Linia 1: Potulicka - Głębokie

[dodane 08.09.2008, g. 22:02 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 18.06.2016, g. 11:10 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 0: (Linia Turystyczna)Linia 2: Dworzec Niebuszewo - Turkusowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Tatrowa mijanka na Potulickiej
Tatrowa mijanka na Potulickiej
1024x809; 308 KB
Trasa: Potulicka - Narutowicza - 3 Maja - Niepodległości - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki - Piłsudskiego - Wojska Polskiego - Zajezdnia Pogodno (- Wojska Polskiego - Głębokie)

Historia starsza



Rok 1905 przyniósł rozbudowę sieci tramwajowej. W tym roku przerzucono trasę tramwajową na drugi brzeg Odry i tramwaj po raz pierwszy przekroczył rzekę przez Most Długi (Hansa Brucke) w ciągu ulicy Energetyków do Łasztowni. W tym samym czasie tramwaje otrzymują własną numerację i od tej pory linia kursująca na tej trasie otrzymała numer 1:

Łękno (Westend) - Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie).

W 1906 roku wydłużono linie 1 w ciągu Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße )do dzisiejszej Wincentego Pola (Lindenhofer). Nowo wybudowana trasa była odcinkiem dwutorowym.

W 1909 roku wydłużono trasę tramwajową o 388 metrów przez Parnicę i 5 lutego tego roku tramwaj pojechał po wybudowanym dwutorowym odcinku na ulicę Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny). I od tej pory linia 1 jeździ na trasie:

Łękno ((Westend)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny).

W 1912 nadano liniom tramwajowym kolory i linia 1 otrzymała kolor "żółty".

Wincentego Pola (Neu-Westend)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny).

Wybuch I Wojny Światowej przyczynił się do odłożenia wszelkich planów rozbudowy sieci tramwajowej. Dopiero w drugiej połowie lat 20. XX wieku po ciężkim kryzysie następowała stopniowa poprawa sytuacji finansowej, co pozwalało na uruchamianie kolejnych odcinków tras tramwajowych.

Nie inaczej było z trasą na ulicy Gdańskiej, w 1925 roku doprowadzono ją do obecnej Stoczni Pomerania, by rok później w czwartym kwartale 1926 roku dotrzeć w okolice Mostu Cłowego, a w czerwcu 1927 roku przekroczyć go.

W ten sposób tramwaj przekroczył trzecią po Odrze i Parnicy rzekę Regalicę, a centrum miasta zyskało bezpośrednie połączenie z nowo otwartym lotniskiem w Dąbiu.

Dzięki temu trasa do lotniska, którą poruszała się linia 1 była najdłuższą trasą w mieście i wynosiła ona 11.586 metrów w tamtym okresie (Tor Kolarski przy Wojska Polskiego do końcówki przy lotnisku).

Tor Kolarski (Radrennbahn)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny) - Basen Górnośląski (Steinbruch) – Lotnisko Dąbie (Flughafen).

Końcówka trasy mieściła się w miejscu, gdzie obecnie znajduje się stacja benzynowa. Linia 1 przestała kursować na trasie do lotniska na początku 1945 roku.

Historia nowsza



Po wojnie linia 1 rozpoczęła kursowanie dnia 1 października 1945 roku na trasie Ostrawicka – Wojska Polskiego – zajezdnię Pogodno z pętlą przy ulicy Potulickiej. W latach 60. "jedynka" od placu Zgody jeździła przez ulicę Obrońców Stalingradu, plac Żołnierza, Wyszaka i Jana z Kolna, kończąc trasę przy Stoczni Szczecińskiej. Po katastrofie tramwajowej na ulicy Wyszaka w 1967 roku, odcinek przy ulicy Wyszaka został wyłączony z ruchu, co spowodowało zmianę trasy linii 1. Od tego czasu tramwaje tej linii jeździły przez ulice Matejki, Malczewskiego oraz Dubois. W kolejnych latach były likwidowane torowiska na wielu ulicach, przez co "1" miała podobną trasę do dzisiejszej. Linia zawitała również na pętlę "Las Arkoński", podczas remontu torowiska na ulicy Malczewskiego. Po ponownym uruchomieniu linii na początku 1996 roku, linia kursuje na niezmienionej trasie - od pętli przy Potulickiej do Głębokiego.

Wakacyjna "jedynka"
Wakacyjna "jedynka"
750x500; 115.5 KB

Wyruszając z pętli możemy natrafić na charakterystyczny bruk, pięknie komponujący się z murami oraz budynkami z czerwonej cegły, które można zobaczyć po obu stronach ulicy. Skręcając w ulicę Narutowicza, możemy podziwiać dalej sieć trakcyjną, przypiętą do elewacji budynków. Jadąc dalej, aleją 3 Maja, możemy podziwiać to, co w szczecińskiej sieci najpiękniejsze - aleje drzew wydzielające torowiska od jezdni. Na Bramie Portowej, wychylając się z okien po lewej stronie możemy zobaczyć dawną bramę wjazdową do miasta. Na placu Żołnierza nastąpi rozjazd od linii 2 i 3. Skręcając w plac Hołdu Pruskiego po prawej stronie możemy oglądać aleję kwiatową. Na skrzyżowaniu placu Hołdu Pruskiego z ulicą Matejki widoczna jest Brama Królewska - kolejna pozostałość po fortyfikacjach Szczecina. Jadąc dalej i skręcając w aleję Piłsudskiego oczom ukazują się jedne z najpiękniejszych szczecińskich budowli - budynek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz ponad 23-piętrowy wieżowiec PAZIM połączony z hotelem Radisson. Odjeżdżając z placu Rodła wtapiamy się w śródmiejski klimat. Po przejechaniu części alei Piłsudskiego, wjeżdżamy na kolejny, charakterystyczny szczeciński element - place gwiaździste, czego najlepszym przykładem jest napotkany plac Grunwaldzki. Przejeżdżamy przez plac Odrodzenia oraz plac Sprzymierzonych i skręcamy w najdłuższą szczecińską ulicę - aleję Wojska Polskiego. Jadąc tą aleją możemy napotkać odnowione wille, jak również i starą zajezdnię przy ulicy Piotra Skargi, niestety odciętą od obecnej sieci. Przy placu Gałczyńskiego do trasy linii 1 dochodzi "dziewiątka", mająca zbliżoną trasę do linii 1. Mijając zajezdnię Pogodno powoli zbliżamy się do celu. Po wjechaniu na całkowicie wydzielone torowisko przed przystankiem "Tor Kolarski" możemy podziwiać piękno szczecińskich lasów i tak aż do pętli "Głębokie".

10 kwietnia 2010 roku z powodu zawieszania linii 9 wzmocniono obsługę linii 1. W dni powszednie linia 1 była obsługiwana przez tramwaje kategorii A i B i kursowała z częstością 6 minut w godzinach szczytu, 12 minut poza godzinami szczytu i 20 minut w godzinach wieczornych i porannych w soboty i dni świąteczne. Linia 1 była w całości obsługiwana przez zajezdnię Pogodno tramwajami kategorii A i B w dni powszednie i kategorii B w soboty i dni świąteczne.

Dni powszednie:

  • 1/1 (4:32 – 22:56)B
  • 1/2 (5:33 – 9:35, 13:03 – 18:23)A
  • 1/3 (5:47 – 20:28)B
  • 1/4 (5:40 – 8:37, 13:15 – 19:38)A
  • 1/5 (4:45 – 23:16)B
  • 1/6 (4:53 – 8:49, 13:27 – 18:52)A
  • 1/7 (4:48 – 18:46)B
  • 1/8 (5:08 – 9:01, 13:39 – 18:58)A
  • 1/9 (6:10 – 23:14)B
  • 1/10 (5:03 – 8:59, 13:51 – 20:32)A
  • 1/11 (5:10 – 23:34)B
  • 1/12 (5:26 – 10:23, 14:03 – 19:12)A
  • 1/13 (5:18 – 19:22)B
  • 1/14 (6:34 – 10:35, 14:15 – 20:04)A

Soboty:
  • 1/1 (5:09 – 19:17)
  • 1/2 (7:09 – 23:34)
  • 1/3 (4:33 – 22:56)
  • 1/4 (8:43 – 18:41)
  • 1/5 (4:53 – 23:16)
  • 1/6 (5:11 – 19:59)
  • 1/7 (9:19 – 23:14)

Dni świąteczne:
  • 1/1 (5:06 – 23:34)
  • 1/2 (4:33 – 23:14)
  • 1/3 (11:19 – 18:41)
  • 1/4 (4:53 – 22:56)
  • 1/5 (5:11 – 23:16)
  • 1/6 (9:29 – 19:56)
  • 1/7 (10:43 – 19:17)


A - brygady obsługiwane tramwajami kategorii A
B - brygady obsługiwane tramwajami kategorii B

22 maja 2010 roku wraz z przywróceniem kursowania linii 9 przywrócono zwyczajowy rozkład jazdy.

Od 4 lipca 2011 roku do odwołania wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku plac Rodła - Brama Portowa, z powodu przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości. W związku z niniejszym zmieniono trasę linii i będzie ona jeździła: Głębokie – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – plac Rodła – Wyzwolenia – rondo Giedrojcia – Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Asnyka – Orzeszkowej – Dworzec Niebuszewo.

Obsługiwana przez zajezdnie Pogodno 7 brygadami i dwoma zadaniami łączonym z 12/6+1/9 i 12/11+1/8.

Przebudowa Bramy Portowej

Dnia 13 kwietnia 2012 roku rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Prace budowlane podzielono na sześć etapów. Zmiany dotyczące I etapu ominęły "jedynkę". W II etapie zwiększono częstotliwość kursowania w okresie pozaszczytowym do 12 minut. Kategoria taboru pozostała bez zmian (KT4Dt, 105N/T6A2D solo).

W etapie III i IV "jedynka" kursowała na trasie Głębokie/Zajezdnia Pogodno - Dworzec Niebuszewo z częstotliwością co 12 minut (w dni powszednie po godz. 20, w soboty do godz. 9 i po godz. 18, w dni świąteczne do godz. 11 i po godz. 18 kursy na trasie skróconej do zajezdni Pogodno z częstotliwością co 20 minut). Obsługę zapewniało siedem wagonów KT4Dt.

Podział na brygady przedstawiał się następująco:

Dni powszednie
  • 1/1 - (4:51-20:07)
  • 1/2 - (5:06-23:30)
  • 1/3 - (5:10-23:15)
  • 1/4 - (6:16-22:58)
  • 1/5 - (5:31-20:35)
  • 1/6 - (6:49-22:01)
  • 1/7 - (5:25-23:10)
  • 1/8 - (8:27-12:07;17:15-19:19)


Soboty
  • 1/1 - (4:50-22:58)
  • 1/2 - (8:34-19:08)
  • 1/3 - (6:04-22:01)
  • 1/4 - (5:06-23:10)
  • 1/5 - (5:26-18:29)
  • 1/6 - (9:15-23:30)


Dni świąteczne
  • 1/1 - (10:44-22:58)
  • 1/2 - (4:50-19:08)
  • 1/3 - (6:04-22:01)
  • 1/4 - (11:15-23:10)
  • 1/5 - (5:06-18:29)
  • 1/6 - (5:26-23:30)


W etapie V "jedynka" wróciła na stałą trasę przy zwiększonej częstotliwości kursowania w okresie pozaszczytowym. Etap VI wymusił utworzenie z "jedynki" i "dziewiątki" linii okólnych kursujących na trasie: Głębokie - plac Szarych Szeregów - plac Rodła - Matejki - plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa - plac Kościuszki - Wawrzyniaka - Głębokie (linia 1 zgodnie ze wskazówkami zegara, linia 9 - przeciwnie). Obsługę taborową na "jedynce" zapewnia Zajezdnia Pogodno.
Czasy pracy brygad w VI etapie wyglądają następująco:

Dzień powszedni:
  • 1/1 - 5:05-22:37
  • 1/2 - 5:51-22:57
  • 1/3 - 5:10-20:13
  • 1/4 - 6:11-23:17
  • 1/5 - 4:47-19:31
  • 1/6 - 7:34-20:22

Soboty:
  • 1/1 - 4:49-22:37
  • 1/2 - 6:45-19:41
  • 1/3 - 5:10-22:57
  • 1/4 - 8:55-18:46
  • 1/6 - 5:16-23:17

Niedziele i dni świąteczne:
  • 1/1 - 4:49-22:37
  • 1/2 - 8:45-19:41
  • 1/3 - 5:10-22:57
  • 1/4 - 10:55-18:46
  • 1/5 - 5:16-23:17


Obsługa taborowa



Obecna obsługa taborowa wygląda następująco:
- w okresie wakacji szkolnych we wszystkie dni powszednie jeździ 7 brygad w szczycie oraz 3 poza szczytem, z czego wszystkie obsługiwane są wagonami KT4Dt;
- w okresie wakacji w soboty i niedziele na całej trasie linii możemy spotkać trzy składy Tatr T6A2D;
- poza wakacjami przez cały dzień jeżdżą trzy Tatry KT4Dt, zaś w szczycie dołączają do nich 4 solowe wagony z rodziny 105N;
- w soboty, niedziele oraz Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc na torach możemy spotkać trzy solowe wagony z rodziny 105N.

Podział na brygady w roku szkolnym



Dni powszednie:
  • 1/1 (5:10 - 23:00)
  • 1/2 (5:25 - 10:36, 13:47 - 18:33 i dalej jako 9/10)
  • 1/3 (5:46 - 11:59 i dalej jako 9/8, 13:59 - 23:20)
  • 1/4 (5:36 - 23:40)
  • 1/5 (4:57 - 18:27)
  • 1/6 (5:10 - 17:57 i dalej jako 9/9)
  • 1/7 (6:16 - 9:03, 13:23 - 22:40)

Soboty:
  • 1/1 (5:44 - 23:00)
  • 1/2 (6:02 - 23:20)
  • 1/3 (5:04 - 22:40)
  • 1/4 (5:24 - 9:07 i dalej jako 9/6)
  • 1/5 (18:22 - 23:40 z 9/3)

Niedziele i święta:
  • 1/1 (6:42 - 23:00)
  • 1/2 (7:22 - 23:20)
  • 1/3 (7:42 - 22:40)
  • 1/4 (7:02 - 10:42 i dalej jako 9/1)
  • 1/5 (18:22 - 23:40 z 9/3)

Boże Narodzenie i Wielkanoc:
  • 1/1 (6:40 - 23:09)
  • 1/2 (7:04 - 14:20, 14:20 - 23:25)
  • 1/3 (7:28 - 22:45)
  • 1/4 (10:34 - 18:41 z 8/4 przed służbą i na 8/4 po służbie)

Podział na brygady w czasie wakacji



Dzień powszedni:
  • 1/1 (5:10 - 19:22)
  • 1/2 (5:25 - 23:41)
  • 1/3 (5:46 - 8:57 i dalej jako 9/8, 11:59 - 18:35 wcześniej jako 9/8)
  • 1/4 (5:36 - 22:42)
  • 1/5 (4:57 - 8:46, 13:15 - 18:09)
  • 1/6 (5:10 - 23:01)
  • 1/7 (6:16 - 10:23, 13:51 - 23:21)

Soboty:
  • 1/1 (5:44 - 23:21)
  • 1/2 (6:02 - 23:41)
  • 1/3 (5:04 - 23:01)
  • 1/4 (5:24 - 9:07)
  • 1/5 (18:22 - 22:42 wcześniej jako 9/3)
  • 1/6 - kurs uruchamiany na polecenie Centrali Ruchu
  • 1/7 (18:14 - 20:51 wcześniej jako 2/2)

Niedziele:
  • 1/1 (7:42 - 23:21)
  • 1/2 (8:02 - 23:41)
  • 1/3 (7:22 - 23:01)
  • 1/4 (6:42 - 10:42 i dalej jako 9/1)
  • 1/5 (7:02 - 9:42 i dalej jako 9/3, 18:22 - 22:42 wcześniej jako 9/3)
  • 1/6 (10:14 - 10:50 i dalej jako 2/6)
  • 1/7 (18:14 - 20:51 wcześniej jako 2/2)


Remont Potulickiej i Narutowicza



Z dniem 15 kwietnia 2014 roku z powodu kolejnego etapu długo oczekiwanej modernizacji ulicy Potulickiej i ulicy Narutowicza ZDiTM zmienił trasę linii 1.
Linia jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piłsudskiego - plac Rodła - plac Żołnierza Polskiego - plac Brama Portowa - Wyszyńskiego - Dworcowa.

Od 12 maja 2014 linia dalej jeździ na trasie Głębokie - Dworcowa wg specjalnego rozkładu jazdy, z częstotliwością co 6 minut w godzinach szczytu, co 12 minut poza szczytem i co 20 minut w godzinach zmniejszonego natężenia ruchu. Obsługa jest przez zajezdnie Pogodno – (12) w dni powszednie, 6 w soboty i dni świąteczne. Na pętli Głębokie linia zatrzymuje się na torze zewnętrznym.

Powodem takiego stanu rzeczy jest wznowienie ruchu tramwajowego w ulicy Jagiellońskiej (wyremontowane krzyżownice na obu końcach ulicy), zamknięciem ulicy Wawrzyniaka (remont torowiska i trakcji napowietrznej) oraz trwającym dalej remontem ulicy Potulickiej.

W zwiazku trwającą dalej przebudową ulicy Potulickiej i Narutowicza ZDiTM z dniem 5 lipca 2014 zmienił trasę linii, która jeździła na jednokierunkowej trasie półokólnej.

Linia kursowała na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Rodła – plac Żołnierza Polskiego – plac Brama Portowa – Krzywoustego – plac Kościuszki – aleja Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – Głębokie

Po dwuletniej nieobecności na swoją stałą trasę od 1 września 2015 powraca tramwaj linii 1 na odcinku od Bramy Portowej do pętli Potulicka i kursuje na trasie:

Głębokie – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Rodła – plac Żołnierza Polskiego – plac Brama Portowa – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka – Potulicka

Linie obsługuję Zajezdnia Pogodno, która wystawia brygady:

Dzień powszedni

• 1/1 - 5:10-18:24
• 1/2 - 5:25-22:33
• 1/3 - 5:46-22:53
• 1/4 - 5:36-18:33
• 1/5 - 4:55-23:13
• 1/6 - 5:07-18:57
• 1/7 - 6:16-23:33

Soboty:

• 1/1 - 6:02-23:33
• 1/2 - 7:34-22:53
• 1/3 - 5:24-23:13

Dni świąteczne:

• 1/1 - 9:34-23:33
• 1/2 - 7:22-22:53
• 1/3 - 6:42-23:13


Obsługa przystanków na aktualnej trasie:

Głębokie
• Kasyno
• Goplana
• Tor Kolarski
• Spacerowa
Zajezdnia Pogodno
• Unii Lubelskiej
• Traugutta
• Lodogryf
• Piotra Skargi
• Felczaka
• Plac Szarych Szeregów
• Plac Grunwaldzki
• Plac Rodła
• Filharmonia (do 1 września 2015 roku funkcjonowała nazwa "Matejki PZU")
• Plac Żołnierza Polskiego
• Brama Portowa
• Plac Zawiszy
• Sowińskiego
Potulicka

na podstawie: Uwaga tramwaj! oraz informacji własnych
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Paweł Pieńkowski i Kajetan Szmuciński
aktualizacja: paki, X oraz jas59



Patrz także: Pętla tramwajowa Potulicka, Pętla tramwajowo-autobusowa Głębokie, Pętla tramwajowa Las Arkoński, Zajezdnia Pogodno

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2011
 4 lipca - Rozpoczyna się przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości. W związku z tym następuje wstrzymanie ruchu tramwajowego na odcinku od placu Rodła do Bramy Portowej. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
 29 maja - Na wagon 102Na 610'' spada słup trakcyjny. Wydarzenie ma miejsce na Placu Żołnierza Polskiego (przy Bramie Królewskiej). Do 31 maja włącznie linie 1 i 4 kursują do Stoczni Szczecińskiej, natomiast do ul. Czarnieckiego kursują autobusy zastępcze.
1996
 2 stycznia - Ponowne uruchomienie linii 1 na trasie Głębokie (Zajezdnia Pogodno) - Potulicka.
1991
 10 czerwca - Zawieszenie linii 1 w związku z remontem torowiska w alei Wojska Polskiego.
1965
 24 kwietnia - Linię 1 skierowano od pl. Zgody ulicami Obrońców Stalingradu, Wyszaka, Jana z Kolna do Stoczni Szczecińskiej.
1955
 - Oddano do użytku pętlę Głębokie, gdzie przedłużono linię 1. Linię C skrócono do nowej pętli.
1946
 - Linia 1 zaczęła kursować na trasie Zajezdnia Pogodno - Potulicka.
1945
 4 października - Uruchomiono linię 1 na trasie Ostrawicka - pl. Zwycięstwa.
1927
 17 czerwca - Po moście Cłowym linia 1 przekroczyła trzecią rzekę - Regalicę docierając do końcówki tramwajowej przy nowym lotnisku w Dąbiu.
 3 lipca - Wydłużono linię tramwajową na Wojska Polskiego od skrzyżowania z Ostrawicką do Toru Kolarskiego.
1926
 1 października - Wydłużono linię tramwajową na Gdańskiej w pobliże mostu Cłowego.
1925
 26 listopada - Wydłużono linię tramwajową na ulicy Gdańskiej w pobliże obecnej Stoczni Pomerania.
1905
 - Nowowybudowanym mostem Długim (wówczas Hansabrücke) tramwaj linii 1 przekroczył Odrę.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)