Encyklopedia

description Linia 8 Bis: Gumieńce - Dworcowa

dodane 20.02.2009, godz. 23:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 14.03.2020, godz. 19:43 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

05.09.2012
Dodano informację o likwidacji linii zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
17.04.2011
Zaktualizowano podział na brygady. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
31.10.2010
Dodano informacje o brygadach obsługujących wzmożone przewozy w dniu 1 listopada zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.08.2010
Dodano informacje, oraz czasy pracy brygad od 1 września 2010 X
19.10.2009
Dodano informację o uruchomieniu linii 8 Bis w trakcie wymiany torowiska na placu Kościuszki. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
22.09.2009
Dodano podział na brygady. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Trasa: Gumieńce – ulica Ku Słońcu – ulica Sikorskiego – plac Kościuszki – ulica Krzywoustego – ulica Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa

zdjęcie
22 marca 2007 roku miejscy radni z Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Mienia zapoznali się z propozycją Zarządu Dróg i Komunikacji Miejskiej na reformę komunikacji miejskiej w oparciu o badania przeprowadzone przez Uniwersytet Szczeciński i opracowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji. Wśród propozycji znajdowała propozycja nowej linii tramwajowej, a mianowicie linii 8 Bis na trasie jaką podałem na początku opisu hasła.

zdjęcie
Po raz pierwszy tramwaje linii 8 Bis wyjechały na trasę 1 grudnia 2007 roku. Ten epizod nie trwał zbyt długo, gdyż 1 stycznia 2008 roku wyjechały w trasę po raz ostatni. W trakcie tego pierwszego epizodu linia 8 Bis była obsługiwana w dni powszednie 5 składami 2x105N (1 z zajezdni Pogodno i 4 z zajezdni Golęcin z częstością co 9 minut. Do tego dochodzą dwie wieczorne brygady przechodzące na 8 Bis z linii 9. W weekendy i dni świąteczne na linii 8 Bis znajdowały się 4 składy 2x105N z zajezdni Golęcin kursujące co 12 minut. Mimo tego zdarzało się spotkać na linii 8 Bis wagon solowy.

zdjęcie
Drugi epizod z linią 8 Bis rozpoczyna się 23 czerwca 2008 roku. Jest on bardzo krótki, gdyż trwa do 17 lipca 2008 roku. Mimo tego wszystkiego do 31 sierpnia 2008 roku kursy na reaktywowanej linii 8 mające miejsce w relacji GumieńceDworcowa oznaczane były jako 8 Bis. Tak samo oznaczone były kursy przechodzące z linii 12 na linię 8. W trakcie swojego drugiego epizodu linia 8 Bis kursowała z 12-minutową częstością. W dni powszednie była obsługiwana przez zajezdnię Golęcin i zajezdnię Pogodno, a w soboty i niedziele przez zajezdnię Golęcin.

zdjęcie
Jak to bywa z bisami kursującymi przez krótki okres czasu również wystąpiły pewne trudności z prezentacją numeru linii. Przez pierwsze dni kursowania każdego z okresów wyświetlacze zamiast 8 Bis prezentowały numer 8, a nawet D8. Później natomiast wszystko uległo poprawie. Dodatkowo lini 8 bis nie była lubiana przez motorniczych ze względu na brak sanitariatów na pętlach. Mimo możliwości korzystania z toalety na pętli Dworcowa, która nie była własnością MZK Szczecin, motorniczowie woleli nie ryzykować stoczenia się składu ze wzniesienia jaki mamy na tamtejszej pętli, dlatego zostawali w wozach.

Remont placu Kościuszki



Po raz trzeci uruchomiono linię 8 Bis 16 października 2009 roku i kursowała do 19 października 2009 roku. Było to związane z remontem torowiska na placu Kościuszki.

Trasa: Pomorzany - aleja Powstańców Wielkopolskich - aleja Piastów - plac Kościuszki - ulica Krzywoustego - ulica Wyszyńskiego - Nabrzeże Wieleckie - Dworcowa

Kolejna reaktywacja



1 września 2010 uruchomiono ponownie 8 Bis w relacji Dworcowa - Gumieńce. Linia obsługiwana jest w całości przez wagony Tatra KT4Dt z zajezdni Pogodno w dni powszednie z częstotliwością 12 minut w szczycie.

Dnia 3 września 2012 roku w związku z uruchomieniem linii 10 linia 8bis została zlikwidowana.

Dodatek cmentarny



1 listopada 2010 roku uruchomiono dodatek w relacji Dworcowa - Gumieńce w postaci linii 8 bis, która obsługuje zwiększone przewozy pasażerskie w kierunku Cmentarza Centralnego. Jest to 10 brygad z zajezdni Golęcin. Stworzono ją na bazie dodatków cmentarnych D8.


na podstawie wiedzy własnej opracował Kajetan Szmuciński
uzupełnienie oraz pomoc: X oraz paki