Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej spółka z o.o. Szczecin

[dodane 24.09.2012, g. 17:42 przez –– Tatra108, ostatnio modyfikowane: 25.09.2012, g. 23:08 przez –– paki]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o. o.Słowniczek »

Więcej informacji...
Mercedes PKS-u na objazdowym 808/3
Mercedes PKS-u na objazdowym 808/3
800x649; 128 KB
Historia dawna...
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochowej w Szczecinie powstało już w 1945 roku. Wówczas organizowało połączenia między Szczecinem a Stargardem Szczecińskim, Gryfinem, Goleniowem i innymi miejscowościami, do których dojazd koleją nie był możliwy ze względu na zniszczenia wojenne.

Ówczesny tabor kursujący między miastami składał się z dwóch typów autobusów, mianowicie były to Büssing 400 i Büssing 900. Kursowały one mniej więcej do połowy lat 50. XX wieku, kiedy to wyeksploatowane zostały zastąpione pierwszymi pojazdami na podwoziu ciężarówki Star 20, zwanymi potocznie Osinobusami. Pierwszy pojazd opuścił fabrykę w Jelczu-Laskowicach już w 1954 roku. Kolejne modele zaczęto produkować już w latach 60. tym razem na podwoziu Stara 28 / 29. W ten sposób w PKS Szczecin znalazło się około 30 sztuk tych pojazdów. I te autobusy nie okazały się trwałe. Szczeciński przewoźnik międzymiastowy zaczął stawiać na kolejne autobusy.

Modelami, które trafiają do Szczecina są Jelcz 043 oraz San H100. Również w latach sześćdziesiątych PKS Szczecin tworzy nowe połączenia do ościennych miejscowości znajdujących się na zachód od Szczecina. 2 listopada 1973 roku podstawowa trasa ze Szczecina do Gryfina otrzymuje numer 104, a wraz z nowym podziałem administracyjnym w czerwcu 1975 roku zostaje przydzielona WPKM Szczecin.

Rok 1974 staje się przełomowym dla PKS-u, ponieważ oprócz "ogórków" i Sanów H100 pojawiają się nowe autobusy - Autosan H9-21. Ze względu na drogie części zamienne i wyeksploatowanie "ogórków" PKS podobnie jak inni przewoźnicy w Polsce postanawia zakupić nowoczesne autobusy produkowane przez węgierski Ikarus. I tak oto w 1985 roku pojawiają się pierwsze autobusy Ikarus IK160P, zwane potocznie Zemunami. PKS Szczecin zakupił siedem sztuk tego typu autobusów, z czego jeden z nich nigdy nie wyjechał na linię. Pozostałe otrzymały numery 10032, 10033, 10034, 50563, 70526 i 80557. Ciekawostką jest fakt, że są to pierwsze autobusy przegubowe eksploatowane przez zajezdnię znajdującą się przy ulicy Heyki.

Pod koniec lat 80. pojawiają się kolejne autobusy, tym razem klasy MAXI, są to Jelcz PR110D i Jelcz L11.

... i nieco nowsza

W 1991 roku przyszły pierwsze poważne zmiany. WPKM Szczecin przekształciło się w MZK, linia 104 kursująca na trasie Podjuchy - Gryfino zostaje połączona wraz z linią 110 kursującą od Gryfina do Elektrowni "Dolna Odra" w jedną linię, dalej kursując jako 104. PKS przejmuje jeszcze od MZK Szczecin linie 105 (kursującą do Dobrej Szczecińskiej) i 108 (jeżdżąca z Przecławia do Mierzyna zahaczając o szczecińskie Gumieńce).

W tym samym roku pojawiają się pierwsze Ikarusy 280. Malowanie „280-tek” lekko odbiega od wcześniej obowiązującego kremowo-niebieskiego - na białe z niebieskim paskiem w linii podokiennej i granatowym pasem na wysokości kół. W nowym malowaniu pojawia się również napis "PKS SZCZECIN" znajdujący się na białej powierzchni między pierwszymi a drugimi drzwiami.

Od lutego 1992 roku PKS Szczecin stawia na przenumerowanie swoich linii. Przede wszystkim linia 104 zostaje przenumerowana na 1. Linie 105 i 108 nie zostały przenumerowane do końca 1993 roku. Wraz z 1 stycznia 1994 linia 105 zostaje przenumerowana na 5 i kursuje na trasie Krzekowo - Wołczkowo, zaś linia 108 (kursująca dotąd na trasie Przecław - Mierzyn) staje się "ósemką" dokładnie cztery miesiące później - 1 kwietnia 1994 roku - i od tej pory jeździ na trasie Ku Słońcu - Lubieszyn /Granica/. Od tamtej pory linie oznaczone od 100 wzwyż stały się liniami kursującymi tylko po Policach oraz łączącymi Police ze Szczecinem.



W 1998 roku do Szczecina przybywa Jelcz M181, który kursuje na trasie linii 1 oraz okazjonalnie wystawiany na linie nocne.

Dnia 21 czerwca 2001 roku firma została sprywatyzowana i działa od tej pory jako PKS Szczecin Spółka z o.o. posiadająca dwie zajezdnie, jedną w Szczecinie (ul. Heyki 4), drugą w Gryfinie (ul. Sprzymierzonych 1).

Już w 2005 roku pojawiają się pierwsze używane autobusy marki Mercedes O405G. Zostały one zakupione w Niemczech, podobnie jak model klasy MAXI - Mercedes O405N. W 2007 roku zakupione zostały 4 kolejne używane autobusy klasy MAXI. Tym razem były to Mercedesy O405. Dwa lata później PKS Szczecin kupił kolejne cztery Mercedesy tym razem klasy MEGA wyprodukowane w 1995 roku, zakupiony model to O405GN dawniej będące własnością BVG Berlin. W 2010 roku nastąpił kolejny zakup czterech używanych autobusów od naszego zachodniego sąsiada, były to autobusy Mercedes O530, należące dawniej do BVG. Ciekawostką jest wóz o numerze taborowym 10138, który jest modelem O530Ü.

PKS Szczecin w komunikacji miejskiej i nie tylko...

Obecnie PKS Szczecin wykonuje przewozy na zlecenie ZDiTM, obsługując tym samym linie nocne 522, 523, 530, 531 i 532, a także zastępczą linię 808 i dodatek cmentarny D53. Przewoźnik realizuje również regularne połączenia krajowe do Piły, Torunia, Bydgoszczy, Wałcza, Łodzi, Poznania, Gorzowa Wlkp., Kielc, Zielonej Góry, Jeleniej Góry oraz do wielu innych miast znajdujących się w Polsce.

Przedsiębiorstwo zajmuje się również regularnymi przewozami pracowniczymi i szkolnymi, wynajmuje autobusy na wycieczki krajowe i zagraniczne oraz przewozy okazjonalne. Oprócz działalności przewozowej firma świadczy usługi transportowe i serwisu samochodów.



Na zlecenie hipermaketu Real znajdującego się na Osiedlu Majowym PKS tworzy w 2002 roku linię autobusową 710 obsługiwaną taborem MAXI na trasie Real - Niepodległości – Real. Następnie zostaje utworzona linia 711, która jeździ na trasie Real - Łubinowa - Osiedle Bukowe - Łubinowa - Podjuchy Pętla - Real.

Zarówno linia 710 jak i 711 obsługiwane były tym samym autobusem w kompilacji naprzemiennej (raz 710, raz 711). Po około czterech latach Real podpisał z PKS-em umowę na utworzenie kolejnej linii. Otrzymała numer 714 i jeździła na trasie Real - Osiedle Kasztanowe – Real. I ta linia była obsługiwana taborem MAXI w postaci Jelcza PR110M.

Na podstawie wiedzy własnej przygotował: Tatra108
Opracowanie i aktualizacja: X i paki

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Linia 522: Warszewo - Osiedle Kasztanowe, Linia 523: Wiszesława - Przecław, Linia 530: Plac Rodła - Kormoranów, Linia 531: Krzekowo - Osiedle Bukowe, Linia 532: Osów - Osiedle Bukowe, Mercedes-Benz O405G, Jelcz M181M/MB, Linia 104: Podjuchy - Dolna Odra, Linia 105: (Krzekowo - Wołczkowo) Klonowica Zajezdnia - Dobra Osiedle, Linia 108: (Przecław - Mierzyn) Gumieńce - Lubieszyn Rondo, Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce, Linia 808: (Linia Zastępcza), Ikarus 280

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)