Encyklopedia

description Konstal 105Ne

dodane 10.03.2007, godz. 0:08 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 26.01.2008, godz. 19:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

26.01.2008
Dodano informacje o przydziale wagonów do poszczególnych zajezdni zdjęcie profilowe użytkownika X X
14.03.2007
Dodano zdjęcie składu. zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
Po zakończeniu produkcji tramwajów typu 105Nb, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami. W latach 1993-1994 Konstal wyprodukował 18 wagonów typu 105Ne. Wszystkie wagony trafiły do Warszawy. Rozdzielono je do dwóch zajezdni: dwa składy (1408+1407 i 1410+1409) trafiły do zajezdni R-2 Praga, natomiast 14 wagonów do zajezdni R-3 Mokotów (składy: 1394+1393, 1396+1395, 1398+1397, 1400+1399, 1402+1401, 1404+1403 oraz 1406+1405). Do dnia dzisiejszego pełnią one służbę liniową.

Posiadają one typowe dla 105-tek pudło czterodrzwiowe, jednak wykonane z grubszej blachy (2mm). Drzwi bez dolnych szyb (z wyjątkiem drzwi kabiny motorniczego) zostały wyprodukowane z tworzyw sztucznych i współpracują z napędami produkcji IFE. Dodatkowo zamontowano uchylne okna.

Od strony technicznej odświeżonym elementem są wózki typu 2NNa z nowym typem wkładek amortyzujących i systemem smarowania kół. Napędzane są 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. W wagonach wmontowano nową szafę bezpiecznikową, oraz zainstalowano tylny pulpit manewrowy. Stanowisko motorniczego pozostało takie samo jak w wozach typu 105Nb. W czasie eksploatacji w niektórych wagonach zostały wprowadzone drobne zmiany. Podczas NG (naprawy głównej) niektóre z nich otrzymały wyłączniki szybkie i pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, oraz Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz