Szczecin Blog

 Linia 78: Kołłątaja - Osiedle Arkońskie

[dodane 03.10.2008, g. 13:56 przez 0, ostatnio modyfikowane: 13.02.2018, g. 04:13 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 77: Osiedle Bukowe - Osiedle KasztanoweLinia 79: Osiedle Słoneczne - Jezierzyce »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
MAN podczas odpoczynku przed kolejnym kółkiem
MAN podczas odpoczynku przed kolejnym kółkiem
1024x768; 124.1 KB
Trasa: Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Wiśniowy Sad – Osiedle Arkońskie.

Dawne dzieje



Z powodu robót torowych na odcinku Zajezdnia Golęcin – Golęcin uruchomiona została w dniu 7 lutego 1984 roku linia 78. Kursowała ona na trasie Ludowa – Gocław. Jej długość wynosiła 9,2 km. Przelot trasy 25-26 minut, obsługiwana była 3-5 autobusami z 12-20 minutową częstotliwością odpowiednio w szczycie i po szczycie. W dni świąteczne przelot wynosił 25 minut, linię obsługiwały trzy autobusy z 20-minutową częstotliwości.

W czasie jej kursowania w tym okresie zmniejszano i zwiększano ilość taboru do jej obsługi, zwiększono czas przejazdu i zsynchronizowano go z rozkładem jazdy linii 58. Roboty na tym odcinku zakończono i 19 listopada 1984 roku linia 78 została zawieszona.

10 kwietnia 1987 roku ponownie uruchomiono czasowo linię 78 z powodu przeprowadzanych prac w ciągu ulicy Kościelnej. Linia jeździła na trasie Gocław – Skolwin (Inwalidzka). Długość trasy 9,1 km, przelot 20 minut w ciągu całego dnia, obsługiwana była 3-5 autobusami z częstotliwością 10-16 minut odpowiednio przed południem i po południu. Natomiast w dni świąteczne trzema autobusami w ciągu całego dnia z 18-20 minutową częstotliwością.

Od 17 listopada 1987 roku wprowadzono na linie dodatkowe kursy przez ulice: Dąbrówki i Kościelną. W związku z tym linia zwiększyła swoją długość do 9,7 km. Przelot trasy wynosił 23-24 minuty 3-6 autobusami z 10-18 minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po. W dni świąteczne linia była obsługiwana trzema autobusami przez cały dzień z 18-20 minutową częstotliwością, odpowiednio przed południem i po. Na tej trasie została zlikwidowana 13 stycznia 1988 roku.

Ponownie linie 78 uruchomiono 19 stycznia 1989 roku na trasie Osiedle Bukowe – Ludowa. Długość trasy wynosiła 16,5 km, a jej przelot 34–44 minuty. Obsługiwana była 5 autobusami z 17-minutową częstotliwością. Na tej trasie jeździła do 18 października 1989 roku. Została skrócona wówczas do Osiedla Słonecznego. Długość trasy wynosiła 15,9 km, przelot 33-42 minuty 4 autobusami z 20/21-minutową częstotliwością.

Od 15 października 1990 roku linia została skrócona do Stoczni Warskiego, jej trasa wynosiła 14,1 km, obsługiwana była 3 autobusami w ciągu całego dnia z częstotliwością 22 minuty. 1 marca 1991 roku, po uruchomieniu linii pospiesznych, na tej trasie zostaje zlikwidowana.

Tego samego dnia linia 78 zostaje uruchomiona na trasie Kołłątaja – Osiedle Arkońskie. Długość trasy wynosiła 2,7 km, przelot 8 minut, obsługa 2-3 autobusami z 8-12 minutową częstotliwością przed południem i po.

3 stycznia 1994 roku przestaje kursować z powodu złego stanu torowiska linia 3, co powoduje przedłużenie linii 78, która kursuje teraz codziennie na trasie: Osiedle Arkońskie – Wiosny Ludów- Chopina – Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja – Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński. Długość trasy 5,3 km, przelot 16 minut w ciągu całego dnia powszedniego i świątecznego, obsługa 2-4 autobusami w dni powszednie i świąteczne. Całą linie obsługuje zajezdnia Klonowica. W tym samym czasie powstaje linia nocna oznaczona numerem 78N, kursująca na tej samej trasie co 78.

26 lipca 1997 roku linia 78 po zakończonym remoncie średnim torów w ciągu ulicy Niemierzyńskiej i Arkońskiej zostaje zlikwidowana. Linię tramwajową "3" wydłużono z zajezdni Niemierzyn do Lasu Arkońskiego. Dodano natomiast dwa autobusy do obsługi linii 51, na której zwiększono częstotliwość kursowania z 18 do 9 minut w ciągu dnia powszedniego.

31 sierpnia 1998 roku linię 78 uruchomiono na polecenie Urzędu Miejskiego. Testy trwały do 30 listopada. Kursowała ona od poniedziałku do piątku, bez sobót i dni świątecznych. Kursowała na trasie Osiedle Arkońskie – Chopina – Krasińskiego – Wyzwolenia – Malczewskiego – Matejki – Plac Rodła (obecny peron linii F).

Powrót następował po trasie: Plac Rodła – Wyzwolenia – Kołłątaja (pętla) – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Osiedle Arkońskie. Długość trasy wynosiła 4.425 metrów, obsługa 2-3 autobusami z 12-18 minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po. Linia powstała z podziału linii 51.

4 stycznia 1999 roku wraca na stałą trasę Osiedle Arkońskie - Kołłątaja

Dzień dzisiejszy



Obecnie linia ta kursuje tylko w dni powszednie: co około 16 minut do godziny 19, a następnie co około 20 minut i obsługiwana jest łącznie przez 4 brygady (wspólne z linią 51) z SPA Klonowica. Obsługiwana jest przez tabor typu „MAXI”, zarówno autobusami niskopodłogowymi jaki i Jelczami 120M.

Brygady obsługujące obydwie linie:

51-78/1 - (5:01-22:45)
51-78/2 - (5:17-22:55)
51-78/3 - (5:33-23:00)
51-78/4 - (5:17-19:46)

Na czas budowy kolektora deszczowego z dniem 9 lipca 2009 roku do odwołania ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej będzie ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii autobusowej 51, 69, 78, 87, 523, 530, 532. Prace wykonywała firma ENERGOPOL – SZCZECIN Spółka Akcyjna.

• Linie 51, 78, 87, 530, 532 w kierunku ulic Orzeszkowej i Warcisława kursowały po stałych trasach wg obowiązującego rozkładu jazdy. W kierunku pętli Kołłątaja kursowały częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” linie kursowały ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałych trasach wg obowiązującego rozkładu jazdy.

• w związku z licznymi wnioskami pasażerów, od dnia 24 lipca 2009 roku uruchomiono przystanek tymczasowy dla linii 51, 78, 87 na ulicy Niemcewicza przed skrzyżowaniem z rondem Sybiraków. Przystanek zlokalizowany na dotychczasowym przystanku dla linii nocnych.

• w dniach 31 lipca - 12 sierpnia 2009 roku linie autobusowe B, 51, 78, 87, 530, 532 na kierunku do ulicy Krasińskiego kursują ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałych trasach wg dotychczasowego rozkładu jazdy.

Wycinka drzew na ulicy Chopina pomiędzy ulicą Broniewskiego a Wszystkich Świętych w dniach 17 - 20 stycznia 2011 roku - wymusiła przesunięcie o około 100 metrów przed skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego przystanku „Chopina” w kierunku Krasińskiego, dla linii 51, 78, 80, B, 532. Po zakończeniu wycinki przystanek powrócił na stałe miejsce.

Zmiany od 1 maja 2011



W związku z wydłużeniem niektórych kursów linii 51 do pętli "Głębokie" dołożono piątą brygadę oraz zmodyfikowano częstotliwość kursowania autobusów na linii 78: w godzinach 6:00-18:00 co 15 minut, w pozostałym okresie - co 20 minut. Obsługa taborowa oraz dni kursowania pozostają bez zmian.

Czasy pracy brygad prezentują się następująco:
  • 78/1 - (4:54-20:01, zadanie łączone z 51/1)
  • 78/2 - (5:14-23:07, zadanie łączone z 51/2)
  • 78/3 - (5:15-22:51, zadanie łączone z 51/3)
  • 78/4 - (5:07-22:34, zadanie łączone z 51/4)
  • 78/5 - (6:04-22:54, zadanie łączone z 51/5)


Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńska i Niemcewicza, z dniem 18 lipca 2011 roku (w komunikacji nocnej od 18/19 lipca 2011 roku) wymusił zmiany w komunikacji autobusowej.

• autobusy linii 51, 78, 87, B, 525 i 532 jeżdżą objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza” (ul. Niemcewicza).

• autobusy linii 51, 78, 87, 525 i 532 zatrzymywały się na dodatkowym przystanku „Orzeszkowej”, a linia „B” na tymczasowym przystanku „Niemcewicza” (ul. Kołłątaja) zlokalizowanym vis-a-vis pętli autobusowej „Kołłątaja”.

Z dniem 28 sierpnia 2012 roku przeniesiono przystanek „Chopina” dla linii 51, 78, B i 532 w kierunku Krasińskiego Wiadukt do nowej zatoki przystankowej za skrzyżowaniem, przy akademikach.

Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie i dotyczą zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej, z dniem 4 listopada 2013 roku (zmiany w organizacji ruchu wprowadzane sukcesywnie pomiędzy 4 października a 4 listopada).

• najważniejszą zmianą jest stworzenie węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy Rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych 2, 12 oraz autobusowych 51, 57, 63, 69, 78, 82, 87 i B (linie 69 i B będą korzystały z tego węzła wyłącznie w kierunku Osiedla Arkońskiego i ul. Rugiańskiej).

• uruchomienie zintegrowanego węzła przesiadkowego skróci czas podróży do centrum i z centrum, ułatwi przesiadkę oraz ograniczy do minimum przemieszczanie się pasażerów z jednego środka transportu na drugi (rano z autobusu do tramwaju, popołudniu / wieczorem z tramwaju do autobusu) a także poprawi płynność ruchu.

• linia 51, 78 i 87 w obu kierunkach jeżdżą przez ulice Orzeszkowej i Asnyka (z pominięciem dotychczasowego odcinka ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicą Orzeszkowej i Rondem Sybiraków. W kierunku Osowa, Warszewa, Podbórza i Osiedla Arkońskiego autobusy zatrzymują się dodatkowo na przystanku Dworzec Niebuszewo, który zlokalizowany jest na ulicy Orzeszkowej na wysokości pętli tramwajowej.

Na podstawie: www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90, informacji własnych oraz przy współpracy z Pawłem Pieńkowskim, komunikatów ZDiTM
opracował Michał Szczerbiński współpraca Jacek Kalicki oraz Janusz Światowy



Patrz także: Linia 51: Kołłątaja - Osów, Pętla autobusowa Kołłątaja

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)