Encyklopedia

Linia 808: (Linia Zastępcza)

dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez man

05.10.2022
Dodano informacje do roku 2022 man
24.10.2017
Dodano informacje o uruchomieniu linii 16 września 2017 na czas remontu torów na Krzywoustego jas59
05.09.2012
Dodano informacje o kursowaniu linii podczas 2 i 3 etapu prac na Bramie Portowej X
19.10.2009
Dodano informację o uruchomieniu linii 808 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. kajetansz

Linia 808 otrzymała swój numer w 2005 roku z myślą o stałej numeracji ustalonej dla linii, które uruchomione miały być jako zastępujące komunikację tramwajową. Ostatnia cyfra numeru 808 oznacza jednocześnie numer tramwaju za który ta linia jeździ.

W swojej dotychczasowej karierze była uruchamiana wielokrotnie i kursowała w zachodniej oraz środkowej części trasy tramwajów linii 8.

Odsłona I

zdjęcie
MAN NG272 na linii 808 odpoczywa na pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 808 miała swoją premierę 25 czerwca 2005 roku, gdy została uruchomiona w zamian za zawieszoną tramwajową linię 8 na trasie Brama Portowa KFC - plac Zwycięstwa - Krzywoustego - plac Kościuszki - Sikorskiego - Ku Słońcu - Gumieńce (z powrotem przez ul. Okulickiego).

Przyczyną jej uruchomienia był rozpoczynający się remont ulicy Krzywoustego od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki

Na trasie obowiązywały przystanki „Brama Portowa KFC", „Plac Zwycięstwa”, zaś dalej autobusy zatrzymywały się na wysokości przystanków tramwajowych dla linii 8.

zdjęcie
Dąbski Ikarus odpoczywa przed następnym kursem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia kursowała z 6-minutową częstotliwością w dni powszednie w godzinach szczytu oraz 8-10 minutową w godzinach pozaszczytowych i w dni świąteczne. Obsługiwana była w dni powszednie przez 9, a w dni świąteczne przez 5 autobusów przegubowych z zajezdni SPAD oraz SPAK. Najczęściej do obsługi wystawiano wszechobecne jeszcze wtedy Ikarusy 280.

Zmiana trasy linii nastąpiła 3 lipca 2005 roku, gdy wszystkie linie dotychczas jeżdżące przez ulicę Krzywoustego skierowano w obie strony przez ulicę Łokietka. Zawieszono wówczas przystanek „Krzywoustego”. W zamian w obu kierunkach autobusy zatrzymywały się na przystanku „Łokietka”, zlokalizowanym przy skrzyżowaniu z ulicą Bogusława. Przystanek „Plac Kościuszki” zlokalizowano (także w obu kierunkach) na ulicy Łokietka, przy skrzyżowaniu z aleją Piastów. Przy wjeździe z ulicy Łokietka na aleję Piastów uruchomiono tymczasową sygnalizację umożliwiającą szybsze włączenie się autobusów do ruchu.

zdjęcie
Strajkujący motorniczowie mają gdzieś mieszkańców miasta, więc sytuację ratują autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza wersja linii 808 kursowała do 26 października 2005 roku, dzień później tramwaje wróciły na ulicę Krzywoustego i na trasę do Gumieniec.

Odsłona II

Kolejny raz linia 808 została uruchomiona z powodu rozpoczęcia budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu, Derdowskiego, Okulickiego i Europejskiej oraz remontu torowiska na odcinku od przystanku „Cmentarz Centralny” do przystanku „Karola Miarki”. Stało się to 21 października 2006 roku. Linię 8 zawieszono, natomiast 808 kursowała na trasie: Plac Kościuszki (przystanek początkowy przy stacji paliw) - Gumieńce (pętla tramwajowa).

Jeździła w dni powszednie z częstotliwością 6 minut w godzinach szczytu, 8-10 minut w międzyszczycie i 20 minut w godzinach wieczornych, a obsługiwały ją: dwa autobusy przegubowe z SPA Klonowica, trzy autobusy przegubowe z SPA Dąbie i jeden autobus przegubowy z SPPK. W dni świąteczne linia kursowała z 12-minutową częstotliwością w godzinach 9-19 i 20-minutową w pozostałym okresie. Obsługiwał ją wtedy jeden autobus przegubowy z SPA Klonowica oraz dwa autobusy MEGA ze SPA Dąbie.

zdjęcie
Klonowicki Jelcz jako linia 808 na swym końcowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 28 sierpnia 2006 zmienił się przydział poszczególnych zajezdni. Do brygady 5 (obsługiwanej najczęściej MAN-em NG262 765) SPPK dostało obsługę najpierw brygady 4, a 5 dni później brygadę 3. Wobec braków taborowych zajezdnia wysyłała na tę linię kilka razy MAN-y NL313-15. Taka sytuacja trwała tylko do 5 września 2006 roku, gdy zmniejszono ponownie liczbę brygad obsługiwanych przez policką zajezdnię do jednej.

9 września 2006 roku ponownie zmieniono obsługę taborową. do trzech zajezdni dołączył PKS Szczecin, który przejął obsługę brygady 3 w dni powszednie i świąteczne. Od PKS-u wymagany był tabor klasy MEGA. Wobec powyższego na linii pojawiły się Mercedesy-Benz O405G.

Miesiąc później, 19 października 2006 roku linia przez jeden dzień z powodu ciągłych zmian w okolicach budowanego ronda kursowała ulicami: Derdowskiego, Kordeckiego i Santocką. Osiem dni później, mimo braku ukończenia ronda, puszczono ruch tramwajowy, zaś linię 808 zlikwidowano.

Odsłona III

zdjęcie
Klonowickie Volvo jako "zatramwaj" widziane na ulicy Pułaskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Było to niezaplanowane wcześniej uruchomienie linii w dniach 7 i 8 kwietnia 2008 roku. Pierwszego dnia kursowanie linii na trasie Plac Kościuszki - Gumieńce wymusił protest motorniczych MZK Szczecin, który w sporej liczbie nie przyszli do pracy. Postanowiono więc zawiesić linie tramwajowe 4, 6 Bis i 8. Oprócz „ósemki” pozostałe dwie pokrywały się z innymi liniami tramwajowymi, wobec czego nie uruchomiono tam komunikacji zastępczej. Linia kursowała przez cały dzień z 12-minutową częstotliwością, obsługiwana przez autobusy Volvo B10MA z dwóch szczecińskich zajezdni.

zdjęcie
"Zatramwaj" wtopiony w krajobraz zabudowań przy ulicy Ku Słońcu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dzień później autobusy linii 808 wyjechały na trasę: Plac Rodła – Plac Grunwaldzki – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Sikorskiego – Ku Słońcu – Kręta/Kwiatowa – Gumieńce.

Powód był jednak zupełnie inny. Brak prądu w Szczecinie i okolicach spowodował pozostanie w zajezdniach wszystkich tramwajów. Wobec czego na 7 liniach pojawiły się ponownie zastępcze autobusy. Tym razem linię na Gumieńce obsługiwały SPA Klonowica, SPA Dąbie oraz PKS Gryfice.

Częstotliwość kursowania linii wynosiła 12 minut w szczycie i 24 minuty poza szczytem.

Odsłona IV

zdjęcie
Mimo, że linia 808 uruchamiana była już wiele razy, to łatwiej jest ustawić uniwersalny napis na wyświetlaczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna odsłona gumienieckiej linii zastępczej trwała od 4 listopada 2008 roku. Zawieszony został ruch tramwajów linii 8, a 808 kursowała na trasie Plac Kościuszki - Gumieńce. Powodem był remont trasy tramwajowej w ciągu ulicy Sikorskiego oraz Ku Słońcu, łącznie z pętlą „Gumieńce”, a także budowa ronda u zbiegu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego.

Autobusy kursowały w dni powszednie z częstotliwością 6 minut w godzinach szczytu, 8-10 minut w okresie międzyszczytowym i 20 minut w godzinach wieczornych. W soboty obowiązywała częstotliwość 8-10 minut w godzinach 9-16, 12 minut w godzinach 16-18 i 20 minut w pozostałym okresie. W niedziele i dni świąteczne w godzinach 10-18 autobusy kursowały co 12 minut, a w pozostałym okresie co 20 minut. Linia obsługiwana była przez trzy zajezdnie.

Po raz ostatni na trasę wyjechała 1 kwietnia 2009 roku, gdyż następnego dnia na Gumieńce wróciły tramwaje linii 8.
Na linii kursowały w dni powszednie następujące brygady:

  • 808/1 (4:43-22:48, SPAK)
  • 808/2 (6:06-10:15, 13:42-18:03, SPAD)
  • 808/3 (4:35-20:29, SPAD)
  • 808/4 (6:07-19:05, SPPK)
  • 808/5 (5:40-23:25, SPAK)
  • 808/6 (6:30-8:08, 13:45-17:46, SPAK)


W soboty były to cztery brygady:

  • 808/1 (4:40-23:25, SPAK)
  • 808/2 (8:19-18:49, SPAK)
  • 808/3 (8:57-23:18, SPPK)
  • 808/4 (4:35-16:01, SPAD)


W dni świąteczne kursowały trzy brygady:

  • 808/1 (4:40-18:49, SPAK)
  • 808/2 (5:00-22:48, SPAK)
  • 808/3 (8:48-23:50, SPPK)

Odsłona V

zdjęcie
Tramwajów niskopodłogowych wciąż nie mamy, ale za to są autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
16 października 2009 rozpoczęto II etap wymiany torowiska na placu Kościuszki. Linię 8 skierowano do Pomorzan, zaś w alei Piastów na odcinku od placu Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską nie kursował żaden tramwaj. Tę lukę w komunikacji tramwajowej i brak tramwajów do Gumieniec wypełniła linia 808, która kursowała do 19 października 2009 roku, gdyż dzień później na swoją trasę wróciły tramwaje linii 8.

Linia kursowała na trasie: Plac Sprzymierzonych - aleja Piastów - Sikorskiego - Ku Słońcu - Gumieńce

Odsłona piąta linii 808 wiąże się również z III etapem remontu torowiska na placu Kościuszki. Wtedy to w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku, od 27 do 29 listopada 2009 roku i od 4 do 6 grudnia 2009 roku linia 808 kursowała na trasie Gumieńce - Plac Kościuszki.

Odsłona VI

zdjęcie
SPA Dąbie jako podstawowa siła linii 808
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz kolejny linię uruchomiono 30 kwietnia 2012 roku podczas trwania II i III etapu przebudowy Bramy Potowej. Wówczas linia kursowała na trasie Basen Górniczy - Gumieńce z częstotliwością:

  • w dni powszednie w godzinach szczytu co 5-7 minut,
  • w międzyszczycie, w soboty w godzinach 9-18 oraz niedziele w godzinach 11-18 co 12 minut,
  • w pozostałym okresie co 20 minut

Na linii 808 obowiązywały wszystkie przystanki na trasie linii 8.

Linia była obsługiwana taborem MEGA z zajezdni Dąbie oraz Klonowica, oraz PKS Szczecin. Podział brygad na linii przedstawiał się następująco:

Dni powszednie

  • 808/1 - (4:27-7:52;14:15-17:49 SPAD)
  • 808/2 - (4:50-9:23;14:18-20:29 PKS)
  • 808/3 - (6:18-17:37 SPAK)
  • 808/4 - (5:50-23:09 PKS)
  • 808/5 - (5:03-8:26;14:35-18:11 PKS)
  • 808/6 - (6:05-9:30;14:43-19:55 SPAD)
  • 808/7 - (6:09-17:19 SPAD)
  • 808/8 - (4:53-8:44;13:43-23:18 PKS)
  • 808/9 - (6:19-17:31 SPAD)
  • 808/10 - (5:18-8:53;13:59-20:19 SPAD)
  • 808/11 - (6:31-17:43 SPAD)
  • 808/12 - (6:35-23:38 PKS

Soboty

  • 808/1 - (4:27-19:33 SPAD)
  • 808/2 - (4:45-19:53 SPAD)
  • 808/3 - (5:02-23:13 SPAD)
  • 808/4 - (7:22-23:33 SPAD)
  • 808/5 - (7:42-23:21 SPAD)

Dni świąteczne

  • 808/1 - (4:27-19:33 SPAD)
  • 808/2 - (4:45-19:53 SPAD)
  • 808/3 - (5:02-23:13 SPAD)
  • 808/4 - (9:22-23:33 SPAD)
  • 808/5 - (9:42-23:21 SPAD)

Odsłona VII

zdjęcie
Volvo dojeżdża na Gumieńce
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas remontu torowisk w ciągu ulicy Krzywoustego, na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki, 16 września 2017 ponownie uruchomiono zastępczą linię 808 kursującą na trasie Brama Portowa - Gumieńce.

Przystanek końcowy „Gumieńce” z powodu trwającej przebudowy pętli, zlokalizowany był na wysokości ul. Kwiatowej. Autobusy nawracały na skrzyżowaniu z ul. Hrubieszowską i dojeżdżały do przystanku technicznego, na którym realizowany był postój autobusów.

Linia była obsługiwana przez wszystkich autobusowych przewoźników - zajezdnię Klonowica, zajezdnię Dąbie, PKS Szczecin oraz SPPK Police.

Od 1 października 2017 nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii 808 we wszystkie dni tygodnia. W dni powszednie kursy wykonywano co 6 minut w godzinach szczytu i co 9 minut w okresie międzyszczytowym.

Początkowo przewidywano zakończenie prac w ciągu ul. Krzywoustego na 28 października 2017 roku, jednak udało się to dokonać 24 października 2017 roku i w związku z tym linia 808 została zlikwidowana.

Odsłona VIII

zdjęcie
Dziś nie zobaczymy Ikarusa na żadnej szczecińskiej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 22 do 28 kwietnia 2018 wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Basen Górniczy - Turkusowa

Uruchomiono wówczas linię 808 kursującą na dwuprzystankowej trasie Basen Górniczy - Hangarowa (parking P+R), kursującą we wszystkie dni tygodnia co 20 minut.

Odsłona IX

Linia 808 jako linia specjalna pojawiła się z okazji organizowanej zabawy sylwestrowej na Jasnych Błoniach w nocy z 31 grudnia 2019 na 1 stycznia 2020.

Kursowała ona na trasie od przystanku „Jasne Błonia” przez al. Wojska Polskiego – pl. Szarych Szeregów – al. Piastów – pl. Kościuszki – Krzywoustego – 26 Kwietnia – Derdowskiego – Okulickiego – Kwiatową – Mierzyn – Dołuje do Dobrej.

Linia zatrzymywała się na przystankach „Jasne Błonia”, „Plac Kościuszki”, „Turzyn Dworzec”, „26 Kwietnia”, „Kmieca”, „Ku Słońcu”, „Gumieńce” (przystanek linii 88) i dalej zgodnie z trasą linii 108 do Dobrej.

Odsłona X

23 sierpnia 2020 w związku z wydobyciem bomby lotniczej z terenu Łasztowni (ulica Władysława IV) wprowadzono czasowe ograniczenia i zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Kursowanie tramwajowej linii 8 zostało zawieszone do zakończenia akcji związanej z wydobyciem bomby, dlatego też została uruchomiona zastępcza linia 808 na trasie Plac Zwycięstwa (przystanek linii 62) Gumieńce.

Odsłona XI

W związku z prowadzeniem prac przy wykonaniu rozjazdów nakładkowych w ciągu ulicy Krzywoustego i na placu Zwycięstwa 9 października 2022 do godz. 12:00 wstrzymano ruch tramwajowy na odcinkach Gumieńce – plac Zwycięstwa i Bohaterów Warszawy – plac Zwycięstwa.

Zawieszono wówczas „ósemkę” i uruchomiono zastępczą linię 808 kursującą na trasie Brama Portowa - Gumieńce kursującą w godz. 5-12 z częstotliwością 20 minut. Operatorem linii była zajezdnia Dąbie.

Próba wykonania rozjazdów nakładkowych nie powiodła się, dlatego wykonawca podjął kolejną próbę tydzień później, 16 października 2022 i ponownie konieczne było uruchomienie zastępczej linii 808 na analogicznej trasie i zasadach, co tydzień wcześniej.

Na podstawie komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz informacji własnych
opracował Paweł Pieńkowski
aktualizacja X, man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.