Encyklopedia
Konstal 105Ne
dodane przez Mario; zmodyfikowane przez X
26.01.2008
Dodano informacje o przydziale wagonów do poszczególnych zajezdni X
14.03.2007
Dodano zdjęcie składu.
MQ

Po zakończeniu produkcji tramwajów typu 105Nb, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami. W latach 1993-1994 Konstal wyprodukował 18 wagonów typu 105Ne. Wszystkie wagony trafiły do Warszawy. Rozdzielono je do dwóch zajezdni: dwa składy (1408+1407 i 1410+1409) trafiły do zajezdni R-2 Praga, natomiast 14 wagonów do zajezdni R-3 Mokotów (składy: 1394+1393, 1396+1395, 1398+1397, 1400+1399, 1402+1401, 1404+1403 oraz 1406+1405). Do dnia dzisiejszego pełnią one służbę liniową.
Posiadają one typowe dla 105-tek pudło czterodrzwiowe, jednak wykonane z grubszej blachy (2mm). Drzwi bez dolnych szyb (z wyjątkiem drzwi kabiny motorniczego) zostały wyprodukowane z tworzyw sztucznych i współpracują z napędami produkcji IFE. Dodatkowo zamontowano uchylne okna.
Od strony technicznej odświeżonym elementem są wózki typu 2NNa z nowym typem wkładek amortyzujących i systemem smarowania kół. Napędzane są 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. W wagonach wmontowano nową szafę bezpiecznikową, oraz zainstalowano tylny pulpit manewrowy. Stanowisko motorniczego pozostało takie samo jak w wozach typu 105Nb. W czasie eksploatacji w niektórych wagonach zostały wprowadzone drobne zmiany. Podczas NG (naprawy głównej) niektóre z nich otrzymały wyłączniki szybkie i pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu.
Posiadają one typowe dla 105-tek pudło czterodrzwiowe, jednak wykonane z grubszej blachy (2mm). Drzwi bez dolnych szyb (z wyjątkiem drzwi kabiny motorniczego) zostały wyprodukowane z tworzyw sztucznych i współpracują z napędami produkcji IFE. Dodatkowo zamontowano uchylne okna.
Od strony technicznej odświeżonym elementem są wózki typu 2NNa z nowym typem wkładek amortyzujących i systemem smarowania kół. Napędzane są 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. W wagonach wmontowano nową szafę bezpiecznikową, oraz zainstalowano tylny pulpit manewrowy. Stanowisko motorniczego pozostało takie samo jak w wozach typu 105Nb. W czasie eksploatacji w niektórych wagonach zostały wprowadzone drobne zmiany. Podczas NG (naprawy głównej) niektóre z nich otrzymały wyłączniki szybkie i pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, oraz Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz
Zobacz też:
Konstal 105N
▪
Konstal 105N1k
▪
HCP 105N/2
▪
105N2k/2000
▪
Konstal 105Na
▪
Konstal 105NaDK
▪
Konstal 105Nb
▪
Konstal 105Ne
▪
Konstal 105Nf
▪
Konstal 105Ng
▪
CW 105Ng/S
▪
Konstal 105Np
▪
Konstal 105NW
▪
Konstal 105Nz
▪
Konstal 106N
▪
Konstal 106Na
▪
Konstal 108N
▪
Konstal 111N
▪
H. Cegielski FPS 123N