Encyklopedia

description Konstal 105Nf

dodane 2.03.2007, godz. 20:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 27.01.2008, godz. 20:39 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

14.03.2007
Dodano zdjęcie składu i wnętrza. zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
Po zakończeniu dostaw wagonów typu 105Ne, rozpoczęto produkcję kolejnej wersji produktów z serii 105. W latach 1994-1996 chorzowski Konstal wyprodukował 44 wagony typu 105Nf, przy czym wszystkie trafiły do Warszawy. Wagony te w stosunku do swoich poprzedników otrzymały nowy pulpit motorniczego wraz z nowymi mechanizmami pedałów i ogrzewaniem nawiewnym.

Część wagonów otrzymała dodatkowo okna uchylne zamykane z dwoma uchwytami i zatrzaskami sprężynowymi, a także z jednym uchwytem, zamykane na wcisk. W tramwajach tych zamontowano również drzwi z tworzyw sztucznych bez dolnej szyby współpracujące z napędem drzwiowym firmy IFE. Zastosowano nowe wózki typu 2NNf z systemem smarowania obrzeży kół. Wagony są napędzane 4 silnikami trakcyjnymi LTd-220 o mocy 41,5kW każdy. Część wagonów otrzymała nowe połówkowe pantografy typu OTK-2 z automatycznym sterowaniem. W ramach napraw serwisowych wykonywanych w Konstalu również pozostałe tramwaje otrzymały pantografy połówkowe. Kilka lat później w niektórych wagonach zamontowane zostały wyłączniki szybkie.

Konstal 105Nf w Warszawie



Od 1994 do 1996 roku do Warszawy trafiły łącznie 44 wagony typu 105Nf. Składy zostały rozdzielone dla R-2 Praga, R-3 Mokotów i R-4 Żoliborz. Wagony posiadają numeracje w zakresie 1411 – 1456 (42 wagony połączone w składy; numery 1423 i 1424 posiada skład 105Ng).

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz