Linia 528: Gumieńce - Pomorzany Dobrzyńska

[dodane 22.02.2009, g. 22:31 przez Bauer, ostatnio modyfikowane: 24.07.2009, g. 14:20 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 527: Dworzec Główny - BezrzeczeLinia 529: Plac Rodła - Głębokie Jaworowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Tablica "do góry nogami" - trzeba być nowoczesnym
Tablica "do góry nogami" - trzeba być nowoczesnym
1024x767; 147.3 KB
Okoliczności powstania linii nocnej na Gumieńce, podobnie jak wielu innych linii nocnych w Szczecinie, związane są z likwidacją tramwajów nocnych. To właśnie pojazdy szynowe w postaci linii 8N stanowiły trzon nocnej komunikacji miejskiej na Gumieńcach i okolicach aż do grudnia 1996 roku. Likwidacja tramwajów nocnych wiązała się z uruchomieniem w zamian komunikacji autobusowej. Sfinalizowane zostało to 1 lipca 1997 roku wraz z wielką reformą nocnej komunikacji miejskiej. Od tej pory mieszkańcy Gumieniec korzystali już z autobusu o oznaczeniu 508 kursującego na trasie:

Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny PKP

Latem 2000 roku dokonano wydłużenia trasy linii. Od Dworca Głównego PKP autobus kursował ulicami Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Budziszyńską aż do pętli Pomorzany Dobrzyńska.

Trasa taka obowiązuje do dziś. Jest jedną z mniej stabilnych tras linii nocnych, o czym świadczy kilka dość poważnych objazdów wynikających z większych inwestycji drogowych. Od 3 lipca 2005 roku linia zmieniła trasę z powodu remontu ulicy Krzywoustego. Od Placu Kościuszki kursowała objazdem przez ulicę Łokietka, na której dodatkowo uruchomiono dwa przystanki – „Plac Kościuszki” i „Łokietka”. Na stałą trasę autobusy powróciły dopiero 31 stycznia następnego roku. Kolejny ważny objazd miał miejsce w 2007 roku, a był związany z szeregiem zmian związanych z budową ronda Gierosa. Objazdy w tym rejonie miały miejsce od 11 stycznia do 1 sierpnia.

Od początku istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica. Standardowo kursuje na niej Autosan H6. Zdarzają się wyjątki że pojawiają się inne pojazdy, np. 21 sierpnia 2007 roku na 528 kursował Jelcz 120M 1407, zaś 13 czerwca z racji organizowanych imprez kulturalnych na 528 kursował Ikarus 280 1183.

Długość trasy wynosi 10 kilometrów, zaś czas przejazdu od 18 do 20 minut.

19 kwietnia 2009 roku zmieniono trasę linii 528 by omijała teren budowy ronda u skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego. Kursowała ona trasą Pomorzany Dobrzyńska - ulica Budziszyńska - ulica Smolańska - ulica Chmielewskiego - ulica Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - ulica Wyszyńskiego - Plac Zwycięstwa - ulica Krzywoustego - ulica 26-go Kwietnia - ulica Santocka - ulica Ku Słońcu - Gumieńce W nocy 27/28 lipca 2009 roku po uruchomieniu ruchu samochodowego na wybudowanym już rondzie Pileckiego linia 528 wraca na swoją dawną trasę

Na podstawie informacji własnych
opracował Darek Krukowski



Patrz także: Autosan H6, Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

Najważniejsze daty:
2006
 31 stycznia - Zakończono remont ul. Krzywoustego. W obu kierunkach kursują przez nią autobusy linii 75, 521, 527 i 528. Autobusy linii 61, 61 Bis i 81 kursują tylko w kierunku placu Kościuszki (w przeciwnym kierunku w dalszym ciągu przez ul. Łokietka).
2005
 3 lipca - Ulica Krzywoustego zostaje całkowicie zamknięta. Autobusy linii 61, 75, 81, 521, 527 i 528 oraz linii zastępczej 808 zostają skierowane w obu kierunkach przez ul. Łokietka.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)