Pętla tramwajowo-autobusowa Ludowa

[dodane 06.02.2009, g. 21:03 przez stoch, ostatnio modyfikowane: 11.04.2009, g. 16:48 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pętla tramwajowo-autobusowa GłębokiePętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce »

Więcej informacji...
Schemat pętli tramwajowo-autobusowej "Ludowa"
Schemat pętli tramwajowo-autobusowej "Ludowa"
1255x759; 122.1 KB
Na przełomie 1964 i 1965 roku wybudowano nową pętlę tramwajowo-autobusową oddalaną od zajezdni Golęcin o zaledwie 1 kilometr. "Krańcówka" mieści się przy ulicy Ludowej, lecz początkowo jej nazwa była nieco inna - "Stocznia Remontowa" (pod tą samą nazwą niedaleko wjazdu na pętlę znajduje się przystanek warunkowy). Obiekt posiada 6 peronów - po 3 autobusowe i tramwajowe (z czego 2 tramwajowe są dziś nieeksploatowane liniowo). Na pętli postawiono kasę biletową czynną od poniedziałku do soboty w godzinach 6:00 - 20:00.

Linie na Ludowej

Początkowo na Ludową skierowano linię 5. 27 października 1967 roku dojeżdżała tam również nowa linia tramwajowa 10. Linia powstała z powodu dużego obciążenia "przystoczniowych" linii. Od 1 grudnia 1973 roku pętla gościła pierwsze autobusy, które posiadały tam swój przystanek końcowy. Była to linia 65 kursująca do Pomorzan. Kilka miesięcy później pętla "wzbogaciła się" o jeszcze jedną linię autobusową - 67. Po niedługim czasie ze względu na brak ogumienia autobusów linię skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Stan ten trwał do zakupu Ikarusów 280.26, to jest 1983 roku. W grudniu 1974 roku powstała kolejna linia tramwajowa - 11 jeżdżąca do dziś na tej samej trasie: Ludowa - Pomorzany. Rok później Ludowa zyskała wolny peron, gdyż "dychę" przedłużono do Gocławia. Kolejne zniknięcie z tej pętli dotyczyło linii 65, którą to zlikwidowano 1 grudnia 1976 roku. Następnej zmiany dokonano 28 listopada 1983 roku przedłużając linię 53 do opisywanej pętli. W 1992 roku, po 28 latach kursowania linii 5 do Ludowej, postanowiono ją skrócić. Postanowienie zamieniono w czyn 1 września 1992 roku. Rok później Ludowej zabrano kolejną linię, którą skierowano do Stoczni Szczecińskiej - 53, jednak w przeciwieństwie do linii 5 kursy w szczycie wciąż były wykonywane do Stoczni Remontowej. Po kilku latach szczytowych kursów "szóstki" do Ludowej, wyodrębniono je i utworzono nową linię 6 Bis, która kursowała do 14 kwietnia 2008 roku. W październiku 2001 roku wprowadzono kursy wariantowe linii 69 do Ludowej.

Kolejna reforma na Ludowej nastąpiła 12 kwietnia 2007 roku, kiedy to rozpoczęto remont wiaduktu na ulicy Druckiego-Lubeckiego, a ulica Ludowa otrzymała tymczasowo status dwukierunkowej. Sytuacja ta wymusiła zmiany na pętli. Linia 11 została skierowana do Zajezdni Golęcin, linia 6 Bis zawieszona, a 67 skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Na początku lipca tego samego roku prace zakończono, a linie tramwajowe wróciły na stare trasy. Wyjątkiem była linia 67 - od tej pory kursy do Ludowej są wykonywane tylko w szczycie. Od drugiego dnia sierpnia następnego roku linia 863 z powodu skrócenia "szóstki" została przedłużona do Ludowej. Z powodu robót na ulicy Kolumba linię 6 zawieszono (do 24 sierpnia 2008 roku). W zamian uruchomiono linię AT6 (na tej samej trasie co zawieszona linia 6). Od 4 wrzesnia 2008 roku (godzina 11) wprowadzono zmianę organizacji ruchu w rejonie pętli - samochody poruszające się od strony Gocławia miały nakaz skrętu w ulicę Konarskiego co wymusiło przeniesienie przystanku dla linii 863. Słupek przeniesiono na peron linii 69. 18 października 2008 roku miało nastąpić przdłużenie linii 6 oraz likwidacja linii 863, jednak wszystko się zmieniło - tramwaje nie dojeżdżały do Pomorzan od strony Dworca. Przez 2 dni kursowania linii AT6 na tej samej trasie co w sierpniu przywrócono linię 6, przedłużając ją do Zajezdni Golęcin, a 863 zlikwidowano.

Podsumowując, obecnie przystanek końcowy na Ludowej mają następujące linie:

Przez pętlę przejeżdżają zaś:

Z pętli jest bardzo łatwo dotrzeć do centrum, świadczy o tym doskonałe połączenie z większymi węzłami komunikacyjnymi m.in. "Wyszyńskiego", "Plac Rodła" czy "Kołłątaja". Na pętli można zaobserwować zróżnicowany tabor tramwajowy (od wysłużonych "helmutów" przez "stopiątki" do Tatr), jak i autobusowy (są to głównie Volva, różnego rodzaju MAN-y oraz duma SPAK-u - Solarisy). W nocy można tu spotkać Autosana H6 oraz polickiego "białasa".

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal



Patrz także: Linia 5: Stocznia Szczecińska - Krzekowo, Linia 6: Pomorzany - Gocław, Linia 6 Bis: Pomorzany - Ludowa, Linia 10: (Gocław - Potulicka) Gumieńce - Las Arkoński, Linia 11: Pomorzany - Ludowa, Linia 53: Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska, Linia 65: Rondo Ułanów Podolskich - Turkusowa, Linia 67: Karola Miarki - Ludowa, Linia 69: Kołłątaja - Ludowa, Linia 525: Krzekowo - Wiszesława, Linia 526: Dworzec Główny - Police Zajezdnia, Linia 863: (Linia Zastępcza), Linia AT6: (Linia Zastępcza)

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)