Encyklopedia

Linia 1: Osiedle Zawadzkiego - Potulicka

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

09.10.2022
dodano informację o zmniejszeniu podstawowej częstotliwości kursowania linii Waszka
11.08.2021
Dodano informację o objazdowej trasie w 2021 man
24.05.2021
Dodano informacje o objeździe od 29.05.2021 fan004
15.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków na trasie do Stoczni/Ludowej. Karton_03
13.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
12.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
27.11.2020
Dodano informację o powrocie linii na trasę man
25.07.2020
Dodano informacje o częściowej zmianie trasy jas59
24.07.2020
dodano informację o objeździe do pętli "Głębokie" man
14.03.2020
dodano informacje o objeździe w marcu 2020 man
01.03.2020
dodano informacje do roku 2020 man
19.02.2020
aktualizacja jas59
22.02.2019
Dodano informacje z lat 2017 - 19 jas59
03.09.2015
Dodano informację o starszej historii rozbudowy i kursowania linii jas59
03.09.2015
Dodano informacje o powrocie linii na trasę po remoncie jas59
01.07.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59
13.05.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59
06.09.2012
Dodano informacje o czasie pracy brygad w czasie trwania 3 i 4 etapu prac na Bramie Portowej X
04.07.2012
Dodano informację o zmianach trasy i obsługi taborowej w ramach przebudowy Bramy Portowej paki
01.07.2011
Dodano informację o zmianie trasy linii jas59
30.06.2011
Zaktualizowano czasy pracy brygad w rozkładzie wakacyjnym paki
30.05.2010
Dodano informację o zmianach wprowadzonych na linii 1 22 maja 2010 roku. kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zmianach wprowadzonych 10 kwietnia 2010 roku. kajetansz
11.09.2009
Dodano podział na brygady. kajetansz

Trasa: Osiedle Zawadzkiego —  Szafera — rondo Olszewskiego —  aleja Wojska Polskiego — Piotra Skargi —  plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka 

Historia starsza

zdjęcie
Wyjazd na linię 1 w kierunku Głębokiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Rok 1905 przyniósł rozbudowę sieci tramwajowej. W tym roku przerzucono trasę tramwajową na drugi brzeg Odry i tramwaj po raz pierwszy przekroczył rzekę przez Most Długi (Hansa Brucke) w ciągu ulicy Energetyków do Łasztowni. W tym samym czasie tramwaje otrzymały własną numerację i od tej pory linia kursująca na tej trasie otrzymała numer 1:

Łękno (Westend) - Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie).

zdjęcie
Wakacyjny helmut na 1 wraca z Głębokiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1906 roku wydłużono linię w ciągu Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) do dzisiejszej Wincentego Pola (Lindenhofer). Nowo wybudowana trasa była odcinkiem dwutorowym.

W 1909 roku wydłużono trasę tramwajową o 388 metrów przez Parnicę i 5 lutego 1909 tramwaj pojechał po wybudowanym dwutorowym odcinku na ulicę Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny). Od tamtej pory linia 1 jeździła na trasie:

Łękno ((Westend)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny).

zdjęcie
Najpaskudniejsza reklama na najgłośniejszej modernizacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1912 nadano liniom tramwajowym kolory i linia 1 otrzymała kolor „żółty”. Jej trasa wyglądała następująco:

Wincentego Pola (Neu-Westend)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny).

zdjęcie
102Na na linii 1, kierunek: Głębokie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wybuch I Wojny Światowej przyczynił się do odłożenia wszelkich planów rozbudowy sieci tramwajowej. Dopiero w drugiej połowie lat 20. XX wieku po ciężkim kryzysie następowała stopniowa poprawa sytuacji finansowej, co pozwalało na uruchamianie kolejnych odcinków tras tramwajowych.

Nie inaczej było z trasą na ulicy Gdańskiej, w 1925 roku doprowadzono ją do obecnej Stoczni Pomerania, by rok później w czwartym kwartale 1926 roku dotrzeć w okolice Mostu Cłowego, a w czerwcu 1927 roku przekroczyć go.

zdjęcie
Pierwszy i ostatni sezon przegubów z Pogodna na "jedynce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W ten sposób tramwaj przekroczył trzecią po Odrze i Parnicy rzekę Regalicę, a centrum miasta zyskało bezpośrednie połączenie z nowo otwartym lotniskiem w Dąbiu.

Dzięki temu trasa do lotniska, którą poruszała się linia 1 była najdłuższą trasą w mieście:

Tor Kolarski (Radrennbahn)- Wojska Polskiego (Falkenwalderstraße) - Brama Portowa (Berliner Tor) - Wyszyńskiego (Breitestraße) - Untere Schultzenstraße (dolna Sołtysia) - Königstraße (Nad Wodą łącznik z Św. Ducha) - Splittstraße (Mostowa biegła w stronę Mostu Długiego) - Hansabrücke (Most Długi) - Große Lastadie (Energetyków)- Łasztownia (Lastadie) - Altdammerstraße (Gdańska) - Hauptgüterbahnhof (Port Centralny) - Basen Górnośląski (Steinbruch) – Lotnisko Dąbie (Flughafen).

Końcówka trasy mieściła się w miejscu, gdzie obecnie znajduje się stacja benzynowa. Linia 1 przestała kursować na trasie do lotniska na początku 1945 roku.

Historia nowsza

zdjęcie
Wakacyjne wzmocnienia na linii 1
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po wojnie linia 1 rozpoczęła kursowanie 1 października 1945 roku na trasie Ostrawicka – Wojska Polskiego – Plac Zwycięstwa.

Pod koniec lat 40. ubiegłego wieku linia łączyła już zajezdnię Pogodno z pętlą przy ulicy Potulickiej.

W latach 60. „jedynka” od placu Zgody jeździła przez ulicę Obrońców Stalingradu, plac Żołnierza Polskiego, Wyszaka i Jana z Kolna, kończąc trasę przy Stoczni Szczecińskiej. Po katastrofie tramwajowej na ulicy Wyszaka w 1967 roku, odcinek przy ulicy Wyszaka został wyłączony z ruchu, co spowodowało zmianę trasy linii 1. Od tego czasu tramwaje tej linii jeździły przez ulicę Matejki, Malczewskiego oraz Dubois.

zdjęcie
Odświeżona "stopiątka" #672 na linii 1
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W kolejnych latach były likwidowane torowiska na wielu ulicach, w wyniku czego 1 miała podobną trasę do dzisiejszej. Linia zawitała również na pętlę pętlę „Las Arkoński”, podczas remontu torowiska na ulicy Malczewskiego. Po ponownym uruchomieniu linii na początku 1996 roku, linia kursowała na niezmienionej trasie - od pętli przy Potulickiej do Głębokiego.

zdjęcie
Wakacyjna "jedynka"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
10 kwietnia 2010 roku z powodu zawieszania linii 9 wzmocniono obsługę linii 1. Wraz z przywróceniem kursowania linii 9, 22 maja 2010 przywrócono dotychczasowy rozkład jazdy.

Od 4 lipca 2011 roku do odwołania wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku plac Rodła - Brama Portowa, z powodu przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości.

W związku z tym, zmieniono trasę linii i jeździła ona na tymczasowej trasie: Głębokie – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – plac Rodła – Wyzwolenia – rondo Giedroycia – Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Asnyka – Orzeszkowej – Dworzec Niebuszewo.

13 kwietnia 2012 roku rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Prace budowlane podzielono na sześć etapów. Zmiany dotycząceI etapu ominęły „jedynkę”. WII etapie zwiększono częstotliwość kursowania w okresie pozaszczytowym do 12 minut. 

W etapie III i IV „jedynka” kursowała na trasie Głębokie - Dworzec Niebuszewo z częstotliwością co 12 minut.

zdjęcie
Remont Bramy Portowej objął także modernizację torowisk dochodzących do skrzyżowania
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W etapie V „jedynka” wróciła na stałą trasę przy zwiększonej częstotliwości kursowania w okresie pozaszczytowym. Etap VI wymusił utworzenie z „jedynki” i „dziewiątki” linii okólnych kursujących na trasie: Głębokie - plac Szarych Szeregów - plac Rodła - Matejki - plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa - plac Kościuszki - Wawrzyniaka - Głębokie (linia 1 zgodnie ze wskazówkami zegara, linia 9 - przeciwnie).

Obsługę taborową na „jedynce” zapewnia zajezdnia Pogodno.

zdjęcie
Na miejskie tereny rekreacyjnie dojechać można niskopodłogowym i klimatyzowanym taborem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 15 kwietnia 2014 roku z powodu modernizacji ulic Potulickiej i Narutowicza linia tymczasowo jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piłsudskiego - plac Rodła - plac Żołnierza Polskiego - plac Brama Portowa - Wyszyńskiego - Dworcowa.

zdjęcie
"Jedynka" w tym roku zwiedza różne zakątki miasta
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W zwiazku trwającą dalej przebudową ulicy Potulickiej i Narutowicza  5 lipca 2014 ponownie zmieniono trasę linii, która jeździła na jednokierunkowej trasie półokólnej:

Głębokie – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Rodła – plac Żołnierza Polskiego – plac Brama Portowa – Krzywoustego – plac Kościuszki – aleja Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – Głębokie 

Na swoją stałą trasę „jedynka” powróciła 1 września 2015 roku po oddaniu do użytku zmodernizowanej pętli „Potulicka” i ulic Narutowicza oraz Potulickiej.


zdjęcie
Od wczoraj tramwaje linii 1 i 9 wróciły na swoje trasy do Głębokiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W dniach 13 października 2018 - 15 lutego 2019 roku linia 1 jeździła na skróconej trasie do Zajezdni Pogodno, z powodu przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego, Arkońskiej i Szafera.



zdjęcie
"Jedynka" na jednotorowym odcinku alei Wojska Polskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
19 października 2019 roku nastąpiła jednodniowa zmiana trasy  linii 1. Powodem, była konieczność budowy tzw. bypassa dla tramwajów i na czas tych prac wyłączono kursowanie tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od Głębokiego do placu Gałczyńskiego. Prace trwały w godzinach 5:40–22:40. Na ten czas uruchomiono zastępczą linię autobusową 809.

Linia 1 jeździła na trasie:

Plac Gałczyńskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa (z powrotem: plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — plac Hołdu Pruskiego — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka) — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

zdjęcie
Tatra rusza z nowego przystanku „Rondo Olszewskiego”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 15 stycznia do 13 marca 2020 roku w związku z I etapem przebudowy placu Szarych Szeregów, linia kursowała na częściowo zmienionej trasie, od Wojska Polskiego przez Wawrzyniaka — Bohaterów Warszawy — Jagiellońską i Piastów.

Od 14 marca 2020 roku w związku z rozpoczęciem II etapu przebudowy placu Szarych Szeregów linia została skierowana na trasę:

Głębokie —  aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska —  Pomorzany.
 

1 czerwca 2020 roku linia powróciła na swoją stałą, dotychczasową trasę.

W związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy węzła przesiadkowego Głębokie od 1 sierpnia 2020 roku wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Rondo Olszewskiego – Głębokie. W związku z tym, tramwaje linii 1 kursowały na normalnej trasie od pętli „Potulicka” do przystanku „Rondo Olszewskiego”, a następnie skierowane zostały przez ulicę Arkońską do pętli „Las Arkoński”

W związku z umożliwieniem ruchu pojazdów komunikacji miejskiej do Głębokiego od 1 grudnia 2020 linia powróciła na swoją stałą trasę. Na nowej pętli zatrzymywała się na torze środkowym.

zdjęcie
Kolejny etap przebudowy torowisk tramwajowych spowodował ponowną zmianę trasy „jedynki”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 23 stycznia do 29 maja 2021 roku linia kursowała na zmienionej trasie Głębokie - Stocznia Szczecińska. W dni powszednie w godzinach od 5:30 do 20 oraz wybrane kursy w soboty wydłużone były do pętli „Ludowa”. Powodem zmiany trasy było zamknięcie torowiska od Placu Żołnierza Polskiego do Placu Hołdu Pruskiego i w ulicy Matejki do skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. Odcinek był modernizowany w ramach wielkiej przebudowy torowisk w centrum i na Niebuszewie.

Trasa objazdowa: Głębokie - [...] - Piłsudskiego - Matejki - Malczewskiego - Parkowa - Dubois - Firlika - Antosiewicza - Nocznickiego - (Firlika - Stocznia Szczecińska) - Stalmacha - Druckiego-Lubeckiego - Ludowa - Ludowa

Długość trasy objazdowej:

  • w kierunku Stoczni: 9 km
  • w kierunku Ludowej: 10,7 km
  • w kierunku Głębokiego:
    • z pętli Ludowa: 10,7 km
    • z pętli Stocznia Szczecińska: 9 km

Czas przejazdu na trasie objazdowej:

  • w kierunku Stoczni: 28 minut
  • w kierunku Ludowej: 35 minut
  • w kierunku Głębokiego:
    • z pętli Ludowa: 35 minut
    • z pętli Stocznia Szczecińska: 28 minut

Częstotliwość na trasie objazdowej: bez zmian

Liczba przystanków na trasie objazdowej:

  • w kierunku Stoczni: 19
  • w kierunku Ludowej: 22
  • w kierunku Głębokiego:
    • z pętli Ludowa: 21
    • z pętli Stocznia Szczecińska: 18

29 maja 2021 roku ze względu na rozpoczęcie kolejnego etapu „Torowej Rewolucji” obejmującej aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia i ulicę Piłsudskiego ponownie uległa zmianie trasa linii. „Jedynka” kursowała według specjalnego rozkładu jazdy lecz bez zmiany częstotliwości na zmienionej trasie Głębokieplac RodłaLas Arkońskizajezdnia Pogodno (wybrane kursy na skróconej trasie Głębokieplac RodłaLas Arkoński).

Trasa objazdowa: Głębokie - [...] - Plac Rodła - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego - Niemierzyńska - Arkońska -  Las Arkoński - Arkońska - rondo Olszewskiego - aleja Wojska Polskiego - zajezdnia Pogodno

zdjęcie
„Jedynka” w zimowej szacie na ulicy Arkońskiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
14 i 15 sierpnia 2021 w związku z pracami przy budowie węzła Łękno i jednoczesnym wstrzymaniem ruchu tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od zajezdni Pogodno do placu Gałczyńskiego, linia 1 kursowała na tymczasowej trasie:  GłębokieLas ArkońskiKołłątajaplac Rodła – plac Szarych Szeregów – plac Gałczyńskiego – Turzyn – Brama Portowa – Potulicka 

zdjęcie
Od dziś tramwaje linii 1 kursują na trasie Pomorzany – Osiedle Zawadzkiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponowna zmiana trasy nastąpiła 18 grudnia 2021 roku w związku z zamknięciem torowiska od placu Szarych Szeregów do placu Rodła oraz otwarciem pętli „Osiedle Zawadzkiego”. Tramwaje linii 1 rozpoczęły kursowanie na trasie: Osiedle Zawadzkiego – aleja Wojska Polskiego – aleja Piastów – Pomorzany. Częstotliwość zmieniono na 12 minut w dni powszednie i soboty, w pozostałe dni pozostała ona bez zmian.

27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, linia 1 rozpoczęła kursowanie na nowej, stałej trasie: Osiedle Zawadzkiego - Potulicka.

Katastrofalna sytuacja kadrowa wymusiła wprowadzenie 9 października 2022 roku zmianę podstawowej częstotliwości kursowania wszystkich linii tramwajowych z dotyczasowych 12 minut do 15 minut.

na podstawie: Uwaga tramwaj! oraz informacji własnych
opracował: Michał Pilaszkiewicz mike_1994
współpraca: Paweł Pieńkowski Pepe i Kajetan Szmuciński kajetansz
aktualizacja: paki, X, jas59, man, Karton_03, fan004, Waszka

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • W międzyszczycie: 15 minut
    • Wieczorem: 20 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 15 minut
    • Rano i wieczorem: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 20 minut
  • Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
    • W ciągu dnia: 20 minut
    • Rano i wieczorem: 24 minut