Encyklopedia
Solaris Urbino 18 Hydrogen
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Przegubowa wersja Urbino 18 Hydrogen została oficjalnie zaprezentowana we wrześniu 2022 roku. Pojazd przedstawiony podczas premiery został wyposażony w napęd modułowy, i tym samym nie posiada klasycznej komory silnika.
Napędem autobusu jest ogniwo wodorowe, które pełni funkcję tzw. miniaturowej elektrowni wodorowej, w której wodór jest przekształcany w energię elektryczną. Jego tankowanie zajmuje do około 20 minut, a pojazd każdorazowo może zostać zatankowany ponad 50 kilogramami wodoru w stanie gazowym. Zbiorniki wodoru znajdują się w ośmiu butlach kompozytowych o pojemności 5x312 l i 3x190 l.
Możliwe jest również ładowanie pojazdu za pomocą złącza plug-in. Bateria dostarcza energię elektryczną do silników, wspomagając ogniwo paliwowe w momentach największego zapotrzebowania na moc. Solaris Urbino 18 Hydrogen posiada baterie litowo-jonowe „Solaris High Power” o pojemności 60 kWh, które znajdują wykorzystanie w rekuperacji.
Pojazd napędza elektryczna oś napędowa ZF AVE130 2x125 kW, bądź elektryczny silnik centralny TSA TMF35 (240 kW) z ogniwem wodorowym FCmove™-HD+ o mocy 100 kW.
Jak wynika ze strony producenta, jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym Urbino 18 Hydrogen jest woda.
Solaris Urbino 18 Hydrogen bez względu na warunki panujące na trasie, według producenta jest w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.
W celu zapewnienia dostatecznego bezpieczeństwa, autobus został wyposażony w nowoczesny, zintegrowany system czujników monitorujących szczelność układu: zawory TPRD, które usuwają wodór w razie wysokiej temperatury, czujniki zderzeniowe, które uruchamiają się w przypadku wypadku w pobliżu instalacji wodorowej, zawory przeciążeniowe, a także czujniki temperatury oraz ciśnienia. Przyłącze do tankowania pojazdu również zostało wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia.
Dzięki usunięciu klasycznej komory silnika, z tyłu autobusu wygospodarowano dodatkowy rząd siedzeń, dzięki czemu istnieje możliwość pomieszczenia w pojeździe do 138 osób.
Ponadto podobnie jak inne modele, Urbino 18 Hydrogen posiada opcjonalnie również rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye - systemu kamer, który zastępuje tradycyjne lusterka, wyświetlając kierowcy obraz z drogi, czy MobilEye Shield plus, który polega na monitorowaniu martwych stef wokół pojazdu.
na podstawie solarisbus.com - autor: man
3 (2-2-2-0)
silnik trakcyjny TSA TMF35-44-4 240kW
butle kompozytowe 3x190 l