Encyklopedia

Solaris Urbino 18 Hydrogen

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Przegubowa wersja Urbino 18 Hydrogen została oficjalnie zaprezentowana we wrześniu 2022 roku. Pojazd przedstawiony podczas premiery został wyposażony w napęd modułowy, i tym samym nie posiada klasycznej komory silnika.

Napędem autobusu jest ogniwo wodorowe, które pełni funkcję tzw. miniaturowej elektrowni wodorowej, w której wodór jest przekształcany w energię elektryczną. Jego tankowanie zajmuje do około 20 minut, a pojazd każdorazowo może zostać zatankowany ponad 50 kilogramami wodoru w stanie gazowym. Zbiorniki wodoru znajdują się w ośmiu butlach kompozytowych o pojemności 5x312 l i 3x190 l.

Możliwe jest również ładowanie pojazdu za pomocą złącza plug-in. Bateria dostarcza energię elektryczną do silników, wspomagając ogniwo paliwowe w momentach największego zapotrzebowania na moc. Solaris Urbino 18 Hydrogen posiada baterie litowo-jonowe „Solaris High Power” o pojemności 60 kWh, które znajdują wykorzystanie w rekuperacji.

Pojazd napędza elektryczna oś napędowa ZF AVE130 2x125 kW, bądź elektryczny silnik centralny TSA TMF35 (240 kW) z ogniwem wodorowym FCmove™-HD+ o mocy 100 kW.

Jak wynika ze strony producenta, jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym Urbino 18 Hydrogen jest woda. 

Solaris Urbino 18 Hydrogen bez względu na warunki panujące na trasie, według producenta jest w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.

W celu zapewnienia dostatecznego bezpieczeństwa, autobus został wyposażony w nowoczesny, zintegrowany system czujników monitorujących szczelność układu: zawory TPRD, które usuwają wodór w razie wysokiej temperatury, czujniki zderzeniowe, które uruchamiają się w przypadku wypadku w pobliżu instalacji wodorowej, zawory przeciążeniowe, a także czujniki temperatury oraz ciśnienia. Przyłącze do tankowania pojazdu również zostało wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia.

Dzięki usunięciu klasycznej komory silnika, z tyłu autobusu wygospodarowano dodatkowy rząd siedzeń, dzięki czemu istnieje możliwość pomieszczenia w pojeździe do 138 osób.

Ponadto podobnie jak inne modele, Urbino 18 Hydrogen posiada opcjonalnie również rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye - systemu kamer, który zastępuje tradycyjne lusterka, wyświetlając kierowcy obraz z drogi, czy MobilEye Shield plus, który polega na monitorowaniu martwych stef wokół pojazdu.

na podstawie solarisbus.com - autor: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 18 Hydrogen
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
3 (2-2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
18 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
3
Wysokość podłogi:
320 mm
Silnik:
elektryczna oś portalowa ZF AVE130 2x125 kW
silnik trakcyjny TSA TMF35-44-4 240kW
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Liczba miejsc siedzących:
58
Liczba miejsc ogółem:
138
Lata produkcji:
od 2022
System ładowania baterii:
plug-in
Baterie trakcyjne:
litowo-jonowe „Solaris High Power”
Zbiorniki wodoru:
butle kompozytowe 5x312 l
butle kompozytowe 3x190 l