Encyklopedia

Linia 82: Kołłątaja - Krucza Dom Kombatanta

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane przez man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
13.02.2018
Dodano informacje z lat 2002, 2007, 2013 - 2017 jas59
20.06.2010
Dodano informacje o godzinach pracy brygady 82/1 w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
12.10.2008
Dodano informacje szczegółowe o linii w latach 1997 i 1998 Pepe
11.10.2008
Dodano informacje o linii wspomagającej w 1997 r. Mareczek

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Boguchwały — Cyryla i Metodego — Sczanieckiej — Wilcza — Przyjaciół Żołnierza — Przyjaciół Ronda — Bandurskiego — Thugutta — Kormoranów — Krucza Dom Kombatanta

Poprzednie wcielenie linii

film
0:18
odtwórz
Początek trasy linii 82 jest mocno z górki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia linii 82 sięga kilku lat wstecz w stosunku do daty jej uruchomienia. Zarządca komunikacji miejskiej już w połowie lat 90. XX wieku planował uruchomienie linii autobusowej obsługującej pensjonariuszy domu kombatanta znajdującego się przy ulicy Kruczej, jednakże protesty lokalnych mieszkańców wstrzymały te plany na ponad 3 lata.

Przed jej utworzeniem do ulicy Kruczej linia 82 została uruchomiona w dniu 7 lipca 1997 roku, jako wspomagająca wydłużone linie 65 i 71 podczas remontu ulicy Wyszyńskiego na trasie Basen Górniczy - Gdańska - Energetyków - most Długi - Nabrzeże Wieleckie - Dworcowa - Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - plac Hołdu Pruskiego - zjazd z Trasy Zamkowej - Nabrzeże Wieleckie - most Długi - Energetyków - Gdańska - Basen Górniczy.

zdjęcie
Linia 82 po ostatnim kursie, w drodze do zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Podróżując linią 82 (oraz 65 i 71) w kierunku centrum można było zaliczyć normalnie nieistniejący lewoskręt z mostu Długiego w kierunku Dworca Głównego, natomiast w drodze powrotnej przystanek w tzw. "uchu" u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.

Obsługiwana wówczas była 3-4 autobusami z co 10-12 minutową częstotliwością przed południem i po. Brygady 2, 3 i 4 obsługiwała zajezdnia Klonowica, a brygadę 1 zajezdnia Dąbie. W soboty i dni świąteczne linię obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica. Zlikwidowano ją po zakończeniu remontu 29 października 1997 roku.

zdjęcie
Pierwszy z trzech sprowadzonych ostatnio Solarisów zadebiutował kilka dni temu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponownie użyto linii 82 na czas remontu torów w ciągu ulicy Energetyków od dnia 15 czerwca 1998 roku. Kursy linii tramwajowych 7 i 8 skrócono do ulicy Dworcowej, a tramwaj linii 2 skierowano na pętlę Potulicka. Linia 82 jeździła na trasie Basen GórniczyTkacka. Linia była obsługiwana 5-10 autobusami z 3/4 i 6-minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po południu.

Równocześnie z remontem torowiska w ciągu ulicy Energetyków rozpoczęto remont Estakady Pomorskiej w kierunku centrum miasta, a także remont torowiska w ciągu alei Niepodległości i w związku z tym linię 82 wydłużono do Placu Rodła. Nastąpiło to 8 lipca 1998 roku (na ten czas zawieszono kursowanie linii 2 i 3).

zdjęcie
W weekendy to stały bywalec na tej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
7 sierpnia 1998 roku zakończono remont torów w ciągu ulicy Energetyków i linie tramwajowe powróciły na swoją stałą trasę do Basenu Górniczego. Linia 82 została skierowana na trasę z Placu Rodła do Dworca Głównego.

6 września 1998 roku w związku z zakończeniem remontu linia została zlikwidowana.

82 w obecnym kształcie


zdjęcie
"Melon" dla kombatantów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy kurs na trasie Kołłątaja - Rondo Sybiraków - Asnyka - Boguchwały - Cyryla i Metodego - Sczanieckiej - Wilcza - Bandurskiego (początkowo linia nie kursowała przez ulicę Przyjaciół Żołnierza, a z ulicy Wilczej skręcała bezpośrednio w Bandurskiego, przez Przyjaciół Żołnierza kursuje od 2002 roku) - Thugutta - Kormoranów - Krucza Dom Kombatanta (z powrotem: Krucza - Obotrycka - Wilcza) został wykonany 1 grudnia 1998 roku. Obsługę zapewniał jeden autobus "mini" z SPA Klonowica kursujący co około 30-40 minut w godzinach 9:00-16:30.

Linia ta przez wiele lat była dość nietypowa jak na szczecińskie warunki. Początkowo zapewniał zazwyczaj jeden konkretny autobus (na początku był to Autosan H6 1748) i kierowca, który kursował tylko na tej linii przez około 1,5-2 lata (w celu przerw w pracy najczęściej w weekend autobus prowadził inny kierowca). Po danym czasie następowała zmiana autobusu oraz kierowcy i tak przez kolejne kilkanaście miesięcy.

zdjęcie
Długi postój na pętli "Kołłątaja"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Poważniejsze zmiany na linii nastąpiły wraz z powstaniem Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Na skutek cięć rozkładów jazdy, 17 kwietnia 2002 roku wprowadzono zmiany na linii 82 zmniejszając częstotliwość kursowania do 60 minut. W zamian puszczono pojemniejszy autobus, jedynego klonowickiego Jelcza L11 - 150.

Kolejną datą w historii linii jest 1 czerwca 2006 roku. Wtedy to zostaje wprowadzony autobus niskopodłogowy oraz adnotacja na rozkładach jazdy "wszystkie kursy obsługiwane taborem niskopodłogowym".

Niecały rok później na prośbę mieszkańców ulicy Kruczej i sąsiadujących dokonano kolejnych zmian. Od 26 lutego 2007 roku wydłużono godziny kursowania linii od 7:30 do 22:30, co wymusiło wprowadzenie dwuzmianowej obsługi linii. Kilka miesięcy później, 1 czerwca 2007 roku wprowadzono korektę rozkładu oraz zmieniono godziny kursowania.

zdjęcie
Z powodu przebudowy sieci wodociągowej linia 82 kursuje objazdem przez ulicę Krańcową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2013 roku w związku z przebudową sieci wodociągowej linia 82 kursowała objazdem przez ulicę Krańcową, omijając ulicę Thugutta.

Na dzień dzisiejszy linia obsługiwana jest taborem MIDI (zdarzają się wyjątki w postaci taboru klasy MAXI), kursuje od 6:30 do 20:30 z częstotliwością co 60 min. Trasa nie zmieniła się jak dotąd ani razu w historii linii. Od początku powstania tabor na linii zapewnia zajezdnia Klonowica.

Na podstawie wiedzy własnej opracował Marek Pawlukowicz współpraca Jacek Kalicki, Janusz Światowy

aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.