Encyklopedia
Linia 82: Kołłątaja - Krucza Dom Kombatanta
dodane przez Mareczek; zmodyfikowane przez man
Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Cyryla i Metodego — Sczanieckiej — Wilcza — Przyjaciół Żołnierza — Przyjaciół Ronda — Bandurskiego — Thugutta — Kormoranów — Krucza — Krucza Dom Kombatanta (z powrotem: Krucza — Obotrycka — Wilcza)
Poprzednie wcielenie linii
Historia linii 82 sięga kilku lat wstecz w stosunku do daty jej uruchomienia. Zarządca komunikacji miejskiej już w połowie lat 90. XX wieku planował uruchomienie linii autobusowej obsługującej pensjonariuszy domu kombatanta znajdującego się przy ulicy Kruczej, jednakże protesty lokalnych mieszkańców wstrzymały te plany na ponad 3 lata.Przed jej utworzeniem do ulicy Kruczej linia 82 została uruchomiona w dniu 7 lipca 1997 roku, jako wspomagająca wydłużone linie 65 i 71 podczas remontu ulicy Wyszyńskiego na trasie Basen Górniczy - Gdańska - Energetyków - most Długi - Nabrzeże Wieleckie - Dworcowa - Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - plac Hołdu Pruskiego - zjazd z Trasy Zamkowej - Nabrzeże Wieleckie - most Długi - Energetyków - Gdańska - Basen Górniczy.
Podróżując linią 82 (oraz 65 i 71) w kierunku centrum można było zaliczyć normalnie nieistniejący lewoskręt z mostu Długiego w kierunku Dworca Głównego, natomiast w drodze powrotnej przystanek w tzw. „uchu” u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.
Obsługiwana wówczas była 3-4 autobusami z co 10-12 minutową częstotliwością przed południem i po. Brygady 2, 3 i 4 obsługiwała zajezdnia Klonowica, a brygadę 1 zajezdnia Dąbie. W soboty i dni świąteczne linię obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica. Zlikwidowano ją po zakończeniu remontu 29 października 1997 roku.
Ponownie użyto linii 82 na czas remontu torów w ciągu ulicy Energetyków od dnia 15 czerwca 1998 roku. Kursy linii tramwajowych 7 i 8 skrócono do ulicy Dworcowej, a tramwaj linii 2 skierowano na pętlę „Potulicka”. Linia 82 jeździła na trasie Basen Górniczy – Tkacka. Obsługiwana była 10 autobusami z 3-4-minutową i 6-minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po południu.
Równocześnie z remontem torowiska w ciągu ulicy Energetyków rozpoczęto remont Estakady Pomorskiej w kierunku centrum miasta, a także remont torowiska w ciągu alei Niepodległości i w związku z tym linię 82 wydłużono do Placu Rodła. Nastąpiło to 8 lipca 1998 roku (na ten czas zawieszono kursowanie linii 2 i 3).
7 sierpnia 1998 roku zakończono remont torów w ciągu ulicy Energetyków i linie tramwajowe powróciły na swoją stałą trasę do Basenu Górniczego. Linia 82 została skierowana na trasę z Placu Rodła do Dworca Głównego.
6 września 1998 roku w związku z zakończeniem remontu linia została zlikwidowana.
82 w obecnym kształcie
Pierwszy kurs na trasie: Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Asnyka – Boguchwały – Cyryla i Metodego – Sczanieckiej – Wilcza – Bandurskiego – Thugutta – Kormoranów – Krucza Dom Kombatanta (z powrotem: Krucza – Obotrycka – Wilcza) został wykonany 1 grudnia 1998 roku. Obsługę zapewniał jeden autobus klasy MINI z SPA Klonowica kursujący co około 30-40 minut w godzinach 9:00-16:30.Linia ta przez wiele lat była dość nietypowa jak na szczecińskie warunki. Początkowo zapewniał zazwyczaj jeden konkretny autobus (na początku był to Autosan H6 1748) i kierowca, który kursował tylko na tej linii przez około 1,5-2 lata (w celu przerw w pracy najczęściej w weekend autobus prowadził inny kierowca). Po danym czasie następowała zmiana autobusu oraz kierowcy i tak przez kolejne kilkanaście miesięcy.
Poważniejsze zmiany na linii nastąpiły wraz z powstaniem Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Na skutek cięć rozkładów jazdy, 17 kwietnia 2002 roku wprowadzono zmiany na linii 82 zmniejszając częstotliwość kursowania do 60 minut. W zamian puszczono pojemniejszy autobus, jedynego klonowickiego Jelcza L11 - 150.11 sierpnia 2002 roku w związku z przebudową skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, a także jednoczesnym zaślepieniem wjazdu w ulicę Bandurskiego od ulicy Obotryckiej, którędy dotąd przebiegała trasa, autobusy linii 82 w obu kierunkach skierowano przez ulicę Przyjaciół Żołnierza.
Kolejną datą w historii linii jest 1 czerwca 2006 roku. Wtedy to został wprowadzony autobus niskopodłogowy oraz adnotacja na rozkładach jazdy „wszystkie kursy obsługiwane taborem niskopodłogowym”.
Niecały rok później na prośbę mieszkańców ulicy Kruczej i sąsiadujących dokonano kolejnych zmian. Od 26 lutego 2007 roku wydłużono godziny kursowania linii od 7:30 do 22:30, co wymusiło wprowadzenie dwuzmianowej obsługi linii. Kilka miesięcy później, 1 czerwca 2007 roku wprowadzono korektę rozkładu oraz zmieniono godziny kursowania.
Na dzień dzisiejszy linia obsługiwana jest taborem MIDI lub MAXI, kursuje od 6:30 do 20:30 z częstotliwością co 60 min. Od początku powstania tabor na linii zapewnia zajezdnia Klonowica.W 2013 roku w związku z przebudową sieci wodociągowej linia 82 kursowała objazdem przez ulicę Krańcową, omijając ulicę Thugutta.
W celu ułatwienia przesiadek w relacjach autobus-tramwaj, 4 listopada 2013 roku w obu kierunkach uruchomiono na linii 82 wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy „Niemcewicza” znajdujący się na ulicy Asnyka.
Od 9 stycznia do 9 października 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana objazdem: przez ulice: Barbary-Długosza-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia-Staszica-Ofiar Oświęcimia do ul. Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. W kierunku pętli „Kołłątaja” przez ul. Ofiar Oświęcimia-Staszica i rondo Giedroycia.Przystanek końcowy linii 82, w przeciwieństwie do pozostałych, nie był jednak zlokalizowany na samej pętli, a znajdował się w wydzielonym miejscu przy ul. Barbary.
Od 9 października 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 82 została skierowana na objazd od przystanku „Cyryla i Metodego” przez ulicę Cyryla i Metodego, Niemcewicza, rondo Sybiraków, Kołłątaja, Barbary, Długosza, Niemcewicza, rondo Sybiraków, Niemcewicza do ulicy Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. W rejonie skrzyżowania ulic Cyryla i Metodego, Niemcewicza i Boguchwały uruchomiono tymczasowe przystanki „Boguchwały” w obu kierunkach. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Barbary a rondem Sybiraków bliżej ulicy Barbary. 20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka, 30 kwietnia 2022 linia ponownie trafiła na dwukierunkowy objazd - przez ulice: Ofiar Oświęcimia, Staszica i rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”, zaś w przeciwnym kierunku przez ulice: Barbary, Długosza, aleję Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Ofiar Oświęcimia do przystanku „Cyryla i Metodego” i dalej bez zmian. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.
Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 2 września 2023 roku linia 82 powróciła do kursowania ulicami Kołłątaja – Asnyka – Boguchwały – Cyryla i Metodego do przystanku „Cyryla i Metodego”. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy.
Na podstawie wiedzy własnej opracował Marek Pawlukowicz współpraca Jacek Kalicki, Janusz Światowy
aktualizacja: man
Częstotliwość: 60 minut
Operator: SPA Klonowica
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.