Encyklopedia

Linia 58: Plac Rodła - Gocław

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach na trasie od 23 marca 2024 man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe placu Rodła man
20.07.2021
Dodano informację o objeździe na placu Rodła man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianie przewoźnika man
19.01.2020
aktualizacja man
14.05.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59 
10.06.2010
Dodano informację czasie pracy 58/1 w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy poszczególnych brygad X

Trasa: Plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki (z powrotem: Matejki — Malczewskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła) — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza (z powrotem: Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka) — Dębogórska — Wiszesława — Strzałowska — Pokoju — Szosa Polska — Policka — Nehringa — Kościelna — Nad Odrą — Lipowa — Gocław

Historia linii

zdjęcie
MAN NL202 w jesienny dzień obsługuje linię 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po wojnie budowano komunikację autobusową od podstaw, a liniom autobusowym nadawano kolejno oznaczenia literowe od A do H. W kronikach jest dziura odnośnie kursowania linii H (obecnej linii 58) i trudno jest ustalić na jakiej jeździła trasie. Jedynie co można powiedzieć, to, że linia ta została zlikwidowana w lipcu 1951 roku. Później, bo w listopadzie 1955 roku wspomina się, że linie autobusowe oznaczane do tej pory literami, zaczęły być oznaczane liczbami (linie A-H jako 51–58). I tak też powstała linia 58.
zdjęcie
Za chwilę Solaris rozpocznie wspinaczkę stromą ulicą Golęcina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 

Następną datą, która pojawia się w kronikach jest rok 1958 - wówczas wspomina się, że linia 58 kursowała w okresie od 10 grudnia do 30 kwietnia 1959 roku przez Przęsocin. Brak jest jednak jej wyszczególnionej trasy.

zdjęcie
Na tej pętli nie zobaczymy już autobusów SPA Klonowica
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 grudnia 1962 roku „tajemnicza” trasa została nieco zmodyfikowana. Linia kursowała od Stoczni przez Cyryla i Metodego – Wilczą – Bogumińską – Szosę Polską – Policką do ulicy Nehringa.

Jako ciekawostkę można dodać, że od 23 lutego do 2 kwietnia 1963 roku uruchomiono również linię wspomagającą, której nadano numer 58 Bis. Kursowała ona na trasie Zajezdnia GolęcinNehringa Pomnik.

10 lipca 1967 roku zmieniła się częściowo trasa linii podstawowej, która zamiast ulicami Cyryla i Metodego, Marcina i Rynkową kursowała ulicą 1 Maja i Wilczą.

zdjęcie
Słoneczny poranek na Gocławiu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 sierpnia 1970 roku skrócono trasę linii 58 o odcinek od przystanku końcowego na ulicy Kościelnej do przystanku przy ulicy Nehringa obok kościoła. W związku z tym autobusy kursowały na trasie Stocznia Warskiego – Nehringa (obok kościoła).

W 1971 roku od 19 lutego autobusy kursowały z Glinek (Kościelna) do Gocławia.

zdjęcie
Teraz świeci słońce, za chwilę będzie deszcz - jesienna pogoda bardzo zmienna jest
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 maja do 13 grudnia tego samego roku z powodu remontu ulicy 1 Maja, linia kursowała w obydwu kierunkach przez ulicę Emilii Plater i Firlika. Trasa linii biegła od Stoczni Warskiego (Szczecińskiej) do Gocławia. Obsługiwana była 8/4 i 4/3 autobusami z 9/17 i 18/23-minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu. Jako, że komunikacja w tym okresie była elastyczna, brygady 58/2, 58/4 i 58/6 w szczycie popołudniowym robiły dodatkowo po jednym kursie do szkoły przy ulicy Polickiej. Dodatkowe kursy wprowadzono na wniosek dyrekcji szkoły.
zdjęcie
Zakurzył i gna dalej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Od 18 lutego do 13 marca 1975 roku na linii 58 wprowadzono awaryjny rozkład jazdy z powodu robót torowych przy pętli na Gocławiu. Trasę linii wydłużono o odcinek Zajezdnia Golęcin Gocław. Obsługiwana była 5-10 autobusami z 8/16-minutową częstotliwością przed i po południu.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Jelcz M11 jeszcze służy, tym razem na linii 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1975 roku linia 58 kursowała na trasie: Stocznia Szczecińska – Firlika  – Plater – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Szosa Polska – Policka – Nehringa – Kościelna – Nad Odrą – Lipowa – Gocław. W tym okresie długość trasy specjalnie nie odbiegała od zaplanowanej. Synchronizowano wówczas rozkłady jazdy z linią 78, zmniejszano obiegi, korygowano odległości pomiędzy przystankami i długości linii, wprowadzano rozkład letni, a także w związku z remontami skracano trasę. W pewnych okresach linia obsługiwana była przez autobusy z polickiej zajezdni. Ciekawostką jest także fakt, że na przełomie XX i XXI wieku na linii kursowały autobusy Autosan H6.

Linia 58 kursowała wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu - w godz. 5-8 oraz 13-16.

7 kwietnia 2003 roku zmieniono rozkład jazdy linii - od tego dnia rozpoczęła kursowanie z częstotliwością 36 minut w zwiększonym zakresie - w dni powszednie w godz. 5-17.

zdjęcie
Ostatnie dni liniowych Jelczy M11 ze SPAK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 września 2003 roku w celu zapewnienia komunikacji miejskiej w głębi osiedla Bukowo i jednoczesnej likwidacji obsługującej je linii 72, zdecydowano się przetrasować linię 58 od przystanku „Nehringa Pomnik” przez ul. Ogrodniczą - Ludgardy - Zagórskiego do przystanku „Fabryka Domów”, gdzie włączała się na swoją stałą trasę.

Częstotliwość kursowania od tego momentu w dni powszednie wynosiła 28 minut w szczycie i 42 minuty poza szczytem. Linia rozpoczęła kursowanie także w soboty i dni świąteczne z częstotliwością 80 minut. Wówczas obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i jednym w pozostałe dni.

Na czas przebudowy ulicy Zagórskiego, w okresie 1 czerwca - 9 października 2004 roku linia 58 kursowała przez ulicę Szosa Polska z pominięciem ulic Ogrodniczej, Ludgardy i Zagórskiego.

2 grudnia 2007 roku obsługę osiedla Bukowo przejęła linia 101, a linia 58 na stałe powróciła na trasę przez Szosę Polską, jednocześnie tracąc jedną brygadę w dni powszednie. 

zdjęcie
Wyjazd na ostatnią prostą przed pętlą "Gocław"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 16 czerwca 2008 roku z powodu budowy kanalizacji i zamknięcia dla ruchu kołowego ulicy Kościelnej na odcinku od ulicy Dąbrówki do ulicy Nehringa, skrócono trasę linii do tymczasowej pętli „Nehringa” (zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Nehringa i Polickiej). Spowodowało to uszczuplenie rozkładu do jednej brygady, wykonującej kurs co godzinę. 18 października 2008 roku linia powróciła na trasę sprzed przebudowy.

zdjęcie
Solaris jedzie w kierunku Gocławia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 stycznia 2014 roku zmodyfikowano trasę linii 58 w celu usprawnienia obsługi rejonów Żelechowej i Golęcina linią dzienną zwykłą.

Przeniesiono jej przystanek końcowy ze Stoczni Szczecińskiej na Plac Rodła (dotychczasowy peron linii 59). Przekierowano ją także z ulicy Bogumińskiej i skierowano w obu kierunkach na nowy odcinek trasy: ulicami Hożą — Robotniczą — Dębogórską — Wiszesława — Strzałowską — Pokoju i dalej po starej trasie do pętli „Gocław”.

Zsynchronizowano i połączono również obsługę brygad z linią 59.

Od początku powstania, linia 58 była obsługiwana głównie przez zajezdnię Klonowica.

zdjęcie
Wraz z końcem stycznia SPAK zakończył obsługę linii 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od stycznia 2015 do marca 2020 dwie brygady w dni powszednie obsługiwała także zajezdnia SPPK. „Polickie” brygady 6 kwietnia 2020 roku przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

Od 1 lutego 2021 obsługą linii w całości zajmuje się PKS Szczecin wysyłając na nią 9 pojazdów w dni powszednie, 4 w soboty oraz 2 w pozostałe dni (zadania łączone z linią 59).

film
0:54
odtwórz
Objazdowe 58 podąża na plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ulicy Hożej, od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku autobusy linii 58 kursowały w obu kierunkach objazdem z pominięciem ulicy Obotryckiej: od ulicy Wilczej przez ul. Komuny Paryskiej – Rugiańską – Lubeckiego – Robotniczą – Grzymińską i Studzienną. Na trasie objazdu obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Tym razem powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

zdjęcie
W północnych dzielnicach Szczecina czas się zatrzymał
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 58. Autobusy kursujące w kierunku Gocławia od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. 9 października 2021 likwidacji uległy wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Autobusy linii 58 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
  • „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).

zdjęcie
Dwudrzwiowy Mercedes rozpoczyna kolejny kurs do placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie Placu Rodła, autobusy linii 58 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku Placu Rodła ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek końcowy „Plac Rodła” pozostał w dotychczasowej lokalizacji, zaś zlikwidowany został dotychczasowy przystanek przelotowy „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła.
W kierunku pętli „Gocław” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Zlikwidowane zostały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Malczewskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie Placu Rodłalinia 58:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” kursowała przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomione zostały przystanki: „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego;
  • w kierunku pętli „Gocław” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na Placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (dla wsiadających, nr 11534) na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Filharmonia” i „Plac Żołnierza Polskiego”

Autobusy między kursami rozpoczęły odbywanie postojów na przystankach technicznych (bez wymiany pasażerów) w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki (na wysokości KFC i PZU).

Ponadto tego dnia uruchomiono dla linii dodatkowe przystanki „Strzałowska Wiadukt nż” (w kierunku placu Rodła) w ciągu ulicy Strzałowskiej na wysokości posesji nr 40 oraz „Bogumińska Park nż” w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą (w kierunku Gocławia).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych 
opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie: 40 minut
  • Soboty:
    • Rano: 60 minut
    • W ciągu dnia: 40 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 60 minut

Operator: PKS Szczecin