Encyklopedia

description Linia 801: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)

dodane 7.12.2008, godz. 23:08 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe; zmodyfikowane 14.04.2014, godz. 18:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

14.04.2014
Informacja o ponownym uruchomieniu linii 15 kwietnia 2014 roku. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
05.09.2012
Dodano informacje o trasie, godzinach kurowania, czasie pracy brygad podczas trwania trzeciego etapu prac na Bramie Portowej zdjęcie profilowe użytkownika X X
13.09.2010
Dodano informację o uruchomieniu linii na czas obchodów 65 lat komunikacji miejskiej w powojennym Szczecinie oraz 100 lat linii kolejowej do Trzebieży. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
W swojej dotychczasowej karierze linia 801 była uruchamiana czterokrotnie. Jako, że była i jest uznawana za linię na specjalne okazje, jej kursowanie ograniczyło się do jednodniowych lub kilkudniowych epizodów.

Pierwszym z nich było obsługiwanie trasy: Wyszyńskiego - Zdroje - Osiedle Słoneczne w dniach 27 - 30 czerwca 1997 roku. Jeździły wówczas na tej linii trzy autobusy z 15-minutową częstotliwością kursowania. Pokonywały one odległość 11.060 metrów w ciągu 17-18 minut. Linia była zorganizowana na potrzeby prawobrzeżnych pasażerów w ramach obchodów Dni Morza.

Drugi raz linię tą można było zobaczyć na ulicach naszego miasta 21 sierpnia 2004 roku podczas zorganizowanej przez STMKM imprezy otwartej pod nazwą "125 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Linia tramwajowa 801 składała się z dwóch brygad, obsługiwanych taborem zabytkowym z zajezdni Pogodno. Na brygadę pierwszą wyjechał wagon N 167, natomiast brygadę drugą obsługiwał wagon 4N 216. Trasa wiodła od Dworca Głównego PKP (wyjazd o godzinie 9:25) przez ulice: Nabrzeże Wieleckie, Wyszyńskiego, Niepodległości, Matejki, aleje: Piłsudskiego i Wojska Polskiego do zajezdni tramwajowej Pogodno (przyjazd o godzinie 9:55). Była tzw. linią dowozową zbierającą chętnych jadących na w/w imprezę komunikacyjną.

Po raz trzeci numerek 801 został użyty dla pojazdów autobusowych 8 kwietnia 2008 roku, kiedy to brak prądu w Szczecinie i okolicach spowodował pozostanie w zajezdniach wszystkich tramwajów. Wobec czego na siedmiu liniach (w tym 801) pojawiły się zastępcze autobusy. Linia ta kursowała na trasie: Plac Rodła - Plac Grunwaldzki - Plac Sprzymierzonych - Aleja Wojska Polskiego - Głębokie z częstotliwością 12-15 minut w szczycie i 30 poza szczytem. Obsługa należała do PKS Gryfice, SPPK i SPA Klonowica. Wystawiono między innymi: MAN-y NG313 755 i 756, Volvo B10MA 1568, Ikarusy 280 1097 i 1184, Mercedesa O303-11R, Jelcza L11/2 oraz Ikarusa 260.
Po raz trzeci linia 801 kursowała 23 sierpnia 2008 roku, ponownie jako "dowozówka", tym razem na imprezę pod nazwą "80-lecie komunikacji autobusowej w Szczecinie". Swój odjazd z przystanku "Osiedle Słoneczne" miała o godzinie 10:30 (przystanki na trasie: "Sanktuarium" 10:33, "Emilii Gierczak" 10:40). Do zajezdni Niemierzyn dojechała o godzinie 11. Drugi kurs wykonała po zakończeniu imprezy na trasie: SPA Klonowica, "Traugutta", "Plac Rodła LOT", "Basen Górniczy", "Emilii Gierczak", "Wiosenna", aż do pętli "Osiedle Słoneczne". Linię obsługiwał Ikarus 280 2252, choć w pierwotnych planach miało być to Volvo B10MA.

Czwarta odsłona linii 801 to linia specjalna, uruchomiona 18 września 2010 w celu dowiezienia wszystkich chętnych uczestników obchodów 65 lat komunikacji miejskiej w powojennym Szczecinie i 100 lat linii kolejowej ze Szczecina do Trzebieży z Dworca Głownego do Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki. Na linii 801 pojawił się skład wagonów zabytkowych 4N1+4ND1 293II+343. Odjazd z przystanku "Dworzec Główny" nastąpił o godzinie 10:10. Trasa: Dworzec Główny - ulica Kolumba - ulica Chmielewskiego - ulica Smolańska - aleja Powstańców Wielkopolskich - aleja Piastów - ulica Piłsudskiego - aleja Wyzwolenia - ulica Krasińskiego - ulica Niemierzyńska - Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.Przystanki obowiązujące na trasie wraz z godzinami odjazdów:
  • Dworzec Główny (kierunek Pomorzany) - 10:10
  • Pomorzany dla wysiadających - 10:16
  • Plac Kościuszki - 10:25
  • Plac Szarych Szeregów - 10:29
  • Plac Grunwaldzki - 10:30
  • Plac Rodła - 10:32
  • Muzeum Techniki - 10:40


Po raz piąty linia została reaktywowana w dniu 12 maja 2012. Związane to było z rozpoczęciem trzeciego etapu prac na Bramie Portowej. Wówczas linia kursowała na trasie: Plac Rodła - aleja Wyzwolenia - plac Żołnierza Polskiego - aleja Niepodległości - Brama Portowa (w kierunku Potulickiej przejazd buspasem wyznaczonym na placu Zwycięstwa) - 3 Maja - plac Zawiszy - Owocowa - Czarnieckiego - Potulicka (nawrót ulicami Piekary - Dąbrowskiego - Mierosławskiego - Madalińskiego - Grudziądzką - Piekary) z częstotliwością:
  • w dni powszednie w godzinach szczytu co 6 minut,
  • w międzyszczycie, w soboty w godzinach 9-18 oraz niedziele w godzinach 11-18 co 12 minut,
  • w pozostałym okresie co 20 minut
.

Linia była obsługiwana taborem MAXI w dni powszednie (1 autobus z SPA Dąbie, 2 z SPPK i 2 z PKS) i MEGA przegubowym w soboty i dni świąteczne (1 autobus z SPA Klonowica i 2 z PKS). Autobusy zatrzymywały się na przystankach:
  • Plac Rodła - przystanek linii nocnych w kierunku Kołłątaja,
  • Plac Rodła LOT (kierunek Potulicka) - przystanek wspólny z liniami pospiesznymi w kierunku prawobrzeża,
  • plac Żołnierza Polskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Brama Portowa KFC (kierunek Plac Rodła) - przystanek obok restauracji KFC,
  • Brama Portowa (kierunek plac Rodła) - dodatkowy przystanek za skrzyżowaniem ulic 3 Maja i Dworcowej,
  • Brama Portowa (kierunek Potulicka) - tymczasowy przystanek linii nocnej 529 w kierunku Potulickiej,
  • Plac Zawiszy (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Owocowa (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Sowińskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Potulicka - przystanek linii nocnych.


Podział na brygady przedstawiał się następująco:

Dni powszednie
  • 801/1 - (6:01-23:06 PKS)
  • 801/2 - (4:51-21:10 SPPK)
  • 801/3 - (4:57-9:05;13:57-18:05 SPAD)
  • 801/4 - (5:46-23:40 SPPK)
  • 801/5 - (4:45-9:17;14:01-17:53 PKS)


Soboty
  • 801/1 - (4:45-18:32 SPAK)
  • 801/2 - (4:58-23:09 PKS)
  • 801/3 - (9:01-23:06 PKS)


Dni świąteczne
  • 801/1 - (4:45-23:18 SPAK)
  • 801/2 - (4:58-23:06 PKS)
  • 801/3 - (10:47-18:26 PKS)


Szósta odsłona nastąpiła 15 kwietnia 2014 roku, kiedy rozpoczęła się modernizacja ulicy Potulickiej. Tym samym uruchomiono kolejny raz linię 801, tym razem jako linię zastępczą. Linia kursuje na trasie Czarnieckiego – ulica Czarnieckiego – ulica Owocowa – aleja 3-go Maja – plac Zwycięstwa – aleja Wojska Polskiego – plac Zgody – ulica Obrońców Stalingradu – Plac Andersa. Droga powrotna wygląda następująco: Plac Andersa – ulica Obrońców Stalingradu – aleja Niepodległości – aleja 3-go Maja – ulica Owocowa – ulica Kaszubska – ulica Czarnieckiego – Czarnieckiego. W godzinach 5:00 – 6:00 linia kursuje co 7 – 8 minut, w godzinach 6:00 – 17:30 co 6 minut, w godzinach 17:30 – 20:00 co 12 minut, w godzinach 20:00 – 23:00 co 20 minut.

Przystanki obowiązujące na trasie:
  • Czarnieckiego
  • Plac Zawiszy
  • Brama Portowa
  • Plac Zwycięstwa (w kierunku Placu Andersa)
  • Plac Zgody (w kierunku Placu Andersa)
  • Plac Andersa
Na podstawie informacji własnych oraz komunikatów ZDiTM
opracował: Paweł Pieńkowski
aktualizacja: X, Kajetan Szmuciński
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.