Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 528: Gumieńce - Pomorzany Dobrzyńska

[dodane 22.02.2009, g. 22:31 przez 0, ostatnio modyfikowane: 21.02.2018, g. 04:24 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 527: Dworzec Główny - BezrzeczeLinia 529: Plac Rodła - Głębokie Jaworowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Tablica "do góry nogami" - trzeba być nowoczesnym
Tablica "do góry nogami" - trzeba być nowoczesnym
1024x767; 147.3 KB
Okoliczności powstania linii nocnej na Gumieńce, podobnie jak wielu innych linii nocnych w Szczecinie, związane są z likwidacją tramwajów nocnych. To właśnie pojazdy szynowe w postaci linii 8N stanowiły trzon nocnej komunikacji miejskiej na Gumieńcach i okolicach aż do grudnia 1996 roku. Likwidacja tramwajów nocnych wiązała się z uruchomieniem w zamian komunikacji autobusowej. Sfinalizowane zostało to 1 lipca 1997 roku wraz z wielką reformą nocnej komunikacji miejskiej. Od tej pory mieszkańcy Gumieniec korzystali już z autobusu o oznaczeniu 508 kursującego na trasie:

Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny PKP

Latem 2000 roku dokonano wydłużenia trasy linii. Od Dworca Głównego PKP autobus kursował ulicami Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Budziszyńską aż do pętli Pomorzany Dobrzyńska.

Trasa taka obowiązuje do dziś. Jest jedną z mniej stabilnych tras linii nocnych, o czym świadczy kilka dość poważnych objazdów wynikających z większych inwestycji drogowych. Od 3 lipca 2005 roku linia zmieniła trasę z powodu remontu ulicy Krzywoustego. Od Placu Kościuszki kursowała objazdem przez ulicę Łokietka, na której dodatkowo uruchomiono dwa przystanki – „Plac Kościuszki” i „Łokietka”. Na stałą trasę autobusy powróciły dopiero 31 stycznia następnego roku. Kolejny ważny objazd miał miejsce w 2007 roku, a był związany z szeregiem zmian związanych z budową ronda Gierosa. Objazdy w tym rejonie miały miejsce od 11 stycznia do 1 sierpnia.

Od początku istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica. Standardowo kursuje na niej Autosan H6. Zdarzają się wyjątki że pojawiają się inne pojazdy, np. 21 sierpnia 2007 roku na 528 kursował Jelcz 120M 1407, zaś 13 czerwca z racji organizowanych imprez kulturalnych na 528 kursował Ikarus 280 1183.

Długość trasy wynosi 10 kilometrów, zaś czas przejazdu od 18 do 20 minut.

19 kwietnia 2009 roku zmieniono trasę linii 528 by omijała teren budowy ronda u skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego. Kursowała ona trasą Pomorzany Dobrzyńska - ulica Budziszyńska - ulica Smolańska - ulica Chmielewskiego - ulica Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - ulica Wyszyńskiego - Plac Zwycięstwa - ulica Krzywoustego - ulica 26-go Kwietnia - ulica Santocka - ulica Ku Słońcu - Gumieńce W nocy 27/28 lipca 2009 roku po uruchomieniu ruchu samochodowego na wybudowanym już rondzie Pileckiego linia 528 wraca na swoją dawną trasę.

Realizacja zadania pn. ”Budowa sygnalizacji świetlnej wraz z przyłączem na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu – Santocka oraz remontem ulicy Ku Słońcu na odcinku od ulicy Karola Miarki do ronda Lucjana Gierosa, w dniach 18 - 22 października 2010 roku zamknięto dla ruchu jezdnie południową (po stronie cmentarza) ulicy Ku Słońcu na odcinku od ronda Gierosa do ulicy Karola Miarki w związku z układaniem masy bitumicznej na całej szerokości jezdni.

Objazd w kierunku centrum miasta wytyczony został zgodnie z zatwierdzoną czasową organizacją ruchu przez ulicę 26 Kwietnia. Ruch w kierunku ronda Gierosa będzie odbywała się na dotychczasowych zasadach.

• linia 528 w kierunku Pomorzany Dobrzyńska od przystanku „Ku Słońcu” kursowała przez ulice Ku Słońcu – rondo Gierosa - Derdowskiego – Świerczewską – Karola Miarki do ulicy Ku Słońcu i dalej po stałej trasie wg normalnego rozkładu jazdy. W kierunku Gumieniec linia kursowała po stałej trasie. Przystanek „Szkoła Saleziańska” czasowo został przeniesiony na ulice Derdowskiego na zjazd z ronda Gierosa. Przystanek „Karola Miarki” czasowo został przeniesiony z ulicy. Ku Słońcu na ulice Karola Miarki (przystanek wspólny z linią 67).

Prace torowe w ciągu Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii 61, 75, 81, 521, 527, 528 na kierunku do placu Zwycięstwa.

• od ulicy Wyszyńskiego linie kursowały ulicami Niepodległości później następował nawrót na placu Żołnierza i jechały Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałych trasach wg obowiązujących rozkładów jazdy. W kierunku powrotnym autobusy kursowały po stałej trasie.

Z dniem 15 czerwca 2012 roku, na wniosek pasażerów wprowadzono skomunikowanie linii 7 i 528 w dni powszednie na przystanku „Wyszyńskiego” o godzinie 4:52, z uwagi na połączenie na Basenie Górniczym z autobusem linii 73 D o godzinie 5:04.

Odjazd tramwaju linii 7 (brygada 7/7 w aktualnie obowiązującym rozkładzie jazdy, brygada 7/6 w letnim - dopuszczono opóźnienie o 1 minutę w kierunku Basenu Górniczego, po przesiadce pasażerów z linii 528.

Organizacja imprez „The Tali Ships’ Races” (zlot wielkich żaglowców) oraz „Pyromagic” (festiwal sztucznych ogni), w dniach 24 lipca - 12 sierpnia 2013 roku, wymusiła zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

• linia 528 kursowała objazdem w obu kierunkach od przystanku „Wyszyńskiego” (przeniesiony do zatoki na ulicy Wyszyńskiego, słupek nr 10916) przez: Wyszyńskiego - Bramę Portową - Niepodległości - Plac Żołnierza Polskiego - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki/Malczewskiego - Parkowa - Dubois, do przystanku „Dubois” i dalej swoją stała trasą, wg normalnego rozkładu jazdy.

Zaplanowane prace torowe wykonywane przez pracowników spółki Tramwaje Szczecińskie, w nocy z 13/14/, 14/15 i 15/16 kwietnia 2015 roku od godziny 23:00 do godziny 4:00, wymusiły przeniesienie przystanku Dworzec Główny w kierunku Pomorzan, dla linii 528 na przystanek dla linii 87, o tej samej nazwie.

• w kierunku Gumieniec linia 528 kursowała dolną jezdnią ulicy Kolumba, na której na wysokości schodów prowadzących na przystanek tramwajowy, przed przejściem dla pieszych, zlokalizowany został tymczasowy przystanek dla linii. Tym samym czasowej likwidacji uległ przystanek Dworzec Główny (w kierunku Gumieniec) dla linii 528, zlokalizowany na górnej jezdni ulicy Kolumba.

Od 1 lipca 2016 roku wprowadzono skomunikowanie autobusów nocnych.

• linia 528 z Gumieniec 1:55 z linią 536 przyjazd 1:50 (tylko w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę). Dopuszczalne opóźnienie odjazdu 5 min.

1 czerwca 2017 roku, na wniosek pasażerów i Rady Osiedla Gumieńce, ZDiTM uruchomił dodatkowy przystanek "Ku Słońcu" nr 20424 dla linii nocnych 528 i 529 w kierunku Pomorzan i Krzekowa. Przystanek zlokalizowany został w istniejącej zatoce autobusowej przy kompleksie Szkół Salezjańskich na ulicy Ku Słońcu pomiędzy przystankami "Ku Słońcu" na ulicy Okulickiego a "Szkoła Salezjańska".

Na podstawie informacji własnych opracował Darek Krukowski, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy



Patrz także: Autosan H6, Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

Najważniejsze daty:
2006
 31 stycznia - Zakończono remont ul. Krzywoustego. W obu kierunkach kursują przez nią autobusy linii 75, 521, 527 i 528. Autobusy linii 61, 61 Bis i 81 kursują tylko w kierunku placu Kościuszki (w przeciwnym kierunku w dalszym ciągu przez ul. Łokietka).
2005
 3 lipca - Ulica Krzywoustego zostaje całkowicie zamknięta. Autobusy linii 61, 75, 81, 521, 527 i 528 oraz linii zastępczej 808 zostają skierowane w obu kierunkach przez ul. Łokietka.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)