Encyklopedia
Linia 8 Bis: Gumieńce - Dworcowa
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man



Trasa: Gumieńce — Kwiatowa — Okulickiego — rondo Gierosa (z powrotem: rondo Gierosa — Ku Słońcu — Kwiatowa) — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie (z powrotem: Dworcowa — 3 Maja) — Dworcowa
Pierwszy epizod 8 Bis
22 marca 2007 roku miejscy radni z Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Mienia zapoznali się z propozycją Zarządu Dróg i Komunikacji Miejskiej na reformę komunikacji miejskiej w oparciu o badania przeprowadzone przez Uniwersytet Szczeciński i opracowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji. Wśród propozycji znajdowała propozycja nowej linii tramwajowej, a mianowicie linii 8 Bis.Po raz pierwszy tramwaje linii 8 Bis wyjechały na trasę 1 grudnia 2007 roku. Ten epizod nie trwał zbyt długo, gdyż miesiąc później, 1 stycznia 2008 roku tramwaje na tej linii wyjechały w trasę po raz ostatni.
W trakcie tego epizodu linia 8 Bis była obsługiwana w dni powszednie 5 składami 2x105N (1 z zajezdni Pogodno i 4 z zajezdni Golęcin z częstotliwością co 9 minut. Do tego dochodziły dwie wieczorne brygady przechodzące na 8 Bis z linii 9. W weekendy i dni świąteczne na linii 8 Bis znajdowały się 4 składy 2x105N z zajezdni Golęcin kursujące co 12 minut. Mimo tego zdarzało się spotkać na linii 8 Bis wagon solowy.
Drugi epizod
Drugi epizod z linią 8 Bis rozpoczął się 23 czerwca 2008 roku. Był on bardzo krótki, gdyż trwał jedynie do 17 lipca 2008 roku. Mimo tego wszystkiego do 31 sierpnia 2008 roku kursy na reaktywowanej linii 8 mające miejsce w relacji Gumieńce – Dworcowa oznaczane były jako 8 Bis. Tak samo oznaczone były kursy przechodzące z linii 12 na linię 8. W trakcie swojego drugiego epizodu linia 8 Bis kursowała z 12-minutową częstością. W dni powszednie była obsługiwana przez zajezdnię Golęcin i zajezdnię Pogodno, a w soboty i niedziele przez zajezdnię Golęcin.Jak to bywało z bisami kursującymi przez krótki okres czasu, również wystąpiły pewne trudności z prezentacją numeru linii. Przez pierwsze dni kursowania każdego z okresów wyświetlacze zamiast 8 Bis prezentowały numer 8, a nawet D8. Później natomiast wszystko uległo poprawie. Dodatkowo linia 8 bis nie była lubiana przez motorniczych ze względu na brak sanitariatów na pętlach. Mimo możliwości korzystania z toalety na pętli „Dworcowa”, która nie była własnością MZK Szczecin, motorniczowie woleli nie ryzykować stoczenia się składu ze wzniesienia na tamtejszej pętli, dlatego pozostawali w wozach.
Trzeci epizod
Po raz trzeci uruchomiono linię 8 Bis w dniach 16-19 października 2009 roku z powodu remontu torowiska na placu Kościuszki.
Kursowała ona na trasie:Pomorzany — aleja Powstańców Wielkopolskich — aleja Piastów — plac Kościuszki — Krzywoustego — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworcowa.
Czwarty epizod
1 września 2010 uruchomiono ponownie 8 Bis w relacji Dworcowa - Gumieńce. Linia obsługiwana była w całości przez wagony Tatra KT4Dt z zajezdni Pogodno w dni powszednie z częstotliwością 12 minut w szczycie.
14 kwietnia 2012 roku przetrasowano linię od Bramy Portowej do Placu Rodła.3 września 2012 roku w związku z uruchomieniem linii 10 (a właściwie przenumerowaniem 8 Bis), linia została zlikwidowana.