybrid
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid
1300x907; 222.9 KB
zobacz więcej
Inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris opracowali szeroką ofertę autobusów, których napęd stanowi połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Solaris Urbino Hybrid to prawdziwa innowacja w stosunku do tradycyjnych pojazdów dieslowskich i jednocześnie podwójna oszczędność – autobusy pozwalają zmniejszyć emisję spalin, a także obniżyć koszty eksploatacji.

Pełna gama systemów hybrydowych umożliwia zaproponowanie klientom indywidualnych rozwiązań, idealnie dopasowanych do konkretnych potrzeb. Bez względu na to czy autobusy obsługują linię w centrum miasta, czy na jego obrzeżach, Solaris może zaoferować dowolny model Urbino Hybrid z układem szeregowym lub równoległym.

Innowacyjność i ekologia to korzyści, jakie zapewniają hybrydowe autobusy Solaris Urbino. Pojazdy, których napęd stanowi połączenie silnika spalinowego i elektrycznego zostały skonstruowane z myślą o najbardziej wymagających przewoźnikach autobusowych. Modele Solaris Urbino Hybrid, dzięki zastosowanym rozwiązaniom redukującym poziom emisji spalin, znacząco wpływają na standard życia w mieście.

Równoległy system hybrydowy zastosowany w Urbino 12 Hybrid został skonstruowany z myślą o dwunastometrowych autobusach miejskich. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskuje się energię kinetyczną i magazynuje ją w postaci energii elektrycznej, w umieszczonych w podeście przy środkowych drzwiach autobusu litowo-jonowych bateriach. W trakcie jazdy zmagazynowana energia napędza silnik elektryczny o maksymalnej mocy 44 kW. Dzięki rekuperacji baterie nie wymagają dodatkowego zasilania z zewnątrz. Spalinową część układu napędowego tworzy wysokoprężny silnik marki Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 162 kW (220 koni mechanicznych).

Silnik spełnia restrykcyjną normę czystości spalin EEV. Całości systemu napędowego dopełnia zautomatyzowana sześciobiegowa skrzynia biegów firmy Eaton. Napęd przeniesiony jest na tylną oś pojazdu. Sposób rozmieszczenia elementów systemu hybrydowego nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich.

Dane techniczne

Układ napędowy

Silnik Standard Cummins ISB6.7 225H (162 kW)
Opcja Cummins ISB6.7 EV 300 (221 kW)

System napędu hybrydowego
Standard Eaton jednostka napędowa - HDU (TA-C84), układ magazynowania energii - baterie Li-lon, (PEC), elektronika mocy - Inverter (DC/AC i AC/DC), sterowniki - HCM, TECU

Zbiornik paliwa Standard 250 l
Opcja 350 l

Zbiornik AdBlue Standard 40 l

Układ dodatkowego ogrzewania Standard Spheros (Webasto)
Opcja Eberspächer (piec na biopaliwo)

Podwozie

Oś przednia Standard ZF RL 75 EC (oś niezależna)
Opcja ZF RL 85 A

Oś napędowa Standard ZF AV 132

Układ centralnego smarowania
Standard centralny punkt smarny wyprowadzany w podwoziu - smar stały
Opcja Vogel KFBS1 z autodiagnozą - na smar półpłynny

Układ kierowniczy Standard ZF Servocom 8098

Układ hamulcowy
Standard EBS (dwuobwodowy), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR)
hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego, hamulec przystankowy

Hamulec dodatkowy
Standard hamulec elektrodynamiczny (z odzyskiem energii), hamulec górski jako hamulec pomocniczy

Układ poziomujący
Standard zawieszenie ECAS II z funkcją przyklęku prawej strony, podnoszenia i opuszczenia autobusu; przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm

Nadwozie

Konstrukcja szkieletu Standard ze stali odpornej na korozję
Oblachowanie ścian bocznych Standard ze stali odpornej na korozję i paneli aluminiowych

Układ drzwi
Opcja
1-2
2-2
1-2-2
2-2-2

Maksymalna wysokość wejścia
Standard I i II drzwi - 320 [mm], III drzwi - 340 [mm]

Rampa inwalidy
Standard rampa inwalidy przy II drzwiach, odkładana ręcznie

Liczba miejsc siedzących
Standard 25-37+1 (w zależności od wyposażenia)

Przewietrzanie, wentylacja, klimatyzacja

Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy
Opcja klimatyzacja z napędem elektrycznym

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
Opcja klimatyzacja z napędem mechanicznym

Wentylatory
Standard dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe)

Szyberdachy
Standard elektryczne

Ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej
Standard grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe

Elektryka

Instalacja elektryczna
Standard instalacja elektryczna oparta o magistralę CAN-Bus

Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta solaris opracował Janusz Światowy


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazdu1842Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 679KE28.11.2018Klonowica
1843Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 680KE28.11.2018Klonowica
1844Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 681KE12.12.2018Klonowica
1845Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 682KE28.11.2018Klonowica
1846Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 683KEKlonowicajeszcze nie przyjechał
1847Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 684KE05.12.2018Klonowica
1848Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 685KEKlonowicajeszcze nie przyjechał
1849Solaris Urbino 12 Hybrid2018ZS 686KEKlonowicajeszcze nie przyjechał
Dostępne zdjęcie pojazdu2000Solaris Urbino 12 Hybrid2010ZS 200AG12.07.2013Dąbie

Znaleziono: 9 pojazdów
Średnia wieku: 0.89 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)