Pętla tramwajowo-autobusowa Gocław

[dodane 17.02.2009, g. 01:55 przez –– stoch, ostatnio modyfikowane: 01.03.2009, g. 18:46 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pętla autobusowa Dąbie OsiedlePętla autobusowa Południowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Schemat pętli "Gocław"
Schemat pętli "Gocław"
1171x808; 93.6 KB

O końcówce na Gocławiu mówiono już w 1929 roku. Wówczas uruchomiono pierwszą linię do tej pętli.
Wagony linii 6 przyjeżdżające na Gocław trzeba było przetaczać starymi metodami aby mogły wrócić do centrum. Nie było tam pętli charakterystycznej dla wszystkich „końcówek" linii tramwajowych w miastach.
Prace przy budowie pętli tramwajowo-autobusowej na Gocławiu rozpoczęto w 1973 roku. Przyszła pętla usytuowana była na podmokłym, torfiastym terenie, w miejscu, w którym przebiegać miały tory trzeba było uformować podłożę (zużyto do tego celu 30 tys. m sześć ziemi). Prace wykonało Szczecińskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych. Dopiero gdy podłoże „uleżało się", we wrześniu 1974 roku, do prac przystąpiło Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych.
Robotnicy KPRI wykonali fundamenty pod słupy trakcyjno-oświetleniowe (fundamenty wsparto na 12-metrowej długości palach wbitych w grunt przez brygady Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15 z Warszawy), a robotnicy Komunalnego Przedsiębiorstwa Remontowo - Budowlanego nr 2 instalowali kable energetycznych. Po wykonaniu tych prac brygady MPK przystąpiły do wieszania trakcji napowietrznej.
Po oddaniu części tramwajowej w 1975 roku trwała dalej budowa stanowisk dla autobusów, budynku z poczekalnią dla pasażerów i pomieszczeniami dla załogi MPK, toalety, stanowiska do napraw autobusów. Przekazanie do użytku całego obiektu nastąpiło na początku 1976 roku.
Pętlę usytuowano u stóp Wieży Bismarcka z nadzieją, że mieszkańcy miasta będą chętnie odwiedzali te rejony. Z wieży rozprzestrzenia się piękny widok na rozlewiska Odry i panoramę miasta.
Obiekt był potęgą wśród szczecińskich końcówek. Był on wyposażony w:

  • 2 perony tramwajowe (z czego 1 jest dziś nieeksploatowany)
  • 2 perony autobusowe
  • peron autobusowy dla pojazdu technicznego
  • peron autobusowy techniczny (na którym "odpoczywał" zdefektowany pojazd)
  • tor tramwajowy, na który spychano zepsuty tramwaj
  • kasę biletową czynną codziennie od 6:30 do 10:30 oraz od 15:30 do 20:00
  • 2 dystrybutory
  • kanał naprawczy

Historia gocławskich linii

LiniaTrasaOkres kursowania w trakcie którego linia kończyła trasę na pętli "Gocław"Uwagi
Linia 5Gocław - Krzekowo23.02.1950 – 22.12.1952Linia na tej trasie kursowała z powodu likwidacji trasy prowadzącej ulicą Druckiego-Lubeckiego do wiaduktu
Linia 6Gocław -Pomorzany05.06.1946 – 22.02.1950od 1954 do dziś
Linia 9Gocław - Wawrzyniaka1954 – 1955
Linia 10Gocław - Potulicka1969 – 21.04.1991
Linia 52Gocław - Police Rynek1955 – 31.08.19621 września 1962 roku linię przedłużono do zajezdni Golęcin
Linia 52 II BisGocław - Stołczyn01.09.1962 – 196?Linia uruchomiona na czas remontu ulicy Nad Odrą
Linia 52AGocław - Skolwin01.03.1967 – 01.03.1968Linia uruchomiona na czas remontów w rejonie Mścięcina
Linia 58Gocław - Stocznia Szczecińska19.02.1971 – 17.02.197514.03.1975 – 15.06.2008od 18.10.2008Od 19.02.1973 linia kursowała na trasie od Gocławia do ulicy Kościelnej. Po niedługim czasie linię przedłużono do stoczni. Od 18 lutego 1975 roku do 13 marca 1975 roku linię wzbogacono o odcinek Gocław - Zajezdnia Golęcin (wówczas prowadzono remonty torowe na pętli Gocław). 14 marca 1975 roku linia 58 ponownie zajeżdża na Gocław. Od 16 czerwca 2008 roku do 17 października 2008 roku z powodu remontów prowadzonych na Skolwinie, Stołczynie i Gocławiu linię skrócono do ulicy Nehringa.
Linia 63 BisGocław - Skolwin12.1997 - ?
Linia 68Gocław - Dworzec Główny05.02.1968 – 18.02.197119 lutego 1971 roku linię przedłużono do Huty "Stołczyn". Było to spowodowane remontem torowiska na ulicy Ludowej oraz ulicy Malczewskiego.
Linia 781. Gocław - Ludowa2. Gocław - Skolwin07.02.1984 – 19.11.198410.04.1987 – 13.01.1988Linia powstała z powodu robót torowych na odcinku od zajezdni Golęcin do Gocławia; w drugim wcieleniu kursowała z powodu robót prowadzonych na ulicy Kościelnej (linia kursowała wówczas z Gocławia do Skolwina).
Linia 102Gocław - Police Tanowska Szkołaod 1974 roku
Linia 806Linia zastępczaLinia 806 jest linią zastępczą za "szóstkę". Linia ta najczęściej wita Gocław. W 2008 roku linia jeździła na trasie Gocław - Wiszesława podczas remontów prowadzonych w tym rejonie miasta, oraz na trasie Gocław - Pomorzany Dobrzyńska z powodu braku prądu w całym mieście i okolicach.
Linia 863Gocław - Wiszesława16.06.2008 – 17.10.2008Linia została uruchomiona z powodu remontów przeprowadzanych na Stołczynie, Skolwinie i Gocławiu; 2 sierpnia 2008 roku linię przedłużono do Ludowej.
Linia PGocław - Police Rynek1929 – 1939

Obecnie linię odwiedza skromna liczba linii:


Przejeżdżają tamtędy autobusy linii:

Na pętli można spotkać głównie klonowickie Jelcze 120M, polickie MAN-y, golęcińskie "helmuty" oraz "stopiątki". Czasami w obsłudze linii 58 można spotkać Volvo B10L-SN12 lub któregoś z MAN-ów.

na podstawie wiedzy własnej opracował: Kamil Stochmal



Patrz także: Linia 5: Stocznia Szczecińska - Krzekowo, Linia 6: Pomorzany - Gocław, Linia 9: Głębokie - Potulicka, Linia 10: (Gocław - Potulicka) Gumieńce - Las Arkoński, Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka, Linia 58: Plac Rodła - (Stocznia Szczecińska) - Gocław, Linia 68: Plac Rodła - (Kormoranów) - Przepiórki, Linia 102: Gocław - Police Tanowska Szkoła, Linia 806: (Linia Zastępcza), Linia 863: (Linia Zastępcza), Linia P: Plac Sprzymierzonych - Police Grzybowa, Linia 526: Dworzec Główny - Police Zajezdnia

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)