Encyklopedia

Linia 78: Kołłątaja - Osiedle Arkońskie

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

25.08.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 2 września 2023 man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe od 30 kwietnia 2022 man
12.12.2021
Dodano informację o objeździe od 18 grudnia man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
20.03.2020
dodano informacje o tymczasowym zawieszeniu linii man
13.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 - 2012 jas59 
29.04.2011
Dodano informację o zmianach od dnia 1 maja 2011 roku paki
12.10.2008
Dodano informacje o przeszłości linii Pepe
11.10.2008
Uzupełniono informacje o likwidacji linii w 1991 roku. Mareczek

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej (z powrotem: Orzeszkowej — Boguchwały — Asnyka) — Krasińskiego — Chopina — Wiśniowy Sad — Osiedle Arkońskie

Dawne wcielenia linii

Zastępcza linia 78

film
0:33
odtwórz
Ex-berliński MAN wjeżdża na pętlę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu robót torowych prowadzonych na odcinku Zajezdnia Golęcin – Golęcin, w dniu 7 lutego 1984 roku uruchomiono zastępczą linię 78 na trasie LudowaGocław. Jej długość wynosiła 9,2 km. Obsługiwana była 3-5 autobusami z 12-20 minutową częstotliwością odpowiednio w szczycie i po nim. W dni świąteczne linię obsługiwały trzy autobusy z 20-minutową częstotliwością.

W czasie jej kursowania w tym okresie zmniejszano i zwiększano ilość taboru do jej obsługi, zwiększono czas przejazdu i zsynchronizowano go z rozkładem jazdy linii 58. Roboty na tym odcinku zostały zakończone 19 listopada 1984 roku i tym samym linia 78 została zawieszona.

zdjęcie
Linia 78 na objeździe podczas remontu pętli Kołłątaja
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
10 kwietnia 1987 roku ponownie uruchomiono czasowo linię 78 z powodu przeprowadzanych prac w ciągu ulicy Kościelnej. Linia jeździła na trasie GocławSkolwin (Inwalidzka). Obsługiwana była 3-5 autobusami z częstotliwością 10-16 minut odpowiednio przed południem i po południu. Natomiast w dni świąteczne trzema autobusami w ciągu całego dnia z 18-20 minutową częstotliwością.

17 listopada 1987 roku wprowadzono na linię dodatkowe kursy przez ulice Dąbrówki i Kościelną. Na tej trasie została zlikwidowana 13 stycznia 1988 roku.

Linia 78 na prawobrzeżu

Ponownie linię 78 uruchomiono 19 stycznia 1989 roku na trasie Osiedle Bukowe Ludowa. Obsługiwana była 5 autobusami z 17-minutową częstotliwością.

zdjęcie
Jelczyk wjeżdża na Osiedle Arkońskie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
18 października 1989 roku skrócono linię do pętli „Osiedle Słoneczne”. Do jej obsługi skierowano 4 autobusy z 20-21-minutową częstotliwością,

Ponowne skrócenie - tym razem z drugiej strony - do Stoczni Warskiego (Szczecińskiej) nastąpiło 15 października 1990. Jednocześnie z obsługi usunięto jedną brygadę, zaś częstotliwość kursowania wynosiła 22 minuty.

1 marca 1991 roku, po uruchomieniu linii pospiesznych, linia 78 na tej trasie została zlikwidowana.

78 na Niebuszewie

zdjęcie
Jeden z trzech klonowickich Jelczy M11
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Tego samego dnia - 1 marca 1991 uruchomiono linię 78 na nowej trasie Kołłątaja  Osiedle Arkońskie. Za jej obsługę odpowiadały 2-3 autobusy z 8-12-minutową częstotliwością kursowania przed i po południu.

Z powodu złego stanu technicznego torowiska w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej, 3 stycznia 1994 skrócono trasę tramwajów linii 3 do przystanku „Zajezdnia Niemierzyn”. W celu obsługi tymczasowo wyłączonego odcinka trasy, wydłużono linię 78 na odcinku od pętli „Kołłątaja” przez aleję Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńską – Arkońską do pętli „Las Arkoński”.

Długość jej trasy wynosiła wówczas 5,3 km, jej przelot 16 minut, zaś do obsługi kierowano 2-4 autobusy z zajezdni Klonowica.

W tym samym czasie powstała również linia nocna oznaczona numerem 78N, kursująca na tej samej trasie co jej dzienny odpowiednik.

Linia 78 po zakończonym remoncie torowiska i powrocie linii 3 na trasę do pętli „Las Arkoński” ,w dniu 26 lipca 1997 roku została zlikwidowana. Dodano natomiast dwa autobusy do obsługi linii 51, na której zwiększono częstotliwość kursowania z 18 do 9 minut w ciągu dnia powszedniego.

Obecny kształt linii

zdjęcie
Jelcz M11 w drodze na Kołłątaja
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
31 sierpnia 1998 roku na polecenie Urzędu Miejskiego uruchomiono testowo linię 78 (wydzielając jej wariant z linii 51) na trasie: Osiedle Arkońskie – Chopina – Krasińskiego – Wyzwolenia – Malczewskiego – Matejki – Plac Rodła (peron przy wejściu do hotelu „Radisson”) – aleja Wyzwolenia – Kołłątaja (pętla) – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Osiedle Arkońskie.

Kursowała ona wyłącznie w dni powszednie, zaś jej testy trwały do 30 listopada 1998. Długość trasy wynosiła 4,42 km, zaś do obsługi kierowano 2-3 autobusy z 12-18-minutową częstotliwością przed i po południu.

Dzień dzisiejszy

zdjęcie
Klonowicka "solniczka" w obsłudze linii 78
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 stycznia 1999 roku linia powróciła na stałą trasę Kołłątaja – Osiedle Arkońskie.

Obecnie linia kursuje wyłącznie w dni powszednie do godziny 20. Obsługa jej brygad jest zsynchronizowana i połączona z liniami 51 oraz 92. Obsługiwana jest przez tabor klasy MAXI z zajezdni Klonowica.

zdjęcie
Na tym odcinku ulicy Krasińskiego zwykle można zobaczyć tylko linię B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego 9 lipca 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z tym uległa zmianie trasa linii, która w kierunku pętli „Kołłątaja” kursowała częściowo zmienioną trasą - z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja, od przystanku „Krasińskiego” ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursowała objazdem ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego.

zdjęcie
MAN w jesiennej scenerii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w trasie linii 78. Autobusy jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

W celu ułatwienia przesiadek w relacjach autobus-tramwaj, 4 listopada 2013 roku wprowadzono zmianę organizacji ruchu komunikacji miejskiej na Niebuszewie oraz jednocześnie zmiany w kursowaniu linii 78.

Przystanek „Niemcewicza” w kierunku Niebuszewa został przeniesiony na ulicę Asnyka za rondo Sybiraków, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Kadłubka. Zaczął on pełnić rolę wspólnego przystanku autobusowo-tramwajowego. Ponadto na tej samej wysokości uruchomiono również wspólny przystanek w kierunku przeciwnym.

Dodatkowo autobusy tej linii skierowano na nowy odcinek trasy – zamiast przez ulicę Kołłątaja, w obu kierunkach przez ulicę Asnyka z obsługą nowo uruchomionego przystanku „Dworzec Niebuszewo” (tylko w kierunku Niebuszewa) znajdującego się na wysokości przystanku tramwajowego.

W dniach 21-25 marca 2020 w związku ze zmianami spowodowanymi pandemią COVID-19 i znacznym ograniczeniem kursowania komunikacji miejskiej, linia była zawieszona.

Od 9 stycznia do 9 października 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana na objazd: w kierunku Osiedla Arkońskiego - przez ulice Barbary-Długosza-al. Wyzwolenia-Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”, a w przeciwnym kierunku - przez Krasińskiego-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”.

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 78 została skierowana na objazd od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, Niemcewicza, Długosza, Barbary, Kołłątaja, rondo Sybiraków, Niemcewicza, Długosza, al. Wyzwolenia, do ulicy Krasińskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Krasińskiego” w kierunku Kołłątaja przeniesiono na ulicę Naruszewicza na odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Krasińskiego i Niemcewicza. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano  w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku bliżej ronda Sybiraków.  20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska tramwajowego w okolicach pętli „Dworzec Niebuszewo”, od 18 grudnia 2021 autobusy linii 78 w obu kierunkach kursowały objazdem ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanków „Krasińskiego”. Dla obu kierunków obowiązywały przystanki „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka od 30 kwietnia 2022 skierowano linię 78 na objazd. Od ulicy Kołłątaja autobusy kursowały objazdową trasą przez ulice: Barbary, Długosza, Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynne były przystanki „Niemcewicza” w obu kierunkach. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.

Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 4 września 2023 roku linia 78 powróciła do kursowania ulicami Kołłątaja – Asnyka – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy oraz uruchomiono dodatkowe w kierunku pętli „Kołłątaja”

  • „Dworzec Niebuszewo” (nr 14712) zlokalizowany w ciągu ulicy Orzeszkowej przed skrzyżowaniem z ul. Boguchwały,
  • „Boguchwały” (nr 14631) zlokalizowany w ciągu ulicy Boguchwały przed skrzyżowaniem z ulicą Asnyka.

Na podstawie: www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90, informacji własnych oraz przy współpracy z Pawłem Pieńkowskim, komunikatów ZDiTM
opracował Michał Szczerbiński współpraca Jacek Kalicki oraz Janusz Światowy

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • Poza szczytem: 20 minut

Operator: SPA Klonowica