Encyklopedia
Linia 801: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)
dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez
man




W swojej dotychczasowej karierze linia 801 była uruchamiana ośmiokrotnie - poraz pierwszy w 1997 roku. Ostatni raz kursowała w 2019 r. z okazji 140-lecia Komunikacji MIejskiej w Szczecinie. Jako, że była i jest uznawana za linię na specjalne okazje, jej kursowanie ograniczyło się do jednodniowych lub kilkudniowych epizodów.
Po raz pierwszy...
Za pierwszym razem linia 801 jako linia autobusowa obsługiwała trasę: Wyszyńskiego - Zdroje - Osiedle Słoneczne w dniach 27 - 30 czerwca 1997 roku. Jeździły wówczas na tej linii trzy autobusy z 15-minutową częstotliwością kursowania. Pokonywały one odległość 11.060 metrów w ciągu 17-18 minut. Linia była zorganizowana na potrzeby prawobrzeżnych pasażerów w ramach obchodów Dni Morza.
Odsłona druga - tym razem jako tramwaj
Drugi raz linię tą można było zobaczyć na ulicach naszego miasta 21 sierpnia 2004 roku podczas zorganizowanej przez STMKM imprezy otwartej pod nazwą "125 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Linia tramwajowa 801 składała się z dwóch brygad, obsługiwanych taborem zabytkowym z zajezdni Pogodno. Na brygadę pierwszą wyjechał wagon N 167, natomiast brygadę drugą obsługiwał wagon 4N 216. Trasa wiodła od Dworca Głównego PKP (wyjazd o godzinie 9:25) przez ulice: Nabrzeże Wieleckie, Wyszyńskiego, Niepodległości, Matejki, aleje: Piłsudskiego i Wojska Polskiego do zajezdni tramwajowej Pogodno (przyjazd o godzinie 9:55). Była tzw. linią dowozową zbierającą chętnych jadących na w/w imprezę komunikacyjną.Odsłona trzecia - na ratunek tramwajom
Po raz trzeci numerek 801 został użyty dla pojazdów autobusowych 8 kwietnia 2008 roku, kiedy to bezpradu2008 i okolicach spowodował pozostanie w zajezdniach wszystkich tramwajów. Wobec czego na siedmiu liniach (w tym 801) pojawiły się zastępcze autobusy. Linia ta kursowała na trasie: Plac Rodła - Plac Grunwaldzki - Plac Sprzymierzonych - Aleja Wojska Polskiego - Głębokie z częstotliwością 12-15 minut w szczycie i 30 poza szczytem. Obsługa należała do PKS Gryfice, SPPK i SPA Klonowica.Tego dnia na linii widziano między innymi:
- MAN-y NG313 755 i 756,
- Volvo B10MA 1568,
- Ikarusy 280 1097 i 1184,
- Ikarusa 260,
- Mercedesa O303-11R,
- Jelcza L11/2.
Wersja numer cztery
Po raz czwarty linia 801 kursowała 23 sierpnia 2008 roku, ponownie jako "dowozówka", tym razem na imprezę pod nazwą "80-lecie komunikacji autobusowej w Szczecinie". Swój odjazd z pętli Osiedle Słoneczne miała o godzinie 10:30 (przystanki na trasie: "Sanktuarium" 10:33, "Emilii Gierczak" 10:40). Do zajezdni Niemierzyn dojechała o godzinie 11.
Drugi kurs wykonała po zakończeniu imprezy na trasie: SPA Klonowica, "Traugutta", "Plac Rodła LOT", "Basen Górniczy", "Emilii Gierczak", "Wiosenna", aż do pętli Osiedle Słoneczne. Linię obsługiwał Ikarus 280 2252, choć w pierwotnych planach miało być to Volvo B10MA.
Odsłona piąta
Trasa: Dworzec Główny - Kolumba - Chmielewskiego - Smolańska - aleja Powstańców Wielkopolskich - aleja Piastów - Piłsudskiego - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego - Niemierzyńska - Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.
Piąta odsłona linii 801 to linia specjalna, uruchomiona 18 września 2010 w celu dowiezienia wszystkich chętnych uczestników obchodów 65 lat komunikacji miejskiej w powojennym Szczecinie i 100 lat linii kolejowej ze Szczecina do Trzebieży. Zabytkowe tramwaje kursowały spod Dworca Głownego do Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.
Na linii 801 pojawił się skład wagonów zabytkowych 4N1+4ND1 293II+343. Odjazd z przystanku "Dworzec Główny" nastąpił o godzinie 10:10. Przystanki obowiązujące na trasie wraz z godzinami odjazdów:
- Dworzec Główny (kierunek Pomorzany) - 10:10
- Pomorzany dla wysiadających - 10:16
- Plac Kościuszki - 10:25
- Plac Szarych Szeregów - 10:29
- Plac Grunwaldzki - 10:30
- Plac Rodła - 10:32
- Muzeum Techniki - 10:40
Wersja szósta - ponownie za „jedynkę”
Po raz szósty linia została uruchomiona w dniu 12 maja 2012. Związane to było z rozpoczęciem trzeciego etapu prac na Bramie Portowej. Wówczas linia kursowała na trasie:Plac Rodła - aleja Wyzwolenia - plac Żołnierza Polskiego - aleja Niepodległości - Brama Portowa (w kierunku Potulickiej przejazd buspasem wyznaczonym na placu Zwycięstwa) - 3 Maja - plac Zawiszy - Owocowa - Czarnieckiego - Potulicka (nawrót ulicami Piekary - Dąbrowskiego - Mierosławskiego - Madalińskiego - Grudziądzką - Piekary).
Pojazdy kursowały z częstotliwością:
- w dni powszednie w godzinach szczytu co 6 minut,
- w międzyszczycie, w soboty w godzinach 9-18 oraz niedziele w godzinach 11-18 co 12 minut,
- w pozostałym okresie co 20 minut.
Linia była obsługiwana taborem MAXI w dni powszednie (1 autobus z SPA Dąbie, 2 z SPPK i 2 z PKS) i MEGA przegubowym w soboty i dni świąteczne (1 autobus z SPA Klonowica i 2 z PKS). Autobusy zatrzymywały się na przystankach:
- Plac Rodła - przystanek linii nocnych w kierunku Kołłątaja,
- Plac Rodła LOT (kierunek Potulicka) - przystanek wspólny z liniami pospiesznymi w kierunku prawobrzeża,
- plac Żołnierza Polskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
- Brama Portowa KFC (kierunek Plac Rodła) - przystanek obok restauracji KFC,
- Brama Portowa (kierunek plac Rodła) - dodatkowy przystanek za skrzyżowaniem ulic 3 Maja i Dworcowej,
- Brama Portowa (kierunek Potulicka) - tymczasowy przystanek linii nocnej 529 w kierunku Potulickiej,
- Plac Zawiszy (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
- Owocowa (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
- Sowińskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
- Potulicka - przystanek linii nocnych.
Podział na brygady przedstawiał się następująco:
Dni powszednie
- 801/1 - (6:01-23:06 PKS)
- 801/2 - (4:51-21:10 SPPK)
- 801/3 - (4:57-9:05;13:57-18:05 SPAD)
- 801/4 - (5:46-23:40 SPPK)
- 801/5 - (4:45-9:17;14:01-17:53 PKS)
Soboty
Dni świąteczne
Po raz siódmy w mieście
Siódma odsłona nastąpiła 15 kwietnia 2014 roku, kiedy rozpoczęła się modernizacja ulicy Potulickiej. Tym samym uruchomiono kolejny raz linię 801, tym razem jako linię zastępczą. Obsługą linii zajmowała się zajezdnia PKS Szczecin.Linia kursowała na trasie:
Czarnieckiego – ulica Czarnieckiego – Owocowa – aleja 3-go Maja – plac Zwycięstwa – aleja Wojska Polskiego – plac Zgody – Obrońców Stalingradu – Plac Andersa.
Droga powrotna wygląda następująco:
Plac Andersa – Obrońców Stalingradu – aleja Niepodległości – aleja 3-go Maja – Owocowa – Kaszubska – ulica Czarnieckiego – Czarnieckiego.
W godzinach 5:00 – 6:00 linia kursowała co 7 – 8 minut, w godzinach 6:00 – 17:30 co 6 minut, w godzinach 17:30 – 20:00 co 12 minut, w godzinach 20:00 – 23:00 co 20 minut.
Przystanki obowiązujące na trasie:
- Czarnieckiego
- Plac Zawiszy
- Brama Portowa
- Plac Zwycięstwa (w kierunku Placu Andersa)
- Plac Zgody (w kierunku Placu Andersa)
- Plac Andersa
1 września 2015 linia została zlikwidowana.
Po raz ósmy, z okazji 140-lecia KM w Szczecinie
Po raz ostatni linia 801 uruchomiona została w niedzielę 8 września 2019 roku. Dawała ona możliwość dojazdu z pętli Potulicka do Zajezdni Pogodno gdzie odbywała się wystawa taboru tramwajowego.
Odjazd z pętlu przy ulicy Potulickiej odbył się o godzinie 10:30. Linia przejechała ulicami: Potulicką, 3-go Maja, aleją Niepodległości, aleją Kwiatową, plac Hołdu Pruskiego, Piłsudskiego, plac Szarych Szeregów, aleją Wojska Polskiego do Zajezdni Pogodno.
Linię obsługiwał zabytkowy Konstal 4N 216H, a przejazd był bezpłatny.
Na podstawie informacji własnych oraz komunikatów ZDiTM
opracował: Paweł Pieńkowski
aktualizacja: X, Kajetan Szmuciński, Wojciech Szłapacki (fan004)
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.